Re: Hagtingius/Hachtingius/Hachting(h)

  • hurkonides
    Message 1 of 26 , Feb 22, 2012
      Die website is van mij ;)

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Liekele" <lhel@...> wrote:

> [...]
      > >
      > 2. Ook kerk van Dokkum:
      > Ao 1686 den 5 october is in den heere gerust die eerbare ende deuchtsame Sybella Sara Idzkema, eerst de huisvrouwe van de schryver Dom[inicu]s Langwert en laest van d. Her[mann]us Hachtingius out 3[7] iaer ende leit alhier begraven

      > Fredericus Hachtingius predicant 1688
      > >
      > 4. Galileeërkerk Leeuwarden
      > Ao [160]4 de 30 september sterf die [eer]same Anna Ians do... huisfrouwe van Regnerus Hachtinck leraer tot Leeuwerden alhier begraven
      > Christa vixit ...st mortua vivit .ita. extremo ...st perficien dach

    • Liekele
      Message 2 of 26 , Feb 23, 2012
        ...zo! Daar is veel werk in gestopt!
        Zo'n Avondmaalsbeker kan ik lang naar kijken.
        Design!

        Liekele Helmus

      • Liekele
        Message 3 of 26 , Feb 28, 2012
          In de uiterst taaie Hagtingius materie toch een heel klein succesje geboekt (denk ik..):
          Op 8 aug 1734 huwen te Stavoren Doytje/Dooytzen Hagtingius en Pyttertje de Boer afkomstig van Enkhuizen.
          Pyttertje blijkt nu ged te Wervershoof als Petertien Sijmonsd de Boer op 28 okt 1708 d/v Sijmon Semiensz de Boer en Neeltien Jansd.

          Liekele Helmus

        • Liekele
          Message 4 of 26 , Feb 29, 2012
            ..na verder spitten vandaag kan ik aan het echtpaar Doytje Hagtingius en Pyttertje de Boer nog het volgende toevoegen:
            Pyttertje is op 15 okt 1781 te Stavoren overleden als Pyttertje Semiens de Boer in leven geh O. (m/z D.) Hachtingius, burgemeester.
            ( http://goo.gl/l7SH1 )
            Uit dit huwelijk:
            - Regnerus Hagtingius, ged Stavoren 19 mei 1735
            - Neeltjen, ged id 8 sep 1737, waarschijnlijk overl 27 okt 1738.
            - Neeltjen, ged id 22 nov 1739
            - Sijmon, ged id 26 mrt 1741
            PM Overl Stavoren 27 okt 1738 het kind v Agtinies (!), burgemeester.
            Vermoedelijk wordt Hachtingius bedoeld
            PM Overleden Stavoren 14 dec 1750 het kind van Agtinius, burgemeester!
            PM Overl Stavoren 28 mei 1753 de z/v Hachtingius, burgemeester.
            Wie van de vier niet jong is overleden weet ik niet.
            Van Doytje/Doytze etc Hagtingius is noch de geboorte- noch de overlijdensdatum (tot nu toe..) bekend. Zelfde geldt voor de namen van zijn ouders.

            Liekele Helmus

          • Liekele
            Message 5 of 26 , Mar 6, 2012
              L.S.,

              Ik kan ten eerste een kleine vondst melden:
              Onder de naam Hartingius (nieuwe variant) is op 30 jul 1785 begraven te
              Stavoren oud burgemeester D(oytze etc) die gehuwd was met Pietertje DE
              Boer (Pyttertje Semiens de Boer). Nu nog zijn geboortedatum/plaats en
              namen des ouders.

              2) In deze link ( http://tiny.cc/IfZe2b <http://tiny.cc/IfZe2b> ) is
              ook een doorlink onderaan
              naar een scan van het lidmatenboek van Ferweradeel waar in 1684
              predikant Fred. Hachtingius zo te lezen zijn intrede doet. Maar ik kan
              de
              geschreven tekst nauwelijks lezen. Lidmatenboek Ferwerderadeel 1684
              <http://tiny.cc/RkZe2b>
              Staat er ook de naam van zijn vrouw
              om? Is er iemand het schrift machtig om dat voor mij te lezen?
              Bij voorbaat dank.

              Liekele Helmus

            • Richard van Schaik
              Message 6 of 26 , Mar 6, 2012
                On 06-03-2012 19:33, Liekele wrote:
> [...]
                > <http://tiny.cc/RkZe2b>
                > Staat er ook de naam van zijn vrouw
                > om? Is er iemand het schrift machtig om dat voor mij te lezen?

