Vraag Schouten/Schoonheden.

  • Irene Visser
    Message 1 of 8 , Apr 20, 2012
      Dag,

      onderstaand de vraag van een kennis van mij.

      Is er ook iemand die hem door kan sturen naar de andere groepen? Wie weet
      komt er dan ook nog wat uit.

      Groetjes Irene.

      Hierbij een oproep voor wie Trijntje Schouten en/of nabestaanden kent.

      9 Juni 1932 heeft Trijntje Schouten in het Rijks ziekenhuis te Leiden het
      leven geschonken aan meisje genaamd Grietje Schouten. De moeder Trijntje
      Schouten, zonder beroep wonende te De Rijp. De aangifte van de geboorte is
      gedaan door de waarnemend directeur van het Rijksziekenhuis.
      Op 2 juli 1932 is Grietje Schouten in geschreven bij Theodorus Christiaan
      van Heuven en Forra van Doorn te Den Helder. Grietje Schouten kwam vanuit
      Graft.

      17 Mei 1939 heeft Trijntje Schouten toegestemd is het veranderen van de
      Geslachtsnaam van Grietje Schouten in Grietje Schoonheden.
      Grietje Schoonheden trouwt op 20 augustus 1949 te Amersfoort. In de akte
      staat dat zij de minderjarige dochter is van Trijntje Schouten zonder
      beroep en wonende te Lngedijk schriftelijk toestemming heeft gegeven voor
      het huwelijk van haar minderjarige dochter.

      Message 2 of 8 , Apr 22, 2012
        Irene,

        Het was mij niet helemaal duidelijk waar de naam Schoonheden ineens vandaan
        kwam, maar Grietjes pleeg-/dan wel adoptievader heette dus niet Theodorus
        Christiaan van Heuven, maar Theodorus Christiaan Schoonheden. Kennelijk
        heeft Trijntje Schouten haar dochter niet ter adoptie willen afstaan. Maar
        ze heeft wél toegestemd in het veranderen van Grietjes geslachtsnaam.

        Als Grietje nl. door het echtpaar Schoonheden-van Doorn zou zijn
        geadopteerd, dan hadden de adoptiefouders de toestemming tot het aangaan van
        huwelijk moeten verlenen. Het feit dat die toestemming van haar biologische
        moeder kwam, geeft aan dat Grietje dus niet door haar pleegouders werd (maar
        meer waarschijnlijk kon worden) geadopteerd.

        Theodorus en Forra zijn overigens weer terugverhuisd naar Gelderland, want
        Theodorus op 27-04-1945 in Voorst overleed. Op de site van het
        Gemeentearchief van Voorst vond ik daarover het volgende: “Theodorus
        Christiaan Schoonheden werd levensgevaarlijk gewond door de scherven van een
        van de splinterbommen, die door geallieerde jachtvliegtuigen werden
        afgeworpen in de omgeving van de Enkweg en de Gravenstraat. Hij werd naar
        het noodhospitaal in de Beele overgebracht, waar hij een dag later
        overleed.”

        Maar is de geboortedatum van Grietjes moeder daadwerkelijk bekend? Of
        veronderstel je alleen maar dat de in 1903 in De Rijp geboren Trijntje de
        moeder van Grietje zou zijn geweest?

        Het lijkt me nogal merkwaardig dat een getrouwde vrouw uit Alkmaar weer in
        De Rijp gaat wonen, vervolgens naar Leiden gaat om een buitenechtelijk kind
        te krijgen, dan met het kind naar Graft gaat (want op de gezinskaart
        Schoonheden-van Doorn staat achter Grietjes gegevens “moeder te Graft”), om
        het een maand na de geboorte bij pleegouders in Den Helder te laten
        plaatsen.

        Helaas kan ik noch van Trijntje noch van Grietje de inschrijving in het
        Bevolkingsregister van Graft vinden. Maar dat zou wél heel handig zijn, want
        daar zou dan moeder Trijntjes geboortedatum bij moeten staan.

