Re: [Friesland-genealogy] Tjeerd Sytse en Hotske Binnerts

  • Ina Hazewinkel
    Message 1 of 4 , Dec 19, 2011
      Hallo Pieke,

      Ergens klopt er iets niet, al de kinderen van echtpaar Tijalle Pieters en Bauk Wybes, incl Hiltje staan in het doopboek van Tresoar
      als overleden dopeling, terwijl ze precies kloppen met de geboortedatums van deze site:

      http://gw5.geneanet.org/rienstra?lang=nl;pz=paulus+cornelis;nz=van+ham;ocz=0;p=hiltje;n=tijalles%c2%a0

      Alleen is ze volgens deze gegevens van de site, getrouwd met  Sytse Tjeerds Tjaardstra en niet met Tjeerd Sytste
      die  Sytse Tjeerds Tjaardstra is geboren in 1711:
      Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1711 Dopeling: Sytse Gedoopt op 5 augustus 1711 in Wirdum Kind van Tjeerd Sytses en niet genoemde moeder

      worden er geen vader en zoon door elkaar gehaald?

      Groet Ina

      ________________________________
      Message 2 of 4 , Dec 20, 2011
        Hy Ina.

        Dit zijn de gegevens die ik heb over Sytse Tjeerds en Hiltje Tjalles.

        "Sytse Tjeerds geb/ged op 5-8-1711 te Wirdum; overleden in 1758. Beroep: koemelker/arbeider. Trouwde rond/in 1747 te Wirdum met Hiltje Tjalles. dr. van Tjalle Pieters Bergsma en Baukje Wybes. Ged. op 17-3-1726 te Goutum en overl. na 1758".

        Ik weet niet precies wat je bedoeld met: 'wordt vader en zoon niet door elkaar gehaald'.
        Ik weet alleen dat Sytse Tjeerds een zoon is van Tjeerd Sytses en Hotske Binnerts. Maar ik heb geen nadere gegevens van/over zijn ouders en de eventuele grootouders. Jij misschien?

        Pieke

        Message 3 of 4 , Feb 22, 2012
          Wie o wie heeft nadere informatie over het onderstaande echtpaar:

          Tjeerd Sytse, werd geboren zo rond 1680 en overleed zo rond 1761 in Wirdum. Hij trouwde met Hotske Binnerts op 17 januari 1706 in Wirdum, geboren rond 1685 en overleden voor/in 1748 in Wirdum.

          Waarschijnlijk was Tjeerd van doopsgezinte huize. Lid van de N.H. kerk te Wirdum op 25 juli 1706, op belijdenis gedoopt NH op 5 augustus 1711 te Wirdum. Tjeerd was boer/pachter op de 'kerkboerderij' op de Kerkbuurtschap Tjaard, wat onder Wirdum valt. Hij betaalde pacht vanaf 1706 tot in het jaar 1735, toen hij kennelijk (door veepest?) gedwongen was de pacht op te geven, bij welke gelegenheid hij toen ruim 148 caroliguldens uitbetaald kreeg wegens verhoogde waarde van de plaats. Hij werd later nog voor verschillende werkzaamheden door de kerk betaald, doch werd in de Quotisatiehieren van Leeu-warden {van 1749} genoemd met de vermelding onder beroep/kwalificatie als: "Arm persoon" en aangeslagen voor 8 caroliguldens. Trouwde voor de 2e keer op 8-12-1748 te Joure met Hiltje Tijalles van Goutum; dr. van Tijalle Pieters en Bauk Wybes.

          Uit het eerste huwelijk 7 kinderen, zijnde:
          I. Binnert Tjeerds, gedoopt op 3 juli 1707 in Wirdum; overleden voor november 1709 in Wirdum.
          II. Trijntje Tjeerds, gedoopt op 9 september 1708 in Wirdum; overleden voor augustus 1722 in Wirdum.
          III. Binnert Tjeerds, gedoopt op 9 november 1709 in Wirdum; overleden na 1748 in Wirdum.
          IV. Sytse Tjeerds, geboren op 5 augustus 1711 in Wirdum; overleden na 1758; trouwde met Hiltje Tjalles rond 1747 in Wirdum; geboren op 17 maart 1726 in Goutum; overleden na 1758. Dochter van Tjalle Bergsma en Baukje Wybes.
          V. Jan Tjeerds, geboren op 23 april 1713 in Wirdum; overleden op 17 september 1785 in Wirdum; trouwde met Sjoerdje Anskes 5 mei 1743 in Wirdum.
          VI. Bauke Tjeerds, geboren op 9 augustus 1716 in Wirdum; overleden na 1720.
          VII. Trijntje Tjeerds Tjaardstra, gedoopt op 9 augustus 1722 in Wirdum; overleden op 23 februari 1801 in Wirdum; trouwde met Jentje Douwes Sjaarda voor 1749 in Wirdum; geboren rond 1714 in Wirdum; overleden op 11 maart 1794 in Engwierum. Zoon van Douwe Jans Sjaarda en Reinou Dirks Palsma.

          Alle nadere informatie over het genoemde echtpaar en hun voorgeslacht zijn van harte welkom.

          Groetenis fan Pieke en tot oan sjens.