Re: Geregtsbode

  • librije
    Message 1 of 10 , Apr 23, 2012
      Dank je wel Nynke! Deze vond ik via Google ook, maar daar was hij niet compleet. Nu heb ik hem wel helemaal. Ik ga er eens in duiken!

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
      >

      > Het proefschrift is te vinden op
      >
      > http://dare.ubn.kun.nl/bitstream/2066/19518/1/19518%20_van_stenb.pdf
      >

      > Als je een zoekactie uitvoert op bode, komen er heel wat hits in het
      > document bovendrijven. Bij mij werkten helaas de bookmarks in de pdf niet.
      > M.a.w. het aanklikken van de bookmark resulteerde niet in het zichtbaar
      > worden van de bijbehorende pagina.
      >
      > Maar misschien dat hoofdstukkken 3 en 4 (m.b.t. respectievelijk
      > Functionarissen en bestuurscolleges en Uitvoerende functionarissen) enig
      > licht op de gerechtsbode materie zouden kunnen werpen?

    • librije
      Message 2 of 10 , Apr 23, 2012
        @Nynke, ik heb er een hoop interessants in kunnen vinden. Weet nu ook dat ik over het afleggen van de eed en de "gagiën" waarschijnlijk in het Gemeente Archief van Franeker moet zoeken.
        @Rienk, ik heb ook op Gerechtsbode gezocht, boven mijn berichtje heb ik de term weergegeven zoals die het doopbewijs vond.

        Beiden dank.

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "librije" <jannie.van.oostrum@...> wrote:

        > Dank je wel Nynke! Deze vond ik via Google ook, maar daar was hij niet compleet. Nu heb ik hem wel helemaal. Ik ga er eens in duiken!

      • Andries J.A. de Vries
        Message 3 of 10 , Apr 23, 2012
          Jannie,

          Beroepsnamenboek van J.B. Glasbergen [ isbn 90 204 0459 8] [blz 157]voor
          1900 Nederland en België geeft voor gerechtsbediende:

          Die in dienst is van het plaatselijk bestuur en:

          Gerechts-[algemeen] Het plaatselijk gerecht was vóór ca 1800 zowel met
          rechtspraak, wetgeving [keuren] als bestuurlijke taken [financiën,
          openbare werken] belast.
          Het bestond uit schout, schepenen, burgemeesters en [in steden] raadsleden.
          Item, dat nyemandt en met rumoer, upstall noch conspiracye maken tegen
          den scout, gerecht ende den XXXVIen, tegen hoeren persoonen off tegen
          hoere ordinancye , die zy van der tede wegen voirt best doen off gedaen
          hebben; noch hebbende; noch hemluden mijsdoen mijt weirden noch mijt
          werken, noch spitich up hemluden spreken, up hoere lijff ende up hoere
          goedt, of anders correxye diaromme te lyden .... 1477 [Amsterdam]

          Met vriendelijke groet,
          Andries de Vries

          Op 23-4-2012 20:10, librije schreef:

> [...]
          >
          > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com
          > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>, Nynke van den Hooven

        • librije
          Message 4 of 10 , Apr 24, 2012
            Dank je wel Andries. Ik zal deze titel zeker noteren: kan nog wel eens van pas komen. Voor dit moment heb ik een uitgebreid antwoord kunnen vinden in Wassink, J.F.A. Van stad en buitenie...(ect.)isbn: 90-9018410-4 (zie ook de link in het antwoord van Nynke).
            Onder Justitie, pg. 88 en onder Politie pg. 190-191.

            Samenvattend: "Andere beambten in dienst van schout en schepenen waren de deurwaarders of gerechtsboden. Zij verrichtten de praktische werkzaamheden bij beslagleggingen, gerechtelijke aanzeggingen, gevangenneming en de tenuitvoerlegging van vonnissen. Het aantal gerechtsboden varieerden in de loop der tijd, maar vrijwel altijd waren er meer dan twee in dienst. Zij wisten ongetwijfeld vrees in te boezemen. Hun reputatie was over het algemeen niet zo goed, evenmin als die van de veldschutten. Sommigen genoten evenwel aanzien en wisten een zekere welstand te bereiken."

            Moet nog wel controleren of de situatie rond 1750 in Limburg vergelijkbaar was met die in Friesland.

            Jannie.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Andries J.A. de Vries" <ajadevries@...> wrote:

> [...]
            > werken, noch spitich up hemluden spreken, up hoere lijff ende up hoere
            > goedt, of anders correxye diaromme te lyden .... 1477 [Amsterdam]

          • stoemper37
            Message 5 of 10 , Feb 26, 2014
              Beste Jannie,
              weet je misschien meer van deze Claas Molenaar, waar hij vandaan komt en de namen van zijn ouders bijvoorbeeld? Ik heb hierover een e-mail gestuurd in de groep nadat ik dit bericht gelezen had.
              Met vriendelijke groet,

              Dick Mastbergen