politieke ordonnantie van 1580

  • Douwe
    Message 1 of 7 , Dec 8, 2011
      Dag allemaal,

      Op een van de speurtochten kom ik onderstaande zinsnede tegen. Weet iemand wat dit betekent??

      Declinatoir advys op de requeste van Karel Christiaan Bosse en Maria Cornelia Stakman, beide wonende alhier in Den Haag, om dispensatie van het 13e art. van de Politieke Ordonnantie van den jare 1580 en de suppletie van het consent van der tweede suppliantes vader, tot voltrekking van hunlieder voorgenomen huwelijk', 21 november 1805.

      met vriendelijke groet en dank bij voorbaat,

      Douwe Stellinga

    • Johan Deinum
      Message 2 of 7 , Dec 8, 2011
        Hallo Douwe,

        De gang van zaken rond het huwelijk werd officieel vastgelegd door de
        _Politieke Ordonnantie_ van 1 april 1580 van de Staten van Holland en
        West-Friesland. Op 28 augustus 1586 heeft Amsterdam een eigen ordonnantie
        afgekondigd, die gestoeld was op die van de Staten uit 1580. De ordonnantie
        verplichtte onder meer om bij een voorgenomen huwelijk voor de magistraat
        te verschijnen. De Commissarissen van de huwelijkse zaken kregen een
        werkruimte in de sacristie van de Oude Kerk toegewezen; in 1655 verhuisden
        zij naar het nieuwe stadhuis op de Dam. Wanneer het huwelijk voor de
        Commissarissen aangekondigd werd moest het aanstaande echtpaar een aantal
        vragen beantwoorden over bijvoorbeeld leeftijd, ouderlijke toestemming en
        verwantschap. Vooral dit laatste was van belang: de politieke ordonnantie
        van 1580 had een aantal 'verboden graden' vastgesteld. Hoewel de politieke
        ordonnantie van 1580 uitvoerige voorschriften bevat omtrent de strekking
        van de vragen, was de naleving hiervan in de praktijk minder nauwkeurig.
        [bron:
        http://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/overzicht/5001.nl.html
        ]
        *
        I3. Verclarende alsoo by desen nul ende van onweerden ende niet te mogen
        bestaen, de houwelijcken die niet in der manieren voorsz. en sullen worden
        gecontraheert ende gecelebreert, ende dat degene die in de voorsz. graden
        van bloede ofte affiniteyt malcanderen bestaende, hiernaemaels
        niettegenstaende de voorsz. verboden souden vermeten in houwelijcke te
        treden, daervan sonder verdrach ofte dissimulatie gestraft sullen worden
        mette penen in de Goddelijcke ende beschreven rechten jegens den
        incestueusen ende bloedtschenders als vooren gestatueert, sonder dat ooc 't
        placcaet by de keyserlijcke majesteyt gemaect in den jare MDXL nopende 't
        contracteren van houwelijcke van persoonen beneden hare jaren zijnde, ende
        de penen daerinne begrepen, hiermede verandert worden. [bron:
        http://de-wit.net/bronnen/histo/politieke_ordonnantie_holland-1580.htm%5d

        *Het lijkt me, de tekst enkele malen doorgelezen te hebben, dat het stel
        ondanks bloedverwantschap in het huwelijk wenst te treden en daarvoor
        dispensatie vraagt.

        *BOSSE, STAKMAN `Declinatoir advys op de requeste van Karel Christiaan
        Bosse en Maria Cornelia Stakman, beide wonende alhier in Den Haag, om
        dispensatie van het 13e art. van de Politieke Ordonnantie van den jare 1580
        en de suppletie van het consent van der tweede suppliantes vader, tot
        voltrekking van hunlieder voorgenomen huwelijk', 21 november 1805. Folio, 6
        p.*
        In marge: `gestelt door den heer Groenevelt'. Vader Corn. Jan Adriaan
        Stakman bevond zich in Demerarij en al enige maanden had men geen bericht
        van hem ontvangen. Price outside EU (no VAT): euro 41 [bron:
        http://www.antiqbook.nl/boox/steu/11295.shtml%5d

        En daarbij de instemming (consent) van een ander dan de vader, de heer
        Groenevelt.

        Mijn mening echter voor een betere.

