RE: [Friesland-genealogy] Trijntje Schouten

    Message 1 of 6 , Apr 21, 2012
      Irene,

      Vrijwel altijd bevatten 10-jarentafels in het geval van geboorteaktes alléén
      de naam van de geborene en de aktedatum.

      Soms is daarnaast ook de geboortedatum en het aktenummer genoteerd.

      Geboortes van 1903 zijn inderdaad openbaar, maar het is natuurlijk de vraag
      of ze al digitaal én online beschikbaar zijn. Familysearch heeft heel wat
      beschikbaar maar dat kan per gemeente flink verschillen. Op Genver kun je
      vinden wat er per gemeente beschikbaar is.

      Van De Rijp zijn die de geboorteaktes voor de periode 1903-1912 niet
      beschikbaar.

      De in de 10-jaren tafel gemelde Schouten-kinderen zijn:

      Trijntie, aktedatum 28-11-1903

      Johannes, aktedatum 10-03-1906

      Afra Yda, aktedatum 06-04-1907

      Eefje, aktedatum 15-06-1910

      Op de website van het Archief Alkmaar (www.archiefalkmaar.nl) zijn de
      gezinskaarten van (o.a.) De Rijp uit het begin van de vorige eeuw te
      raadplegen.

      Daaruit blijkt dat Trijntje een dochter was van Jan Schouten (geb. De Rijp
      07-11-1873) en Grietje Visser (geb. 09-05-1876). Trijntjes broer Jan werd op
      11-05-1900 in Amsterdam geboren, haar zus Eefje op 14-06-1910 in De Rijp en
      zus Antje op 24-10-1914, eveneens in De Rijp.

      Trijntje is op 03-06-1926 getrouwd met C. Veldhuijs. En de huwelijksaktes
      van De Rijp over de periode 1923-1926 zijn wél via Familysearch te
      raadplegen en uit akte nr 8 blijkt dat Cornelis Velthuijs, 26, geb. te
      Alkmaar, kantoorklerk, won. Te Alkmaar, zn van Pieter Velthuis, 52, smid en
      van Maria Elisabeth Stoker, 53, in De Rijp op 03-06-1926 trouwt met Trijntje
      Schouten, 22, zonder beroep, geb. te De Rijp, wonend in De Rijp en onlangs
      te Oostzaan, dr van Jan Schouten, 52, warmoezier en van Grietje Visser, 50
      jr.

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 6 , Apr 21, 2012
        Irene,

        Ter aanvulling: deze Trijntje Schouten en “haar” Cornelis Velthuijs kregen
        in Alkmaar 2 kinderen: Margaretha geb op 27-04-1927 en Jan geb op
        30-06-1935, beiden te Alkmaar.

        Als je dus wilde aantonen dat deze Trijntje de moeder van Grietje
        Schouten/Schoonheden was, dan lijkt me dat gezien het bovenstaande wat
        moeilijk worden.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
> [...]

        <mailto:pmenso%40telia.com>
        <mailto:pmenso%40telia.com> > het volgende:

        > Het eerste kind kreeg de moeders naam (waarschijnlijk), Trijntje.

      • Irene Visser
        Message 3 of 6 , Apr 21, 2012
          Nynke,

          bedankt!!!!!!!!
          Prachtig, ik kwam echt niet uit de naam en bij de andere de geboorte datum.
          Nu uitzoeken waarom Trijntje dat vermoeden we toch plots in 1932? dacht ik
          een dochter jawel genaam Grietje kreeg in Leiden.

          Daar hebben we geboorte akte van. En staat verder niets bij. Jammer genoeg
          ook geen leeftijd van haar.

          Maar de namen kloppen, dat we gaan weer verder sneupen.

          Bedankt voor het mee denken.
          En aangezien jij heel veel weet. Waar zou je gegevens kunnen vinden van
          naamsaaname in de jaren voor 1940? Kreeg een pleegkind? Zomaar de naam van
          de pleegouders? Of zou daar nog meer achter kunnen zitten?

          Bv kind van de pleegvader???? En daarom zo gemakkelijk?
          Ze zitten daar al jaren met deze vragen, en weten niet waar te zoeken.

          Groetje Irene.

          Op 21 april 2012 17:39 schreef Nynke van den Hooven <
          nynkevandenhooven@...> het volgende:

        • L.Bijlsma
          Message 4 of 6 , Apr 21, 2012
            Irene,

            Pleegkinderen krijgen nooit de naam van de pleegouders.
            Adoptie kinderen krijgen wel de naam van de adoptie ouders, zij worden
            gelijk gesteld aan "eigen' kinderen van de adoptie ouders.

            Groeten, Lineke Bijlsma
            .
> [...]

            > te Oostzaan, dr van Jan Schouten, 52, warmoezier en van Grietje Visser, 50

            -----
            Geen virus gevonden in dit bericht.
            Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
            Versie: 2012.0.1913 / Virusdatabase: 2411/4950 - datum van uitgifte:
            04/21/12
          • Irene Visser
            Message 5 of 6 , Apr 22, 2012
              Lineke,

              vindt ik ook vreemd.
              Maar in de huweijks akte heet ze dus Grietje Schoonheden.
              Moeder Grietje Schouten geeft schriftelijk toestemming, en voogdes Forra
              van Doorn geeft ook toestemming voor huweijk.

              Is allemaal erg vreemd.

              Groetje Irene.

              Op 21 april 2012 20:06 schreef L.Bijlsma <el.bee1@...> het
              volgende:

              Message 6 of 6 , Apr 22, 2012
                Irene,

                Integendeel, dat is heel logisch.

                Trijntje is Grietjes biologische moeder en moet dus toestemming geven; Forra
                is voogdes en moet dus ook toestemming geven.

                Waarom Trijntje na vestiging in Graft heeft besloten haar dochter in een
                pleeggezin te (laten) onderbrengen, daar kun je alleen maar naar gissen.

                Maar wat de naamswijziging van Grietje betreft zou je, al speculerend,
                kunnen veronderstellen dat het in de loop van de jaren 30 waarschijnlijk
                duidelijk werd dat Trijntje Schouten de zorg voor haar dochter niet meer op
                zich zou nemen. En inmiddels was Grietje deel uit gaan maken van het gezin
                Schoonheden. Het lijkt me dat het echtpaar Schoonheden-van Doorn vervolgens
                heeft geprobeerd om Grietje te adopteren, waardoor ze “automatisch”
                Schoonheden was gaan heten. Dat is kennelijk op weerstand van Trijntje
                Schouten gestuit. Trijntje heeft vervolgens wél toegestemd in de
                geslachtsnaamwijziging van Grietje. En die aanvraag voor
                geslachtsnaamwijziging lijkt me ingegeven door het praktische motief om
                Grietje tóch door het leven te kunnen laten gaan met dezelfde naam als die
                van het gezin waar ze toe was gaan behoren.

                Het kan ook zijn dat het echtpaar Schoonheden-van Doorn nooit geprobeerd
                heeft om Grietje te adopteren, maar dat de geslachtsnaamwijziging alleen
                door praktische overwegingen werd ingegeven.

                Met vriendelijke groet,

                Nynke van den Hooven

[...]

                <mailto:el.bee1%40kpnplanet.nl> > het
                volgende: