Sytske Wobma

  • Tjitske Wagenaar
    Message 1 of 11 , Nov 3, 2011
      Dag, als relatieve nieuwkomer heb ik de volgende vraag:
      In het volgende dokument staat Sytske Wobma als moeder van de overleden Trijntje Rintjes van den Akker. Deze laatste overleed op 5 april 1826

      Overlijdensregister 1826, Ferwerderadeel, Pagina B11

      Ik wil graag gegevens hebben van Sytske Wobma zelf. Zij is getrouwd met Rintje Jans en verder weet ik niet zoveel. Hoogstwaarschijnlijk komen zij ook uit 't Bildt.

      Zowel op genlias als op allefriezen.nl kom ik niet verder.
      Waar zou ik de antwoorden kunnen vinden?
      Vriendelijke groet
      Message 2 of 11 , Nov 3, 2011
        Hoi Tjitske (?),

        Volgens de overlijdensakte (zie allefriezen.nl) werd Trijntje geboren in
        Stiens, m.a.w. Leeuwarderadeel. Ten tijde van haar overlijden woonde zij
        “onder den dorpe Hallum” in Ferwerderadeel.

        Dochter van Rentje Jans en Sytske Tjisses Wobma.

        Gegevens uit overlijdensaktes zijn niet altijd even betrouwbaar, omdat de
        aangevers niet altijd op de hoogte waren van de juiste namen van ouders van
        overledenen.

        Ik vind in Leeuwarderadeel geen huwelijk van Rintje Jans en Sytske Tjisses,
        maar wél een huwelijk (in 1765) van Rintje Tjisses en Sytske Jans, die in
        1780 in Stiens een dochter Maayke laten dopen. Een dochter Pytje (geb 1772)
        werd in 1801 in Vrouwenparochie gedoopt.

        Dan zou het lastig kunnen worden, want als ze hun kinderen niet lieten
        dopen, lijkt het goed mogelijk dat Rintje en Sytske zelf ook niet gedoopt
        waren.

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Message 3 of 11 , Nov 3, 2011
          Dank Nynke, voor je snelle reaktie. Is het dan zo dat je alleen als mensen gedoopt waren hun gegevens na kunt gaan?
          De kinderen van Rentje en Sytske, althans de namen Maaike en Pytje komen mij onbekend voor. Trijntje Rintjes is geboren in 1771, en zij staat ook in aktes met de naam 'van den Akker' (Zij heeft die naam later aangenomen, omdat haar broer deze naam ging dragen, ws)
          Denk jij dat Rintje Tjisses en Sytske Jans, degenen zijn die ik zoek?
          Ze staat in de akte als Sytske Tjisses Wobma.
          Ik vind het superleuk deze zoektocht, maar ik heb er nog niet veel verstand van.
          Heb jij een idee hoe,wat en waar ik zou kunnen zoeken?
          hart.groet Nynke Hoekmeijer,Purmerend (Tjitske Wagenaar is de naam van mijn oma en ik ben haar voormoeders aan het natrekken, grappig dat we dezelfde naam hebben, ik kom hem niet zo heel vaak tegen)

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
          >

          > Dan zou het lastig kunnen worden, want als ze hun kinderen niet lieten
          > dopen, lijkt het goed mogelijk dat Rintje en Sytske zelf ook niet gedoopt

        • Hinke
          Message 4 of 11 , Nov 4, 2011
            Hallo Nynke H,

            Ik zag dat je op genlias en allefriezen hebt gezocht maar heb je al bij
            tresoar gekeken? Wat ik zelf een handig link naar diverse bronnen vind is:
            http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig_teaser_rechts.jsp?lang=nl&pagina=3313&stylesheet=onderzoek.css

            Bij zoeken na 1811 vond ik bijvoorbeeld onderstaan overlijden, de akte
            in te zien bij allefriezen maar helaas weten de aangevers de namen van
            de ouders niet, behalve dan dat haar vader Rintje heette.

