RE: [Friesland-genealogy] stamboom Jansma-Ebeijer

    Message 1 of 5 , Mar 18, 2012
      Rina,

      Albert Jansma en Aaltje Ebeyer kregen in ieder geval nog een zoontje Aalte
      dat op 24-02-1922 in Heerenveen overleed, 2 jaar oud. Te vinden via
      http://www.allefriezen.nl

      Dan nog een tip voor lijstgenoten die een ellenlange URL zodanig willen
      doorgeven dat deze bruikbaar blijft: ga naar http://goo.gl/ en plak de
      ellenlange url in het invoervak. Klik vervolgens op de “Shorten URL”knop.
      Kopiëer het resultaat en plak dat in je email. Zo blijft de URL intact én
      bruikbaar.

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Message 2 of 5 , Mar 18, 2012
        Rina,

        Op www.stamboomforum.nl is ene Albert Hoekstra lid; zijn oma Aaltje Jansma
        was een dochter van Albert Jansma en Aaltje Ebeijer. Op het moment dat hij
        met zoeken begon wist hij kennelijk de voornaam van zijn oma’s moeder nog
        niet…

        Misschien kun je via stamboomforum met hem in contact komen. In ieder gavl
        kregen Albert en Aaltje dus een zoon Aalte en een dochter Aaltje.

        Daarnaast kun je de naam Jansma eens loslaten op
        http://www.archiefalkmaar.nl/index.php?option=com_genealogie
        <http://www.archiefalkmaar.nl/index.php?option=com_genealogie&Itemid=232>
        &Itemid=232 (of http://goo.gl/Mkv6q)

        Daar vond ik in het Bevolkingsregister dat Rinze met echtgenote Sophia
        Russner op 03-09-1927 in Den Helder werd ingeschreven (vanuit Joure),
        evenals dochters Trijntje, geb 20-07-1924 in Voerendaal (Limburg) en
        Gerardina, geb op 08-03-1927 in Haskerdijken.

        Rinze was op 15-05-1924 in Amstenrade (Limburg) met Sophia getrouwd. Zij
        werd geboren op 27-08-1894 in Harlingen.

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 5 , Mar 18, 2012
          Rina,

          A.Dorenbos-Jansma en echtgenoot G. Dorenbos, woonachtig in Diemen en W.
          Jansma-Reinstra uit Heerenveen ondertekenen de overlijdensadvertentie van
          (ús leave mem, onze lieve moeder) Geeske Biesma
          (www.archiefleeuwardercourant.nl)

          Aangezien Geeskes moeder Akke heette, zal de oudste dochter ongetwijfeld
          Akke hebben geheten. Deze Akke Jansma is dus met G. Dorenbos getrouwd. W.
          Jansma-Reinstra moet de weduwe van een zoon van Geeske zijn geweest.

          Een hernieuwde zoektocht naar familieberichten met de namen Jansma en
          Dorenbos levert (helaas) niet de huwelijksadvertentie van Akke en haar man
          op, maar wel de overlijdensadvertentie van Gerard Jansma, echtgenoot van
          Wiep Reinstra. Overleden op 12-03-1979 in Appelscha, 56 jaar oud. Uit
          gegevens op www.graftombe.nl blijkt dat hij op 17-06-1922 in Terband werd
          geboren. Hij is ook in Terband begraven.

          Gerard Jansma en Wiep Reinstra kregen vermoedelijk 2 kinderen. De oudste
          heet (volgens de overlijdenadvertentie van vader Gerard Jansma) Sj. Jansma
          en er is ook een zoon H. Jansma (ongetwijfeld een Hendrikus), gehuwd met G.
          v.d. Veen.

          Via www.mensenlinq.nl vond ik de overlijdensadvertentie van Wiep Reinstra,
          waarin ook haar kinderen (2 zoons) worden genoemd. Wiepk werd op 30-01-1921
          in Koudum geboren en overleed op 24-04-2006 in Heerenveen. Op de genoemde
          site kun je dus ook de namen van haar kinderen vinden. Op basis van de namen
          van haar zoons lijkt het zeer aannemelijk dat Wiepk een dochter was van
          Sjoerd Reinstra en Klaaske Hoekema die in 1918 in Hemelumer Oldeferd
          trouwden. Daar komt nog bij dat Klaaske Hoekema’s moeder Wiepk heette.

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 5 , Mar 18, 2012
            Rina,

            Ter aanvulling: de geboorte- en overlijdensgegevens van Hendrikus en Geeske
            zijn op www.graftobe.nl te vinden.

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 5 , Mar 18, 2012
              Hallo Nynke,
              Ik wil je bedanken voor al je gegevens ik ben erg erg blij mee.
              Hartelijk groet van Rina