        Met vriendelijke groeten,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 8 , Apr 22, 2012
          Irene,

          Ik had m’n bericht kennelijk niet helemaal afgemaakt:

[...]

          Daar had nog achter gemoeten:

          En daarna weer intrekt bij haar echtgenoot in Alkmaar om daar in 1935 nog
          een kind te krijgen.

          Het lijkt me dat Grietjes moeder een andere Trijntje dan deze moet zijn
          geweest.

          Is er een persoonskaart van Trijntje Schouten? Het zal toch bekend zijn
          wanneer ze is overleden?

          Met vriendelijke groeten,
          Nynke van den Hooven.

[...]

          <knip>

        • Irene Visser
          Message 4 of 8 , Apr 22, 2012
            Nynke,

            we weten helemaal niets. maar dan ook echt niets. Als Grietje/Doortje/Dora
            gelijk genoemd nadat ze bij de fam. gekomen is, werd er helemaal niet over
            gesproken.

            En ja dat is het gekke kind 1 en kind 2 jaren later. En omdat we ook geen 2
            Trijntjes Schouten in die plaats kunnen vinden, zou je toch haast denken
            dat ze of 1, bij hem weg is geweest? Zaten we toen nog in de militie?
            Dienstplicht??
            Ik weet het niet.

            Zou best kunnen en dat ze (???) zwanger is geraakt van Schoonheden? die
            daar in de buurt in geweest?? Wat is wel heel vreemd dat ze 4 weken na de
            geboorte al weg is gegaan naar Schoonheden.

            Denk dat ze maar eens een pk aan moeten vragen van ene Trijntje Schoonheden.
            Maar ohhh Nynke ik vindt die namen zo goed passen, en dan die jaren tussen
            kind 1 en kind 2?

            Is moeders aan de haal geweest??????????

            Groetje Irene.

            Op 22 april 2012 18:20 schreef Nynke van den Hooven <
            nynkevandenhooven@...> het volgende:

            Message 5 of 8 , Apr 22, 2012
              Irene,

              M.a.w. omdat Trijntje Schouten in 1932 in De Rijp woonde, ga je er ook van
              uit dat ze daar geboren is? En dat het dan dus om de in 1903 geboren
              Trijntje moet gaan, omdat haar moeder Grietje heette? Dat lijkt me, gezien
              de andere gegevens m.b.t. deze Trijntje, wel héél kort door de bocht.....

              Volgens mij is de in 1903 in De Rijp geboren Trijntje "gewoon" op 03-06-1926
              met Cornelis Velthuijs getrouwd, is met hem in Alkmaar gaan wonen en heeft
              met hem, zoals eerder gemeld, 2 kinderen gekregen, nl Margaretha (naar
              Trijntjes moeder Grietje), geb 27-04-1928 en Jan, geb 30-06-1935 (genoemd
              naar Trijntjes vader). Ook gaf Cornelis Velthuijs op 31-05-1930 een
              levenloos geboren dochter aan (geboren uit hem en zijn echtgenote Trijntje
              Schouten). M.a.w. tussen dit doodgeboren meisje en zoon Jan zit 5 jaar, maar
              wie weet heeft Trijntje in de tussenliggende jaren nog een miskraam gehad?

              PK van Trijntje Schoonheden? Wie is dát dan weer?

