RE: [Friesland-genealogy] Re: Wytske Fokkes de Jong

  • M.J.Sluijter
    Message 1 of 9 , Dec 2, 2011
      Hallo Tette & Jeanet,

      Het is ca. 20 à 25 jaar geleden dat ik de voorouders van Ruurd Fokkes de
      Jong heb uitgezocht. De boeken van Groen zijn mijn voornaamste Bron geweest,
      met latere hulp van Tresoar.

      Ik ben er nu weer even ingedoken. In het boek van Meijers en Landheren vind
      ik Ruurd Fokkes de Jong (van Aaltje Watses). Deze vermeldt als zijn zoon
      o.a. Fokke Ruurds de Jong (die in 1764 trouwt met Uilkje Wytzes) en diens
      zoon; Ruurd Fokkes de Jong (getrouwd ca 1800 met Bontje Teyes Kooistra)

      In het boek Varia 1, ook van Groen, wordt bij “Belastingaanslagen” kategorie
      V f. 500 vermeld:

      4. Huisman RUURD FOKKES DE JONG (pl. 26), vermoedelijke zoon van Fokke Ydes
      en Trijntje Fokkes (II, 5) trouwt 1737 AALTJE DOUWES, dochter van Douwe
      Watses en Sepk Krijns (IV, 3. Hun vier kinderen zijn Trijntje Ruurds (tr.
      1771 Tomas Sybrens Visser vleeshouwer, huis 70), Sepk Ruurds (ogetrouwd
      overleden en Fokke Ruurds de Jong (plaats 26). Aanslag 1749: 34-19, voor 3
      volwassenen en vier kinderen.

      Fokke Ruurds de Jong, die is overleden 29-05-1824, is geboren in1755 en niet
      getrouwd geweest. Hij past niet in één van de beide plaatjes.

      Mijn Fokke Ruurds De Jong zou ca 1740 in Haskerdijken geboren zijn. Diverse
      boeren in Oldeboorn, Nes en Haskerdijken hadden afwisselend of soms
      tegelijkertijd plaatsen in genoemde dorpen.

      Ik zie geen reden om van de suggesties van Groen af te wijken.

      Wat betreft Wytske Fokkes de Jong, Is het zeker dat zij een dochter is van
      Ruurd Fokkes de Jong en Uilkje Wytzes ?

      Het is ingewikkeld en ik zal mijn gegevens nog eens doornemen zowel van
      Groen als andere, mocht ik nog iets van belang vinden, zal ik de groep
      informeren,

      Hartelijke groet,

      Martin

      Message 2 of 9 , Dec 2, 2011
        Hallo Martin,

        Wytske Fokkes de Jong is dochter van Fokke Ruurds de Jong en Uilkje Wytzes
        volgens de overlijdensregister 1841 Utingeradaal pagina B13 op

        Allefriezen.

        Getrouwd met Gjalt Adams Slottje.

        Groetjes Jeanet Leroy-Slottje

        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com