            Overlijdensakte Leeuwarderadeel, 1858
            Aangiftedatum 19 maart 1858, blad nr. 9
            Maaike Rintjes van den Akker, overleden 18 maart 1858, 74 jaar, vrouw
            Weduwe

            En zo zijn er nog vel zoek mogelijkheden, al zijn nog lang niet alle
            archief stukken te vinden op internet maar wel al veel.

            succes, Hinke.

            Message 5 of 11 , Nov 4, 2011
              Vergat ik nog te melden dat Maaike weduwe was van Hendrik Wessels
              Nieuwenhuis maar dat staat dus wel in haar overl. akte op allefriezen.

              groet, Hinke.

            • J. Woudstra
              Message 6 of 11 , Nov 4, 2011
                Dag Tjitske,

                Je naam komt meer voor dan je denkt misschien. Ik heb ook een Tjitske
                (Everts) Wagenaar in mijn kwartierstaat. Ze was geboren te Beetgum 8.11.1783
                en trouwde 20.5.1810 met Dirk Dekkinga, ze overleed te Stiens 15.10.1824

                Met vriendelijke groet,

                Joop Woudstra

                _____

[...]

                <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                > ook uit 't Bildt.
                >
                > Zowel op genlias als op allefriezen.nl kom ik niet verder.
                > Waar zou ik de antwoorden kunnen vinden?

                _____

                size=1 width="100%" noshade color="#a0a0a0" align=center>

                Geen virus gevonden in dit bericht.
                Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                Versie: 2012.0.1834 / Virusdatabase: 2092/4593 - datum van uitgifte:
                11/03/11

              • reyacta
                Message 7 of 11 , Nov 4, 2011
                  Hoi beiden,

                  Trijntje was gewoon in Stiens gedoopt, alleen de moedersnaam staat er niet bij,
                  ook niet bij broers Tjisse en Jan.
                  Dat werd ook pas in 1772 of 1778 verplicht.

                  Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1770
                  Dopeling: Tryntie
                  Gedoopt op 17 juni 1770 in Stiens
                  Dochter van Rintie Tjisses en niet genoemde moeder

                  Het echtpaar kreeg dan 5 kinderen:
                  1766 Tjisse - van den Akker, moeder in ovl-akte 1833 Ferw. Antje Jans.
                  1768 Jan
                  1770 Trijntje - van den Akker - oudernamen gemixt.
                  1772 Pietje - onder Hijum, gedoopt op belijdenis Hallum
                  1780 Maayke - van den Akker.

                  Met de meeste kinderen gedoopt zal 1 van de ouders ook zelf gedoopt zijn.

                  Pietje trouwde verder nog Pieter Martens Swart,
                  maar ze staat zonder achternaam in de huwelijksaktes - ook nog als Rentjes.

                  Sytske kwam bij huwelijk van Tirns, maar ik heb haar doop nog niet gevonden.
                  Daar wonen in de quotisatie van 1749 5 Jannen.
                  Er zijn ook een aantal rk Jannen die hun Tirnser kinderen in Roodhuis dopen.
                  En het is mogelijk dat vader Jan pas veel later naar Tirns kwam.
                  Het is tenslotte mogelijk dat ze er even tijdelijk woonde, en van heel ergens anders kwam.
                  Er overlijden echter ook diverse heel oude [jans wobma] mannen en vrouwen,
                  die haar broers en zusters zouden kunnen zijn.
                  oa Freerk in 1812 mairie Stiens, gb Beers, zoon van Jan Janzen -
                  en dan kom ik hier:

                  Baarderadeel, huwelijken 1757
                  Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 maart 1757
                  Man : Jan Jans Wobma afkomstig van Baard
                  Vrouw : Trijntie Scholtes afkomstig van Baard

                  Jan Wobma doopte inderdaad een Freerk in Beers - in 1742, en een Jan in 1736.
                  Hij is dus later hertrouwd, met waarschijnlijk een vrouw van een ander geloof (Doopsgezind of onkerkelijk)
                  want deze is er ook:
                  Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1774, doopjaar 1797
                  Dopeling: Jantje
                  Geboren op 8 december 1774 in Baard
                  Gedoopt op belijdenis op 25 mei 1797 in Tzum
                  Kind van Jan Jans en Tryntje Scholtes
                  Opm.: De dopeling is gehuwd met Bauke Jans

                  Jan Wobma is mogelijk zelf gedoopt in 1711 in Jelsum.
                  Het trouwboek van Beers heeft hiaten:
                  61. Trouwboek, 1653-1689, 1716, 1722, 1730-1732 en 1745-1808.

