Arent Jeens

  • Pieke
    Message 1 of 8 , Nov 22, 2011
      Ik probeer al een tijdje nadere informatie te vinden over Arent Jans en zijn voorgeslacht, maar nee Niets.
      Misschien zit ik de verkeerde hoek te zoeken. Wie kan mij helpen aan informatie.

      Dit is wat ik heb:
      182. Arent Jeens. Hij trouwde met 183. Aale (Aaltje) Eelzes rond 1769, geboren op 13 september 1741 in Ureterp; overleden. Zij was een dochter van 366. Eelse Foppes en 367. Jantje Sanders.

      Uit dit huwelijk zes kinderen, allemaal geb/ged te Ureterp.

      Dus als u nadere informatie heeft over Arent en zijn voorgeslacht en dit wil delen, mijn dank is groot.

      Groetenis fan Pieke v/d Schaaf.
    • reyacta
      Message 2 of 8 , Nov 22, 2011
        namen please !!!
        anders kunnen we niet geneagooglen naar passende ouders.

        So ... geboren en gedoopt:
        Eelze 1770-1770
        Maaike 1772-1775
        Jantje nov 1774- mrt 1775
        Jeen 1777-1790
        Hiltje 1779-1790
        Sjoukje 1783-1790

        Zoals je ziet zijn het geen rappe dopers,
        dus hij was mogelijk onkerkelijk, of DG.

        Aale had een zus Hiltje en een Joukje (=Sjoukje?)
        dus je hebt kans dat die namen van haar kant komen.

        Maar er is ook wel een Sjoukje Jeens - zus?
        ze trouwt Ureterp 1776 de DG Liebbe Wybes Wiering, ovl 1819
        vrouw ovl 1787.

        Heb je alle Jeen-en 1749 Opsterland bekeken?
        Mogelijk zijn ze in Lippenhuizen getrouwd, dat trouwboek begint pas laat -
        er zijn er 5 in Lippenhuizen 1749,
        en 3 in Ureterp.

        Wel een DG Maaike Gerbens, lid Ureterp/Drachten 1724
        ovl 1755.

        groet Margreet

        Message 3 of 8 , Nov 22, 2011
          ik zag nog wel deze, Pieke:

          Opsterland, dopen, doopjaar 1744
          Dopeling: Aan
          Gedoopt op 30 augustus 1744 in Beets, Beetsterzwaag en Olterterp
          Kind van Jeen Hanses en niet genoemde moeder
          Dopeling : AREND of ARENDJE

          Opsterland, dopen, doopjaar 1747
          Dopeling: Sjouke
          Gedoopt op 3 september 1747 in Beets, Beetsterzwaag en Olterterp
          Kind van Jeen Hanses en niet genoemde moeder

          Jeen Hanses, Opsterland
          Plaats: Beets
          Omschrijving: boer
          Gezin volw: 2 en kind: 3
          Aanslag: 20-0-0
          Verhoging:
          Vermogen:
          Bron: Opsterland, fol. 3

          Geen huwelijk of doop 3e kind van te vinden.

          Wel deze:
          Opsterland, huwelijken 1779
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1779 in Ureterp
          Man : Sjouke Jeens afkomstig van Ureterp
          Vrouw : Saakjen Johannes afkomstig van Noorderdrachten
          verder niets van te vinden.

          Misschien vernoemde Arend een ovl broer in Sjoukje?

          groet Margreet

          Message 4 of 8 , Nov 22, 2011
            Beste Margreet. Bedankt.

            Ja ik zag dat ik de naam van Arent jeens verkeerd had getypt. Sorry voor dat, maar gelukkig kon je me toch een waarschijnlijk goeie richting sturen. Ik zal volgende week even in leeuwarden verder sneupen.
            Nogmaals mijn dank, Pieke.

            Message 5 of 8 , Nov 22, 2011
              Hallo Pieke,

              Och, dat Jans/Jeens bedoelde ik niet.

              Ik wilde die namen van die 6 kinderen voor ons,
              ipv dat ik ze zelf moest scharrelen.
              We doen toch alles met vernoemingen hier?
              met 4 dochters zit gevoeglijk de moedersnaam er tussen.

              Voor de andere meedenkers
              achternaam wordt de Jong.
              Er ovl nog wel een Bonne Jeens de Jong,
              mogelijk van de 1749 Jeen Bonnes -
              maar dat is waarschijnlijk geen broer.

              Message 6 of 8 , Nov 22, 2011
                Margreet.
                Dit is wat ik van de kids heb:

                Kinderen van Arent Jeens en Aale Eelzes zijn:

                I. Eelze Arends, geboren op 13 januari 1770 in Ureterp; overleden 20 november 1808 in Ureterp.

                II. Maaike Jeens Arends, geboren op 19 mei 1772 in Ureterp; overleden rond september/oktober 1803 in Ureterp; trouwde met Nicolaas Heeres Vlietstra op 26 maart 1797 in Duurswoude.

                III. Jantje Arends, geboren op 7 november 1775 in Ureterp; overleden.

                IV. Jeen Arends (de Jong), geboren 1777 en gedoopt op 3 oktober 1790 te Ureterp; overleden op 13 maart 1840 in Opsterland; trouwde met Fokjen Cornelis op 17 mei 1801 in Ureterp.

                Lidm.Boek Opsterland: Jeen Arends gedoopt 15-4-1816 op belijdenis.
                Lidmatenboek Opsterland, 1824.
                Man: Jeen Arends de Jong - Vrouw: Fokje Kornelis. Woonplaats: Ureterp - Op 22 april 1824 zij belijdenis.

                V. Hiltje Arends, gedoopt op 3 oktober 1790 te Ureterp; overleden.

                VI. Sjoukjen Arends, geboren 1783 gedoopt op 3 oktober 1790 in Ureterp; overleden; trouwde met Hinne Sipkes (Veeninga) op 8 september 1805 te Ureterp.

> [...]
                > ipv dat ik ze zelf moest scharrelen.
                > We doen toch alles met vernoemingen hier?
                > met 4 dochters zit gevoeglijk de moedersnaam er tussen.

              • Pieke
                Message 7 of 8 , Nov 22, 2011
                  Margreet.

                  Nog wat aanvulling t.a.v. Hiltje Arends, [dochter no.V]

                  V. Hiltje Arends (de Jong), geboren in 1788 en gedoopt op 3 oktober 1790 te Ureterp; overleden op 20 april 1850 in Smallingerland; trouwde met Otte Jans (Mud) op 13 mei 1804 in Drachten.

                  Groetenis Pieke.
                • Egbert
                  Message 8 of 8 , Jan 3, 2012
                    182. Arent Jeens. Hij trouwde met 183. Aale (Aaltje) Eelzes rond 1769, geboren op 13 september 1741 in Ureterp; overleden. Zij was een dochter van 366. Eelse Foppes en 367. Jantje Sanders.

                    Beste Pieke,
                    Naar alle waarschijnlijk betreft het deze Arend:
                    Dopeling: Aan (Arend)
                    Gedoopt op 30 augustus 1744 in Beets, Beetsterzwaag en Olterterp
                    Kind van Jeen Hanses en niet genoemde moeder

                    Jeen Hanses is een zoon van Hans Lieuwes en Sjoukje N.N., wonende te Terwispel in 1702 en te Lippenhuizen in 1707 (Proclamatieboeken Opsterland).
                    Hans Lieuwes is een zoon van Lieuwe N.N. en Meintien Ubles, beiden overleden voor 1702. Meintien Ubles liet twee mad maden in de Langerijp en 6 mad maden in de Walden na (Terwispel).
                    Erfgenamen: Anne Lieuwes (tr. Langezwaag 1694 Antje Oebeles, verhuisde naar Tjalleberd), Sietse Lieuwes (tr. op latere leeftijd Trijntje Johannes in Tjalleberd), Elske Lieuwes (overl. voor 1707, tr. Heerenveen 1705 Willem Iedes uit Mildam), Fokje Lieuwes tr. Meine Jans (won. Terwispel) en Hans Lieuwes (nageslacht o.a. Sietse Meints Bergsma, overl. 1813 en mijn beppe Fokje Bergsma).

                    Met vriendelijke groet,
                    Egbert