Re: Familie Gaaikema in Burum

  • klaaspera
    Message 1 of 5 , May 13, 2012
      Hallo Gerrit,

      Deze tak van de doopsgezinde familie Gaaikema is erg lastig. Ik zal eens kijken, of Tjaart hiermee wel verder is gekomen. Volgens mij kan ik zijn emailadres wel op internet vinden.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Gerrit Kuijk" <gwkuijk1@...> wrote:

      > Hallo Klaas,
      >
      > Dit moet je aan Tjaart Glas vragen. Die heeft deze familie helemaal in kaart gebracht. Ik kan je helaas niet aan een e-mail-adres helpen.
      > Gerrit Kuijk

    • Gerrit Kuijk
      Message 2 of 5 , May 13, 2012
        Hallo Klaas,

        Ik kan je allen vertellen dat Harke Harms en Aaltje Jans in december 1743
        getrouwd zijn in Grijpskerk. Volgens mijn informatie zijn haar ouders Jan
        Hindriks (ovl. voor 1761) en Fokeltje Jans (ovl. voor 15-5-1775). Uit mijn
        aantekeningen van lang geleden: Rijksarchief Groningen, RA LXIV-d-1, fol.
        250v, Niehove 3-5-1769: Jan Gaukes en Riemke Jans verkopen aan Fokeltje Jans
        weduwe van Jan Hindriks en haar zoons en schonzoon Hindrik Jans, Jan Jans,
        Egbert Jans en Harke harms hun behuizing etc. met de beklemming van 31
        grazen land, belast met een totale jaarhuur van �136 aan de drie eigenaren d
        Heer van Bloemersma, Generaal-Majoor Trip en Corneliske Meertens, elegen
        onder Niehove bij het Niehoofster Sijltje, voor �2.225.

        En verder: Oldehove 15-5-1775 {RA LXIV-d-3, fol. 263v (1187)}. Hinderik
        Jans, Egbert Jans en Harke Harms i.q. voor zijn 4 minderjarige kinderen bij
        wijlen Aaltje Jans en Jan Harkes pro se en caverende voor zijn 3
        meerderjarige broers Johannis Harkes, Hinderik Harkes en Roelof Harkes als
        gezamenlijke erfgenamen en representanten van Fokeltje Jans verkopen aan Jan
        Jans x Jantje Harmens de boerderij met de beklemming van 31 grasen land
        onder Niehove (eigenaren Trip, Frerik Jans te Grijpskerk en de douairi�re
        Alberda van Bloemersma) voor � 1800.

        Met vriendelijke groeten,

        Gerrit W. Kuijk

        _____

[...]

        <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Gerrit Kuijk"

        Message 3 of 5 , May 13, 2012
          Hallo Gerrit,

          Bedankt voor de mooie aanvulling. Tjaart heeft ook al, bijzonder snel, van zich laten horen. Hieronder een gedeelte uit zijn reactie;

          Harke Harms, geb. Warfstermolen, tr. (Nederlands Hervormd) Grijpskerk in dec 1743 Aaltje Jans.

          Uit dit huwelijk:
          1. Johannes Harkes Gaaikema, geb. Burum, volgt IIa.
          2. Hendrik Harkes Gaaikema, ovl. Burum op 13 jul 1818 67 jaren, ongehuwd.
          3. Roelof Harkes.
          4. Kornelis Harkes Gaaikema, landbouwer, ovl. Burum op 21 dec 1837 77 jaren, ongehuwd.
          5. Fokeltje Harkes, ovl. Pieterzijl op 14 feb 1821 63 jaren, tr. huw. contr. Zuidhorn 9.3.1790 Harm Jacobs van Weerden, zn. van Jacob Willems en Grietje Harms, geb. Oldehove in feb 1766, landbouwer te Visvliet, (Harm Jacobs tr. (2) Grijpskerk op 23 mei 1831 Hiltje Freerks Boersema, dr. van Freerk Jacobs en Menje Jansen.).
          6. Harm Harkes, volgt IIb.
          7. Jan Harkes.

          Al met al verloopt deze avond nogal succesvol. Nogmaals mijn hartelijke dank.