Heerke Jans & Ljuetske (Lutske) Hinnes

  • Pieke
    Message 1 of 5 , Feb 4, 2012
      Wie kan mij meer vertellen over het onderstaande echtpaar en hun voorgeslacht en nageslacht ?

      Heerke Jans. Hij was een zoon van Jan Heerckes en Eilje N. Hij trouwde met Lutske Hinnes voor 1750, dochter van Hinne Jans en N. N.

      Quotisatiekohieren 1749. Bron: Franekeradeel, fol. 3.
      Heerke Jans, Franekeradeel. Plaats: Tzum.
      Omschrijving: zeer gemene boer.
      Gezin volw: 5 en kind: 2.
      Aanslag: 39-0-0.

      Ik kan een kind vinden, zijnde: Jantje Heerkes, geboren 1750 in Tzum; trouwde met Pieke Haitzes op 5 mei 1776 in Tzum.

      Bij voorbaat mijn dank. Pieke.
    • klaaspera
      Message 2 of 5 , Feb 4, 2012
        Hallo Pieke,

        Als ik het onderstaande bericht goed lees, moeten de voorouders van Heerke Jans in de provincie Groningen worden gezocht. Dan zou dit de doop van Heerke Jans moeten zijn:

        Doop 17-04-1700 Winsum

        Kind Heercke

        Geslacht m

        Vader Jan Heerckes

        Bron Doop- en trouwboek Winsum 1653-1708
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 554
        ____________________

        Op 25 oktober 1691 trouwen zijn ouders Jan Heerts (Heerckes) en Eilje (Eelje) Does met elkaar:

        Huwelijk 25-10-1691 Winsum

        Bruidegom Jan Heerts

        Bruid Eelje Does

        Bron Doop- en trouwboek Winsum 1708-1766
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 555, folio 98
        ______________________________

        RE: [groningen-genealogy] Jacob Aijkes x Anje Heerkes, Winsum

        Zelf ben ik al jaren op zoek naar het voorgeslacht van Heerke Jans die een tweeling 1742 in Obergum een tweeling krijgt bij Foske Ulpherts. In het dtb Obergum ontbreekt het stuk 1699-1718 en dat maakt het verder zoeken erg lastig.

        In een hele optimistische bui heb ik hem wel eens gekoppeld aan de Jan Heerckes uit Winsum die ook Anne Beukema noemt en in diezelfde optimistische bui heb ik die Jan Heerckes dan een broer gemaakt van jouw Anje Heerkes. Omdat het optimisme toen niet ophield zette ik ook het volgende op een rij:

        DTB Winsum:
        07-03-1690 ''gedoopt een bejaart persoon genaamt Jan Heerts''
        7 maart 1690 Jan Heerdts wordt lidmaat
        25-10-1691 trouwt Jan Heerts met Eilje Does
        18-03-1692 wordt gedoopt de huisvrouw van Jan Heerts genaamd Eelje
        12 juni 1692 wordt lidmaat Eelje Does, huisvrouw van Jan Heerts (met
        attestatie van Adorp)
        07-04-1700 ~ Heercke, zoon van Jan Heerckes (DTB Adorp)
        23-12-1707 ~ Heerke, kind van Jan Heerkes en Eilke Doeës
        1708 getrouwd: Haye Jans X Eeltje Does (wed. Jan Heerkes)

        Het lijkt er toch wel een beetje op dat het bij Jan Heerkes en Jan Heerdts om dezelfde persoon gaat. Heb jij al eens gezocht naar Anje Heerdt?

        Met groet, Dick
        _______________

        Message 3 of 5 , Feb 4, 2012
          Hallo Pieke,

          Kijk ook eens op deze website:

          http://members.home.nl/dick.kuipers/dick/kuip/par-heerkejans.htm

          Op die website wordt het huwelijk van Heerke Jans met Lutske Hinnes,vermoedelijk zijn derde vrouw, overigens niet genoemd. De doopdatum van Heerke Jans moet zijn 23-12-1707 in Adorp. De andere Heerke Jans, die ik in mijn eerste mail noemde, is vermoedelijk jong overleden.

          Hartelijke groeten,

        • Elsinga Sietze
          Message 4 of 5 , Feb 5, 2012
            Dat zal niet de gezochte Heerke Jans zijn.
            Van Heerke Jans en Lutske Hinnes is mij een dochter bekend gedoopt op belijdenis in 1783 en geboren in 1750.
            de Heerke Jans op de betreffende website was o.a. gehuwd met Geertruid Jans, overleden na 1758.
            Dat past dus niet in het plaatje.

            De dochter van Heerke Jans en Lutske Hinnes is gedoopt op belijdenis. Naar ik heb begrepen gaat het daarbij dan om een doopsgezinde familie, waar niet altijd wat in de DTB boeken iets van terug is te vinden ?

            Misschien is de overstap naar de Heerke in Groningen niet helemaal correct ?

            Met vriendelijke groeten,

            Sietze Elsinga
            www.elsinga-s.nl

            Op 4 feb 2012, om 21:13 heeft klaaspera het volgende geschreven:

            Message 5 of 5 , Feb 5, 2012
              Klaas en Sietze.

              Bedankt voor de informatie. Alleen ik ben bang dat ik mee moet gaan met Sietze, dat ik vermoedelijk de verkeerde kant ben uitgegaan.
              Wat jij aangaf Klaas vond ik ook op het Net, maar gezien de data's kan dit niet de genoemde klaas wezen die ik zoek. Dus heb ik vermoedelijk de verkeerde ouders van 'mijn' Klaas vermeld.
              Indien 'mijn' klaas rond 1700/1707 in het Grunigerland zou zijn gedoopt, was hij 50/45 jr. toen zijn dochter Jantje Heerkes werd geboren te Tzum.
              Is dat niet een beetje te oud. En Jantje is op haar belijdenis gedoopt
              op 33 jarige leeftijd, zoals Sietze al zei; doopsgezind. Dus dat zou inhouden dat ook haar vader vermoedelijk doopsgezind is/was. Maar ik kan niks vinden dat hij doopsgezind was. de dopen waren allebei (zowel die van 1700 en 1707) N.H.
              Dus ik denk dat ik de ouders moet zoeken in het Friese gebeuren rond Tzum. Ik kan het natuurlijk fout hebben. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

              Groetenis fan Pieke.