              Er zijn een aantal dingen die onderzocht zouden kunnen worden:
              Wordt Trijntjes leeftijd in de Leidse geboorteakte van Grietje Schouten
              vermeld in 1932?
              Het Rijksziekenhuis in Leiden heeft ongetwijfeld een patiëntenarchief;
              mogelijk zijn er opnamegegevens waarin Trijntjes geboortedatum en-plaats
              vermeld?
              Merkwaardig overigens dat Trijntje in Leiden bevallen is. Misschien werkte
              ze in Leiden? Het dienstbodenregister van Leiden zou misschien ook nog een
              mogelijkheid zijn om haar geboortedatum te vinden.
              Trijntje Schouten woont in juni 1932 in De Rijp, in juli 1932 in Graft, in
              1949 in Langedijk (ze was niet erg honkvast....); er kan in de
              Bevolkingsregisters van de betreffende plaatsen naar haar inschrijving
              worden gezocht; daar wordt ongetwijfeld haar geboortedatum vermeld.
              Wordt in de toestemmingsverklaring die Trijntje afgaf (en die ongetwijfeld
              als huwelijksbijlage aanwezig is, die dus opgevraagd zou kunnen worden)
              t.b.v. het huwelijk van Grietje Schouten (Amersfoort 17-05-1949) melding
              gemaakt van Trijntjes leeftijd?

              Dat lijken me toch nog wel aardige mogelijkheden. Alleen moet je dan
              natuurlijk wél naar archieven toe, want online gaat dat niet lukken.
              Als Trijntje in Langedijk is blijven wonen, zou je kunnen proberen of daar
              een persoonskaart voor te vinden is. Maar dan zou het handig zijn als je een
              overlijdensdatum hebt. Misschien kun je over 2 jaar een persoonslijst van
              Grietje/Doortje aanvragen...? Mogelijk dat daar haar moeders geboortedatum
              in staat. Al denk ik dat dat iets teveel gevraagd is.....

              Wat de familie Schoonheden betreft; Theodorus Christiaan kwam met ouders en
              broers en zussen op 28-02-1921 in Den Helder wonen (vanuit Heerhugowaard).
              Op 20-02-1930 trouwde hij in Den Helder met Forra van Doorn, die op dat
              moment in Callantsoog woonde. Het echtpaar Schoonheden-van Doorn ging
              vervolgens in Den Helder wonen. Op 24-10-1930 verhuisden ze naar Anna
              Paulowna, om vervolgens op 03-09-1931 in Den Helder terug te keren (vanuit
              Zijpe). Dat ligt allemaal redelijk dicht bij elkaar in het noordelijkste
              puntje van Noord-Holland. En niet erg dicht in de buurt van De Rijp of
              Alkmaar....
              Er lijkt dus geen geografisch verband te bestaan tussen Theodorus Christiaan
              Schoonheden en Trijntje Schouten.

              Wat bedoel je trouwens met je opmerking over militie of dienstplicht?

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven.

> [...]

              > zijn geweest.
              >

              > Is er een persoonskaart van Trijntje Schouten? Het zal toch bekend

            • Irene Visser
              Message 6 of 8 , Apr 23, 2012
                Nynke,

                bedoelde met een PK een persoonskaart.

                Ik zal de antwoorden doorsturen, kan de familie zelf bedenken wat ze willen.
                En ja denk dat ze het ziekenhuis eens moeten aanschrijven.

                Grietje/Doortje is overleden, kan je dan sneller een persoonslijst
                aanvragen?

                Bedankt voor het meedenken.

                groetje Irene.

                Op 22 april 2012 23:05 schreef Nynke van den Hooven <

                Message 7 of 8 , Apr 23, 2012
                  Irene,

                  Dat PK voor persoonskaart staat, is me duidelijk. Het was me niet duidelijk
                  wie je met Trijntje Schoonheden bedoelde, maar dat zal Trijntje Schouten
                  geweest zijn......
                  Grietje/Doortje Schoonheden is overleden op 29-02-2012 en volgens de
                  informatie op de website van het CBG komen persoonslijsten beschikbaar vanaf
                  het tweede kalenderjaar na het jaar van overlijden van de betrokkene. Dat
                  wordt dan 2015 zeker?

                  Met vriendelijke groet,
                  Nynke van den Hooven.

                  Message 8 of 8 , Apr 23, 2012
                    Irene,

                    Excuus, typefout: Grietje is overleden op 19-02-2012.

                    Met vriendelijke groet,

                    Nynke van den Hooven

[...]

                    nynkevandenhooven@... <mailto:nynkevandenhooven%40hotmail.com> > het
                    volgende: