Kollumer Oproer 1797

  • Frank and Annechien
    Message 1 of 10 , Jul 28, 2001
      Een geschiedenis vraag, want ik kan niets gedetailleerd op internet vinden.

      Een van mijn verwanten, Jan Jacobs Schoffelmeer (geb.1726), "nam deel aan de
      Kollumer Oproer (1797)"

      Wie kan me hier meer van vertellen, of verwijzen naar een online webpage?

      vr.gr.

      Frank van Thienen
      Vernon, BC Canada
    • Lukas Cazemier
      Message 2 of 10 , Jul 28, 2001
        Een antwoord uit het "opstandige" Kollum:

        Het Kollumer Oproer.

        In de Franse tijd stonden Patriotten en Prinsgezinden soms fel tegen over elkaar. Dat was ook al zo voordat de Fransen ons land introkken.
        In het jaar 1797 bleek, dat de Oranjeliefde nog sterk leefde onder het gewone volk. Het kwam tot een uitbarsting, die bekend staat als het Kollumer Oproer.
        In de gemeente Kollumerland ontstonden onregelmatigheden.
        Op woensdag 18 jaunuari 1797 werden de bewoners van Kollumerzwaag opgeroepen om na te gaan wie van hen geschikt waren voor de burgerbewaking. En op zaterdag
        28 januari werd de bevolking van Burum opgeroepen. Onder hen was ook ene Abele Reitzes, de zoon van de weduwe van Reitze Abels. Toen Abele uit Kollum terug
        kwam, riep hij “Oranje Boven”. Daarop werd hij in de nacht van 2 op 3 februari gevangen genomen. Eerst werd hij vastgezet in het Rechthuis te Kollum met het
        doel hem later over te brengen naar het blokhuis te Leeuwarden. Dat was de druppel die de emmer deed overlopen. Uit het westen van de gemeente kwamen velen
        naar Kollum om Abele te bevrijden. Onderweg naar Kollum werden al enige huizen in brand gestoken. De mannen waren bewapend met zeisen, snoeimessen, sikkels,
        en alles wat maar kon dienen om de tegenstanders schrik aan te jagen. De kamer van de secretaris werd bezet. De secretaris werd gedwongen een verklaring te
        tekenen dat niemand deze daad met enig leed zou moeten betalen. Ook werd Abele Reitzes onder dwang vrij gelaten.
        Ondertussen werd echter het gezag in Leeuwarden gewaarschuwd. Er werd versterking gestuurd en een aantal oproerkraaiers werd gevangen gezet in de kerk,
        waaronder Jan Binnes van Oudwoude.

        De volgende dag kwamen aanhangers van deze Jan Binnes weer in grote getale naar Kollum. Aangevuld met mensen uit de Dongeradelen en Burum werden de troepen
        van de patriotten uit Kollum verdreven.
        Een detachement ruiters met friese paarden en twee veldstukken werd naar Kollum en omgeving gestuurd en de rust keerde weer.
        De volgende dagen werden in geheel noord en noordoost-friesland rebellen gevangen genomen.

        Er werden zware straffen opgelegd aan 168 gevangen genomen Prinsgezinden. Jan Binnes en Salomon Levi werden ter dood gebracht, terwijl anderen hoge boetes
        kregen opgelegd.

        Literatuur:
        Uit het verleden en heden van Kollum, door Ype Douma, uitg. Banda - Kollum, 1932.
        Tusen Sennaer en Lauwers, een aantal historische schetsen uit Kollumerland c.a., door S, Hogendorp en H. Veenstra, uitg. gemeente Kollumerland c.a., 1972.

        Groetend,

        Lukas.
      • Rienk de Boer
        Message 3 of 10 , Jul 28, 2001
          Lukas,
          Staat er nog meer in over Salomon Levi. Bij voorbeeld hoe oud hij was en op
          welke datum hij ter dood gebracht werd. Ik neem aan dat hij de doodstraf
          kreeg.

          Groeten
          Rienk

          Subject: Re: [Friesland-genealogy] Kollumer Oproer 1797

          1999 geposte berichten staat op

        • J W Draijer
          Message 4 of 10 , Jul 28, 2001
            Op de website van de familie Palstra vindt U onder de familie de Bruin een zip bestand met de aanklacht. Zie:http://home.planet.nl/~palst004/index-genealogie.html. De familie de Bruin zijn de nakomelingen van Salomon Levi. Over Salomon en zijn nageslacht is in het Ryksargyf een boek beschikbaar. Verder zijn ook de transcripties op deze site zijn erg informatief!

            Met groet, Jan Willem Draijer

          • Lukas Cazemier
            Message 5 of 10 , Jul 28, 2001
              Hallo Rienk en anderen,

              In de mij ten dienste staande gegevens kan ik maar weinig over Salomon Levi vinden. In het boek: Tussen Sennaer en Lauwers staat dat Salomon een Jood was.
              En dat hij pas een jaar na de opstand ter dood is gebracht. De schrijvers vragen zich af, of Levi misschien eerst voortvluchtig is geweest.
              In een artikel in de Kollumer Krant van 5 februari 1997 schreef Dr. Oebele Vries iets over de medeveroordeelde Jan Binnes. En in dat artikel staat terloops
              ook Levi genoemd: "In Oudwoude is thans een Jan Binneswei en in Zwaagwesteinde een Salomon Levistraat. Maar waar hebben de beide mannen nu eigenlijk
              gewoond? Van Salomon Levi, de uit Hessen afkomstige joodse veekoopman en slager, waarvan heel wat Westereinders afstammen, is dat met geen mogelijkheid meer
              na te gaan" (vertaling uit het Fries door ondergetekende).
              Helaas meer heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.

