Bas/Schouten.

  • Irene Visser
    Message 1 of 3 , May 10, 2012
      Iedereen hartelijk dank met het meedenken en meezoeken.
      De biologische moeder is gevonden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Nu nog zoeken naar huwewelijken van de zussen van Grietje. En of er
      nakomelingen zijn.
      Zal wel moeilijk worden ivm jaar van geboorte van de zussen.

      Maar we gaan stug verder.

      Iemand nog enig idee hoe verder te zoeken.

      Heb al aangegeven persoonskaarten aan te vragen van Trijntje, en de zussen
      van haar.

      Iemand ook bekend met de naam BAS.

      Groetjes Irene.

      Message 2 of 3 , May 10, 2012
        Irene,

        Gezien het aantal Bas-Schouten berichten vandaag ging het me enigszins
        duizelen en daarom heb ik ��n en ander op een rij gezet en aansluitend
        informatie over Grietjes/Doortjes halfzusters toegevoegd. Op grond van hun
        overlijdensdata kun je weer PK�s of persoonalijsten aanvragen bij het CBG.

        Op 9 Juni 1932 bevalt Trijntje Schouten, wonende te De Rijp, in het Rijks
        Ziekenhuis te Leiden van een dochter die zij Grietje noemt. De aangifte van
        de geboorte wordt gedaan door de waarnemend directeur van het
        Rijksziekenhuis.

        Op 2 juli 1932 wordt Grietje Schouten ingeschreven bij Theodorus Christiaan
        van Heuven en Forra van Doorn aaan de Parkstraat 25 in Den Helder. Grietje
        Schouten kwam vanuit Graft, waar (volgens de Helderse gezinskaart) haar
        moeder woont.

        Op 17 Mei 1939 heeft Trijntje Schouten toegestemd in het veranderen van de
        geslachtsnaam van Grietje Schouten in Grietje Schoonheden.

        Grietje Schoonheden trouwt op 20 augustus 1949 te Amersfoort met Gerrit van
        Heuven. Volgens de akte is zij de minderjarige dochter van Trijntje
        Schouten, die zonder beroep te Langedijk woont en schriftelijk toestemming
        geeft voor het huwelijk van haar minderjarige dochter.

        Uit aanvullende informatie blijkt dat Grietje Schouten door het leven ging
        als Dora/Doortje Schoonheden en op 19-02-2012 in Voorst is overleden.

        Uit de Graftse gezinskaart van het gezin Bas-Schouten die vandaag bekend
        werd, blijkt het volgende:

        1. Trijntje Schouten, geb. 15-11--1890 in Callantsoog werd op 01-01-1921
        in Graft ingeschreven met

        a. haar echtgenoot Paulus Jan Dirk Bas (*14-04-1889 in Anna Paulowna) en

        b. hun dochters Maamke (*03-12-1916 in Helder) en Antje (*13-10-1918 in
        Helder).

        c. in Graft worden dochter Trijntje (*29-05-1920) en Aaltje
        (*19-05-1923) geboren.

        2. Trijntje's echtgenoot Paulus Jan Dirk Schouten overleed op 02-08-1926
        in Graft.

        3. Dochter Maamke wordt op 09-06-1932 uitgeschreven uit Graft, komt op
        19-10-1931 vanuit Schoorl weer terug in Graft en vertrekt op 18-11-1937 weer
        naar Almaar. Vervolgens is Maamke op 22-12-1937 (hoewel er 1927 lijkt te
        staan) teruggekeerd in Graft en op 06-01-1938 getrouwd en naar Amsterdam
        verhuisd.

        4. Dochter Trijntje verhuist op 31-08-1938 naar Amsterdam en komt op
        30-01-1939 weer terug naar Graft.

        5. Grietje Schouten, *09-06-1932 Leiden, wordt op 13-06-1932
        ingeschreven in het Bevolkingsregister van Graft als natuurlijke dochter van
        Trijntje Schouten (*15-11-1890 Callantsoog) en verhuist op 02-07-1932 naar
        Parkstr. 25, Julianadorp, Den Helder (oorspronkelijk is Leiden genoteerd,
        maar dat is doorgehaald),

        Samenvattend: Trijntje Bas-Schouten werd in 1926 weduwe en is in 1931 in
        verwachting geraakt van een onbekende man. Op 09-06-1932 beviel zij in het
        Rijksziekenhuis te Leiden (mogelijk uit medische overwegingen?) van een
        "natuurlijke" dochter Grietje en keerde een aantal dagen na de bevalling met
        haar baby in Graft terug. Ongeveer 3 weken later, op 02-07-1932 werd Grietje
        ondergebracht bij het echtpaar Schoonheden-van Doorn in Den Helder
        (Julianadorp).

        Aanvullingen:

        M.b.t. Maamke Bas:

        � Dienstbodenregister De Rijp 1917-1940: ingeschr. (vanuit Graft)
        31-08-1932, vertrokken naar Schoorl 11-06-1934.

        � Begraafregister De Nieuwe Ooster Amsterdam: Maamke is op
        07-09-1997 in Amsterdam overleden en aldaar gecremeerd op 11-09-1997. Zij
        was gehuwd met Jan Dammes geb. 1913.

        M.b.t. Trijntje Bas, gevonden op <http://www.online-familieberichten.nl>
        www.online-familieberichten.nl:

        � Trien Bas, *29-05-1920 Graft, � 20-12-2007 Alkmaar, weduwe van
        Barend. Ondertekend door 2 dochters. Ik zal je de scan van de overlijdensadv
        doorsturen.

        M.b.t. Antje Bas (gevonden in de familieadvertenties bij het CBG):

        � Antje Kroone-Bas, *13-10-1918 �22-05-1989 in Wormerveer (d'Acht
        Staten" Bejaardenoord, kamer 112, Warmoesstraat 48). Ik zal je de scan van
        de overlijdensadv doorsturen.

        Van Aaltje Bas heb ik nog niets gevonden.

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 3 , May 11, 2012
          Nynke,

          nogmaals hartelijk dank,
          stuur weer door.

          Prachtig gewoon.

          Irene.

          Op 10 mei 2012 21:46 schreef Nynke van den Hooven <
          nynkevandenhooven@...> het volgende: