Twee keer overleden?

  • L.A.Bakker
    Message 1 of 13 , Feb 24, 2012
      Beste lezers,

      In diverse bronnen vond ik onderstaande twee overlijdensakten. De getoonde
      gegevens komen uit de originele akten:

      Aangifte op 13 september 1831 (blad 21) te Leeuwarderadeel:
      Overleden: Kornelis Heins Bakker
      Leeftijd bij overlijden: 44 jaar
      Beroep: gardenier
      Geboren: onder Stiens
      Wonende: onder Stiens
      Echtgenote: Mettje Johannes Klinkhamer (leeft nog)
      Vader: Hein Freerks Bakker
      Moeder: Adriaantje Kornelis, in tijden echtelieden

      Aangifte op 02 julij 1860 (blad 28) te Leeuwarderadeel
      Overleden: Kornelis Heins Bakker
      Leeftijd bij overlijden: 77 jaar
      Beroep: zonder
      Geboren: onder Finkum
      Wonende: te Stiens
      Echtgenote: Mettje Johannes Klinkhamer (leeft nog)
      Vader: Hein Freerks Bakker
      Moeder: Adriaantje Kornelis, in tijden echtelieden, beide overleden

      Uh? Iemand een verklaring?
      De akten zijn te zien op de site van "Alle Friezen". De links zijn te lang
      om direct te kopiëren, waarvoor begrip.

      Met vriendelijke groet,

      Leo Bakker, Veghel
      Landelijke database voor de families BAKKER en VAN WOUWE(N)
      Wereldwijde database van de familie LINNE(N)BANK
    • Elsinga Sietze
      Message 2 of 13 , Feb 24, 2012
        Beste Leo,

        Misschien kun je hier iets mee (zie memories)
        Memories van Successie
        Kantoor Leeuwarden, overl. jaar 1831

        Overledene : Rinze Kornelis Bakker
        Overleden op: 30 september 1831
        Wonende te : Stiens
        Tekst:
        5 jaar; zoon van Kornelis Heins Bakker, gardenier & Metje Johannes Klinkhamer;
        broer van minderjarige Hein (16 jaar), Maartje (14 jaar), Johannes (11 jaar) en
        Jacob Kornelis Bakker (1 jaar). (op sterftlijst - en in Burgerlijke Stand -
        foutief als 'Kornelis Heins Bakker') - 'dat alzoo blijkbaar eene fout bestaat
        in de vroeger gedane opgaven wegens dit overlijden, waarin abusievelijk
        voorkomt dat op den 30en September 1831 te Stiens is overleden Kornelis Heins
        Bakker, oud vier en veertig jaren, van beroep gardenier, gehuwd zijnde en
        kinderen nalatende, bij welke opgaven echter geen ander kan bedoeld zijn dan
        het voormelde kind, wegens welks overlijden de tegenwoordige memorie wordt
        ingediend'.

        Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

        Bron:
        Memories van successie 1818-1927
        Toegangsnr. : 42
        Inventarisnr. : 11036
        Dagregisternr.: 530

        Op microfilm nr. 184 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar

        Met vriendelijke groeten,

        Sietze Elsinga
        www.elsinga-s.nl

        Op 24 feb 2012, om 17:41 heeft L.A.Bakker het volgende geschreven:

        Message 3 of 13 , Feb 24, 2012
          Dag Sietze,

          Dat verklaart veel...
          Kon die verklaring voor de dubbele overlijdensakte nergens vinden, dus
          hartelijk dank voor de opheldering!