Johanna Gramsma

  • annicolas
    Message 1 of 2 , May 4, 2012
      Ik heb de volgende vraag:

      Op 7 maart 1823 werd in Leeuwarden geboren: Johanna Gramsma. De akte heb ik gevonden. De moeder was
      Martijntje Gerritsen. Maar een vader stond er niet bij.

      Waarom kreeg Johanna de achternaam Gramsma, terwijl
      de vader niet bekend was.

      Op 2 september 1829 overlijdt Johanna
      6 jaar en 5 maanden oud.
      Ook die akte heb ik gevonden. Maar daarin
      staat geen achternaam vermeld.

      Het raadsel waarvoor ik sta is:

      Hoe kwam men bij de geboorte van Johanna aan de
      achternaam. Wie zou dat hebben kunnen zijn.

      Wie weet kan iemand van jullie mij een antwoord geven.

      Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

      Met vriendelijke groeten,

      Anny Gramsma

    • F. Zwerver
      Message 2 of 2 , May 4, 2012
        Beste Anny,
        In de geboorteakte staat aangegeven dat het kind de voornamen Johanna
        Gramsma heeft gekregen en dus voluit Johanna Gramsma Gerritsen heet.
        In dit soort gevallen (vader niet genoemd, maar bekend bij de moeder) kan de
        toevoeging Gramsma naar de naam van de mogelijke vader verwijzen. Dat wordt
        dus zoeken in Leeuwarden.
        Mvg
        Frans