Fw: Sint Bonifatius-Friesland

  • sonja neyen
    Message 1 of 9 , Mar 12, 2012
      Goeden Avond

      Wie weet waar een kerk in Friesland, waarschijnlijk omgeving Witmarsum stond rond 1524 met de naam Sint Bonifatius?

      vr.gr

      Sonja Neyen

    • Hotmail La Whaai
      Message 2 of 9 , Mar 12, 2012
        Dag Sonja,

        Er stond er in ieder geval ééntje in Cornwerd: www.hwwunseradiel.nl/archief/COR001/WEB/dekerk.html

        Wie weet waar een kerk in Friesland, waarschijnlijk omgeving Witmarsum stond rond 1524 met de naam Sint Bonifatius?

        vr.gr

        Sonja Neyen

        Geen virus gevonden in dit bericht.
        Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
        Versie: 2012.0.1913 / Virusdatabase: 2114/4866 - datum van uitgifte: 03/12/12

      • sonja neyen
        Message 3 of 9 , Mar 12, 2012
          Bedankt ik ga even kijken of dat in de buurt van Pinjum ligt, ik zoek naar
          een doop R.K. van Menno op 26 maart 1524
          vr.gr
          Sonja Neyen

[...]

          Om uw abonnement te beindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:
        • JP Mels
          Message 4 of 9 , Mar 12, 2012
            Dag Sonja,

            La Whaai stuurde de link naar een prachtig document.

            Zelf vond ik de volgende,,,

            http://reliwiki.nl/index.php?title=Cornwerd%2C_Dorpsweg_5_-_Bonifatiushttp:/
            /reliwiki.nl/index.php?title=Cornwerd%2C_Dorpsweg_5_-_Bonifatius

            Daar wordt gesproken over wapenborden. Zelf zou ik heel nieuwsgierig worden.

            Groet, Johan.

            NB; Pingjum / Cornwerd is in de huidige tijd 1uur en 22 minuten "gaans".

            _____

            Message 5 of 9 , Mar 13, 2012
              Toevallig kwam ik in wikipedia dit tegen, misschien heb je er iets aan ?

              Met vriendelijke groeten,

              Sietze Elsinga
              www.elsinga-s.nl

              Op 12 mrt 2012, om 20:29 heeft sonja neyen het volgende geschreven:

> [...]
              >
              > Wie weet waar een kerk in Friesland, waarschijnlijk omgeving Witmarsum stond rond 1524 met de naam Sint Bonifatius?

              De Sint-Bonifatiuskerk is een romaanse kerk in Damwoude in de Nederlandse provincie Friesland.

              De romaanse spaarnissen en vensters onder de dakrand
              Het dorp Damwoude telt twee oorspronkelijk romaanse kerken, de Sint-Bonifatiuskerk in het vroegere Murmerwoude en de Sint-Benedictuskerk in het vroegere Dantumawoude. Beide dorpen werden in 1971, samen met Akkerwoude, samengevoegd tot het huidige Damwoude.
              De Bonifatiuskerk werd omstreeks 1200 gebouwd en is één van de oudste Friese kerken, die van rode baksteen is gebouwd. De bakstenen muren zijn weer tevoorschijn gekomen na de restauratie in de zestiger jaren van de 20e eeuw, toen de pleisterlaag van de kerk werd verwijderd. De oorspronkelijke romaanse spaarnissen, afgewisseld met kleine rondboogvensters zijn goed onder de dakrand van de zijmuren te zien. Oorspronkelijk had de kerk een ronde koorafsluiting, die waarschijnlijk in de 16e eeuw is verwijderd. De toren is vrijwel gelijk als de kerk gebouwd en dateert uit de 13e eeuw. Wel is het oorspronkelijkehelmdak van de toren later vervangen door een zadeldak. Ook in de torenmuur zijn romaanse ornamenten te herkennen.
              Volgens het volksverhaal zouden er in de kerktoren van deze kerk stenen broden van Bonifatius zijn ingemetseld. Deze broden figureren in diverse sagen rond de persoon van Bonifatius, de heilige aan wie deze kerk is gewijd.[1]
              Het orgel uit 1895 is van Bakker & Timmenga. De kerk is erkend als een rijksmonument.
              [bewerken]

            • Irene Visser
              Message 6 of 9 , Mar 13, 2012
                Witmarssum en Damwoude liggen wel erg veel uitelkaar hoor.

                Misschien eens kijken onder google Witmarssum, en dan RK kerk invoeren? Is
                een RK kerk, maar wel een andere naam.

                groetjes Irene.

                Op 13 maart 2012 12:11 schreef Elsinga Sietze
                <nieuwsgroepen@...>het volgende:

              • sonja neyen
                Message 7 of 9 , Mar 13, 2012
                  Hallo Sietze
                  Bedankt maar is te ver weg van Witmarsum ik denk dat het die in Cornwerd is
                  vr.gr
                  Sonja

                  Message 8 of 9 , Mar 13, 2012
                    Bedankt
                    Denk dat het die in Cornwerd is, naam kerk klopt ook
                    Sonja ----- Original Message -----
> [...]

                    > gewijd.[1]
                    > Het orgel uit 1895 is van Bakker & Timmenga. De kerk is erkend als een

                  • Jack Terveer
                    Message 9 of 9 , Mar 13, 2012
                      “La WHaai”, beetje vreemd. Zeg maar Jack. Bolsward, ook vlak bij Witmarsum, heeft ook een Bonifatius kerk. Denk echter niet dat deze bedoeld wordt, daar is hij te nieuw voor. En Cornwerd ligt volgens mij precies in de streek die Sonja bedoeld.