        Johan*
        *

      • klaaspera
        Message 3 of 7 , Dec 8, 2011
          Hallo Douwe,

          Het verzoek (= de requeste) om dispensatie voor hun huwelijk wordt afgewezen of in juridische termen: gewraakt. Er is dus sprake van een afwijzend (= declinatoir) advies.

          Met hartelijke groeten,

          Klaas Pera

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Douwe" <douwe@...> wrote:

> [...]
          >
          > met vriendelijke groet en dank bij voorbaat,

        • Douwe
          Message 4 of 7 , Dec 9, 2011
            Dag Klaas en Johan,

            Dank voor je uitleg.
            Ik begrijp, dat ik er wel van uit kan gaan, dat het hier gaat om de toestemming van de vader van Karel Christiaan Bosse voor zijn huwelijk met Maria Cornelia Stakman. Die vader kan geen toestemming geven, omdat hij nog in het buitenland (Zuid- en Noord-Amerika) is?
            Het grappige en verwarrende is, dat ze wel getrouwd zijn (waarvan ik nog geen datum heb gevonden) en dat hun eerste kind (*27-4-1809 Amsterdam) door het leven gaat als Stakman Bosse, terwijl de volgende kinderen allemaal Bosse als achternaam krijgen. Kan dat hiermee ook nog verband houden?

            met vriendelijke groet,

            Message 5 of 7 , Dec 9, 2011
              Hallo Douwe,

              Daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Ik vond wel enkele citaten over die familie. Misschien heb je daar iets aan. Blijkbaar was Karel Christiaan Bosse notaris in het toenmalige Indië.

              "Hij was gehuwd te Medemblik den 31 Mei 1849 met Maria Johanna Bosse, geboren te Middelburg den 18 October 1813, dochter van Karel Christiaan Bosse en van Maria Cornelia Stakman, weduwe van den luit. ter zee 1e klasse DG Niesen. ..."

              Bron: Algemeen Nederlandsch familieblad, deel 2 en Genealogische en heraldische bladen. Zie Google Books: zoekwoord "Karel Christiaan Bosse".

              De Indische Navorscher, 1936
              12. PETERS, WILLIAM-. logementhouder in de Jonkerstraat te Batavia, j- op Jacatra aldaar 5 April 1828, na op 29 Mei 1824 aldaar te hebben getesteerd voor notaris KAREL CHRISTIAAN BOSSE no. 113; Zijn huishoudster MINA KOEMAN en zijn geadopteerde dr. CONSTANCE oud 10 jaar kregen te samen bij wijze van legaat de helft van zijn nalatenschap universeele erfgename was zijn huisvrouw JOHANNA PETERS geb. BROWN te Liverpool.

              Bron: http://www.genforum.genealogy.com/indonesia/messages/369.html

              Karel Christiaan Bosse
              geboren: ca. 1780
              overleden: -
              functies in bovenlokale instellingen
              functie: klerk der Derde Klasse
              instelling: Algemene Secretarie van het Uitvoerend Bewind
              van: 21-06-1800 - 23-07-1802
              anderen met deze aanstelling...
              functie: klerk
              instelling: Secretarie van het Staatsbewind
              van: 23-07-1802 - 1805
              anderen met deze aanstelling...
              functie: agendaris
              instelling: Algemene Secretarie van Staat
              van: 1805 -
              anderen met deze aanstelling...

              bron: http://www.historici.nl/Onderzoek/Projecten/Repertorium/app/personen/8308

            • pboltjes@planet.nl
              Message 6 of 7 , Dec 9, 2011
                Hallo Klaaspera en Douwe,

                Een kleine correctie op het 2e huwelijk van Maria Johanna Bosse. Zij hertrouwt, 21-mei 1849, met Pieter Thomas Leonard Grinwis Plaat. Haar vader is: Karel Christiaan Bosse.
                Voor de Lt. t. zee 1e klasse Dirk Gerardus Niesen, zie:

                www.zeemansleed.nl

                Vriendelijke groet,

                Piet Boltjes

                Message 7 of 7 , Jan 22, 2012
                  Hallo Klaas,

                  Schelte Willems de Vries / Schelte Willems Fries

                  Zie:
                  www.zeemansleed.nl

                  Vriendelijke groet,

                  Piet Boltjes