              Groetend,

              Lukas.
            • Izaak Kijlstra
              Message 6 of 10 , Jul 29, 2001
                Hallo Rienk en Lukas,

                In het boek "Zwaagwesteinde" van K. Sikkema ssr en K. Sikkema jr staat
                op blz 161 dat Salomon Levy een in 1750 in Hessen geboren marskramer is.
                Hij vestigde zich in de eerste jaren na 1780 op de Westereinder heide.
                Hij stierf volgens Sikkema op 17 maart 1798 op het schavot te
                Leeuwarden. Een groot aanttal Westeintsjers zou van Salomon Levy
                afstammen.

                Met vriendelijke groet,

                Izaak Kijlstra

                Lukas Cazemier schreef:

> [...]
                > na te gaan" (vertaling uit het Fries door ondergetekende).
                > Helaas meer heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.

              • Onno Elgersma
                Message 7 of 10 , Jul 29, 2001
                  Frank,

                  De Encyclopedie van Friesland (1958) zegt op p. 417 over het Kollumer
                  Oproer:
                  "Uiting van Oranjeliefde in de Franse tijd. Abele Reitses uit Monnekezijl
                  riep bij de inschrijving als soldaat te Kollum: 'Oranje boven' (28-1-1797)
                  en werd gevangengenomen. Het volk raakte inbeweging en bevrijdde hem.
                  Aanvoerder werd Jan Binnes (Kloosterman) van Oudwoude.
                  Toen de Kokkumer patriotten en gerechrsdienaars uit Leeuwarden kwamen werd
                  het oproer algemeen. Dokkum werd belegerd. Spoedig kwam het eind. Jan Binnes
                  is 18-2-1797 te Leeuwarden op de Brol onthoofd.
                  Zie: Beschr. der oproerige bewegingen in Frl....(1797) Navorscher LX (1911)
                  S. Kloosterman, It Jubeljier (1927); Kollumer Courant (jan.- juli 1927)"

                  Groeten,

                  Onno Elgersma

                  Message 8 of 10 , Jul 29, 2001
                    Het meest uitgebreide boek over het Kollumer Oproer is
                    van BK van der Veen uit Zutphen, gebaseerd op de
                    originele aanklachten. Het boek en emailadres van de
                    maker staan op de pagina Boeken van de site van de
                    Vereniging van Archiefonderzoekers te Dokkum,
                    www.angelfire.com/vt/sneuper
                    Alle uitgewerkte transcripties liggen op het
                    Streekarchivariaat te Dokkum.
                    In de rubriek Indexen van de site staat een lijst met
                    alle arrestanten na het oproer en een verwijzing met
                    achtergrondinformatie van Gerrit Paape.

                    Groet, Hans Zijlstra

                    http://phonecard.yahoo.com/
                  • Rienk de Boer
                    Message 9 of 10 , Jul 29, 2001
                      Hallo allemaal,
                      Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. Ik ben weer wat informatie rijker.
                      Voor de belangstellenden:

                      Ik heb het volgende in mijn bestand staan.
                      Salomon Levi.
                      Hij was gehuwd met:
                      Fokje Theunis.
                      Theunis Salomon de Bruin, geboren 15-03-1788 te Niezijl (Gr), overleden
                      29-05-1875 jaar te Zwaagwesteinde,oud 88.
                      Hij is 22-03-1807 gehuwd met;
                      Ootske Hendriks Elzinga, geboren 27-04-1788 te Zwaagwesteinde, overleden
                      31-12-1872 te Zwaagwesteinde.
                      Theunis de zoon van Salomon is in Niezijl geboren. Dit ligt ongeveer 15 km
                      van Kollum. Theunis zal in 1811 wel de naam de Bruin aangenomen hebben. Dit
                      is wel na te gaan.
                      Bij toeval melde Alie Veenstra afgelopen week dat zij de stamboom Elinga op
                      haar thuispagina gezet had, en begint bij de vader van Ootske.

                      Gegroet.
                      Rienk
                    • M.Haijema
                      Message 10 of 10 , Aug 1, 2001
                        Hallo Lukas,
                        In de criminele sententies HvF nr.305-15-12-1789: Saloon Levy, 30 jaar,
                        Zwaagwesteinde, geboren in Hessen is ontslagen van rechtsvervolging van de
                        beschuldiging dat hij in de nacht van vrijdag 12 op zaterdag 13-6-1789 een
                        schaap te hebben gestolen. Speciecohier 1794 Zwaagwesteinde: nr 99 Salomon
                        Levy na't Gedemolieerde, de vrouw in Groningerland.Nr.337-5-3-1795 HvF:
                        Aanbieden gestolen goederen. Een jaar tuchthuis. Nr.249-8-9-1796 Voor het
                        stelen van lammeren, ontslagen van rechtsvervolging. Verder nog uit: De
                        Joodse Gemeenschap in het Groninger Westerkwartier, Peize en Roden:
                        Geëxecuteerd te Leeuwarden 1798 wegens oproero, woont te Niezijl samen met
                        Fokje Theunis.
                        Dit vond ik over de voorvader van mijn vrouw.
                        Marten Haijema