                Koptekst is ongeveer (ken de kerkgemeente namen uit die tijd niet):
                Namen
                der
                Ledematen, die Dom[inicus] Fred[erik]
                Hachtingius aengenomen heeft
                in de gemeente van (Blya) en
                Hooge Beintem; als oock, die
                met attest daemaels aen-
                gekomen sijn A[nno] 1684

                Rest zijn de namen van de ingeschrevenen.

                Groeten,
                Richard

                --
                Richard van Schaik
                f.m.a.vanschaik@...
                Message 7 of 26 , Mar 6, 2012
                  Dag Richard!

                  Dank voor jouw snelle reactie.
                  Helaas dus geen eventuele naam van een eventuele
                  echtgenote van ds Hachtingius.
                  Is mijn conclusie dan juist dat wat er in de database
                  van www.tresoar.nl staat niet geheel juist is?
                  Daar staat volgens mij zoiets als dat Hachtingius in 1684
                  lidmaat werd ipv de mededeling dat hij vanaf 1684 de volgende
                  ledematen heeft aangenomen.
                  Freedericus Hachtingius zelf is m.i. op 7 apr 1661 te Leeuwarden
                  gedoopt alz z/v Ryngenerus Hachtingius en Stijntje Tegnejus/Tegneus.

                  Groetnis,

                  Liekele Helmus

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Richard van Schaik <f.m.a.vanschaik@...> wrote:

                  > Koptekst is ongeveer (ken de kerkgemeente namen uit die tijd niet):
                  > Namen
                  > der
                  > Ledematen, die Dom[inicus] Fred[erik]
                  > Hachtingius aengenomen heeft
                  > in de gemeente van (Blya) en
                  > Hooge Beintem; als oock, die
                  > met attest daemaels aen-
                  > gekomen sijn A[nno] 1684
                  >
                  > Rest zijn de namen van de ingeschrevenen.

> [...]
                • Richard van Schaik
                  Message 8 of 26 , Mar 6, 2012
                    On 06-03-2012 21:50, Liekele wrote:
                    > Dag Richard!
                    >
                    > Dank voor jouw snelle reactie.
                    > Helaas dus geen eventuele naam van een eventuele
                    > echtgenote van ds Hachtingius.

                    Nauwelijks te verwachten in dit soort teksten. Eigenlijk kan je zeggen
                    dat dit een standaard aanhef is die in elke plaats met boeken over
                    lidmaten te verwachten is.

                    > Is mijn conclusie dan juist dat wat er in de database
                    > van www.tresoar.nl staat niet geheel juist is?

                    Niet nagetrokken, heb in die periode geen voorouders in Friesland. Mijne
                    zijn nog een stukkie eerder.

                    > Daar staat volgens mij zoiets als dat Hachtingius in 1684
                    > lidmaat werd ipv de mededeling dat hij vanaf 1684 de volgende
                    > ledematen heeft aangenomen.

                    Zo'n soort mededeling kan zeker niet kloppen met de inhoud van deze maar
                    alweer niet nagetrokken.

                    > Freedericus Hachtingius zelf is m.i. op 7 apr 1661 te Leeuwarden
                    > gedoopt alz z/v Ryngenerus Hachtingius en Stijntje Tegnejus/Tegneus.
                    >
                    > Groetnis,

                    Groeten,
                    Richard

                    --
                    Richard van Schaik
                    f.m.a.vanschaik@...
                    Message 9 of 26 , Mar 6, 2012
                      Beste Liekele,

                      Je zou kunnen nakijken of bij die lidmaten misschien de echtgenote vermeld
                      staat als huisvrouw of echtgenote van hemzelf. In de Groninger Ledematen
                      staat het er vaak bij.

                      Gert Zuidema

                    • Liekele
                      Message 10 of 26 , Mar 6, 2012
                        ...in Fryske Genlias versie staan alle lidmaten vermeld maar kom
                        daar geen verwijzing naar echtgenote (huysfrou) van ds Fred.
                        Hachtingius tegen.

                        Liekele

                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Gert Zuidema <gertzuidema@...> wrote:

> [...]
                        > staat als huisvrouw of echtgenote van hemzelf. In de Groninger Ledematen

                      • helmusdeutekom
                        Message 11 of 26 , Aug 21, 2014
                          Hallo Klaas,
                          na een tijd van andere prioriteiten dan genealogie heb ik
                          de draad weer opgevat. En daardoor zie ik nu pas jouw
                          reactie van feb 2014!
                          Heel interessant. Ik ga de info in de komende tijd
                          bestuderen.
                          Heel hartelijk voor de moeite de je hebt genomen.
                          Liekele Helmus, Almere
                        • Pera
                          Message 12 of 26 , Aug 21, 2014
                            Hallo Liekele,