Onderzoek militairen

  • Pim Louis
    Message 1 of 6 , Jan 11, 2012
      Medespeurders,

      Weet iemand of het ook mogelijk is via internet onderzoek te doen naar KNIL
      militairen. Ik Ben op zoek naar informatie over Johannis Brouwers die in
      1832gelegerd was in Best. Johannis was gehuwd me Anna Maria Boos. Mogelijk
      is Johannis overleden in Januari 1890

      MVG

      Pim

      Pim Louis

    • Ina Hazewinkel
      Message 2 of 6 , Jan 11, 2012
        Hallo Pim,

        Johannes is geboren in Kuilenburg (Culemborg) en overleden 30-03-1854 in Haarlem, net als zijn zoon Johannes Hendrikus:

        Overledene Johannes Brouwer 59 jaar

        Vader Arnoldus Brouwer

        Moeder Dirkje Mennekes

        Echtgenoot/echtgenote Anna Maria Boos

        Overledene Johannes Hendrikus Brouwer 19-01-1890 Haarlem geboren te Best op 11-03-1832
        Vader Joannis Brouwer
        Moeder Anna Maria Boos
        Echtgenoot  Maria Emelie Giesker

        Groet Ina

        ________________________________

        Message 3 of 6 , Jan 12, 2012
          Dag Pim,

          Ik heb even gauw gekeken in de Regeringsalmanak van Nederlands Indië. Daarin staat een Johannes Hendrikus brouwers vermeld als 2de luitenant tussen 1859 en 1869. Is dat em?
          Voor echt uitgebreide gegevens zul je naar het Nationaal Archief in den Haag moeten! Daar ligt voor zo ver ik weet alles van het KNIL...

          groet,

          Douwe Stellinga

          Message 4 of 6 , Jan 12, 2012
            Mag ik in dit kader de volgende vraag stellen: de persoon in kwestie is
            geen Fries maar ik zoek op Internet naar een
            bron voor de volgende info.
            Een zekere Willem Muis, Arnhem is in 1825 kanonnier van het 3e
            Batallion Artillerie
            van de Nationale Militie. Legerplaats mogelijk Breda. Dit Bataljon
            schijnt daarna naar Antwerpen te zijn gegaan en
            het grootste deel is zelfs nog in Frankrijk in krijgsgevangenschap
            geweest. Van deze Willem Muis is kort na 1825
            nooit meer iets vernomen.
            Is er on-line iets te vinden over dit Derde Batallion?

            Liekele Helmus, Almere

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Douwe Stellinga"
            <douwe@...> wrote:

> [...]
            > Voor echt uitgebreide gegevens zul je naar het Nationaal Archief in
            den Haag moeten! Daar ligt voor zo ver ik weet alles van het KNIL...

          • Pim Louis
            Message 5 of 6 , Jan 12, 2012
              Douwe,

              Dat is zijn zoon. Ik vrees dat ik inderdaad weer eens naar het Nationaal
              Archief moet om de stamboeken in te zien. In ieder geval dan voor je hulp.

              MVG

              Pim

              Pim Louis

[...]

              Geen virus gevonden in dit bericht.
              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
              Versie: 2012.0.1901 / Virusdatabase: 2109/4738 - datum van uitgifte:
              01/12/12

            • Pim Louis
              Message 6 of 6 , Jan 12, 2012
                Ina,

                Mag ik je hartelijk bedanken voor je speurwerk. Wat mij opvalt is dat in de
                registers (mogelijk DTB?) de S achter de naam wegvalt, terwijl ik een
                geboortebewijs uit Best heb van zijn zoon JH Brouwers en daar staat die S er
                duidelijk achter. Ook de voornaam luidt daar Johannis, terwijl jij meldt
                Johannes. Het blijkt dat in de verschillende delen van het land de namen dus
                anders kan worden weergegeven.

                In ieder geval dank, want ik heb nu weer wat aanknopingspunten om verder te
                komen.

                MVG

                Pim

                Pim Louis