RE: [Friesland-genealogy] Surinaamse genealogie

    Message 1 of 5 , May 6, 2012
      Douwe,

      Ik heb er nauwelijks ervaring mee, maar de website van de Stichting voor
      Surinaamse Genealogie geeft heel veel nuttige informatie.

      Om te beginnen: http://www.surinaamsegenealogie.nl/zoeken/eerste-stappen/

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven

      Message 2 of 5 , May 6, 2012
        Dag,

        ik heb zelf geen ervaring, maar heb wel meldingen en ervaringen gezien in
        het TV-programma over slavernij waarin diverse mensen met Surinaamse
        voorouders (slaven vaak) met behulp van de omroep (NPS/NTR) vondsten hebben
        gedaan. Ook in de serie Verborgen Verleden van NPR/NTR -waarin ook een
        Surinaamse, Jetty Mathurin aan bod komt- is er aandacht aan besteed.
        Uitzending gemist? In ieder geval al googlend zie je ook adressen voor
        Surinaamse Genealogie.
        Succes.

      • Marjan Oldenburger
        Message 3 of 5 , May 6, 2012
          Hallo Douwe,

          Ik heb veel informatie gevonden op het internet via historische database Suriname daarin staan alle contractarbeiders vermeld ook met plaats van herkomst welke plantage ze hebben gewerkt enz. Op google vind je het zo.
          Veel succes,

          Marjan Oldenburger

          Heeft iemand van jullie ervaring en daardoor nuttige adviezen over Surinaamse genalogie. Ik ben daarin helemaal blanco.

          bij voorbaat dank

          Douwe Stellinga

        • arthur verhalle
          Message 4 of 5 , May 6, 2012
            Hallo Douwe,

            Bij het CBG in Den Haag is veel informatie aanwezig. Als je heel concrete aanwijzingen hebt, is er ook wel het één en ander mogelijk op het forum voor Surinaamse genealogie (google het maar eens, dan kom je er heel snel op www.network54.com\Forum\...  terecht). Ten aanzien van aanvullende informatie is de bibliotheek van het Tropenmuseum in Amsterdam een ware goudmijn.

            In welke periode zoek je, en om welke groep van de bevolking gaat het? Dit is wel belangrijk om je eventuele succes te bepalen. Vooral de periode rondom afschaffing van de slavernij is nogal lastig, is mij gebleken.

            Overigens is het geen slecht plan om, met je hobby/bezigheid als excuus, eens te gaan kijken daar. Suriname is een prachtig land!

            Arthur