                  Er is ook nog een Trijntje Jans Wobma ovl Baarderadeel 1828, 69 jr.
                  geboren Baard, maar daar niet gedoopt te vinden.
                  Ook trouwboek Baard heeft hiaten:
                  Trouwboeken, 1662-1733, 1744-1811.
                  In Baard/Jorwerd is mogelijk ook een Jan Eelkes Wobma doende, gedoopt 1710.

                  Rintje zou van dezen kunnen zijn:
                  Leeuwarden, huwelijken 1737
                  Vermelding: Ondertrouw op 27 april 1737
                  Man : Tjitse Rintjes afkomstig van Leeuwarden
                  Vrouw : Pietje Jeppes afkomstig van Leeuwarden
                  Opmerking : beide zijn woonachtig onder de klokslag van Leeuwarden

                  Leeuwarden, huwelijken 1737
                  Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 mei 1737
                  Man : Tjitse Rintjes afkomstig van Leeuwarden
                  Vrouw : Pietje Jeppes afkomstig van Leeuwarden
                  Opmerking : getrouwd in de Jacobijner kerk

                  Ze dopen in Leeuwarden 2 kinderen, Rinske en Antje -
                  mogelijk dezelfde Rinske die in 1763 in Stiens met Hendrik Hendriks trouwt - en er een Pietje doopt.
                  Er is ook Antje Tjitses - trouwt Stiens 1765, doopt ook Hijum/Finkum
                  die ik daar niet gedoopt kan vinden.

                  groet Margreet

                  Message 8 of 11 , Nov 4, 2011
                    Nynke H., Margreet,

                    Altijd prettig als iemand verder kijkt dan mijn neus lang blijkt ;-)

                    Met vriendelijke groet

                    Nynke van den Hooven

                    _____

[...]

                    <knip>

                  • Tjitske Wagenaar
                    Message 9 of 11 , Nov 5, 2011
                      Bedankt Margreet en Hinke,
                      Ik kan weer verder. Ik begrijp inmiddels wel dat het hogeschool onderzoek dat jullie in archieven kunnen verrichten, nog lang niet in mijn verschiet ligt. Maar ik ben jullie dankbaar en heb echt moeten studeren op jullie bevindingen, hoe die zouden kunnen matchen met de mijne. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat mijn voormoeders uit Friesland komen. Ik was al zover gekomen dat ze uit 't Bildt kwamen, maar die inwoners kwamen weer vnl uit een streek bij Rotterdam in de buurt. Maar Baard,Beers en Stiens en Tirns zijn toch wel echt Fries.
                      Geweldig dat dat allemaal zo terug te vinden is, en dat jullie dat dan ook kunnen vinden.
                      Is er bij jullie weten ook een fotoarchief, waar ik personen op zou kunnen zoeken. Bv schoolfoto's? Ik ben specifiek op zoek naar klassefoto's rond 1900 van de Boarnsylsterweischool te Jelsum .
                      Hartelijke groet, Nynke Hoekmeijer

                      ________________________________

                      Message 10 of 11 , Nov 6, 2011
                        Hoi,

                        Op www.tresoar.nl zit in het menu links - onder Beeld en Geluid
                        het Fries FotoArchief.
                        Met
                        school jelsum
                        in de zoek
                        kun je daar inderdaad een aantal foto's vinden bv. van 1900 en 1905
                        en van 1e kwart 20e eeuw.

                        groet Margreet

                        Message 11 of 11 , Nov 6, 2011
                          Nogmaals dank, ik heb een stuk of 3 foto's. Leuk. In een acte stond dat de familie op nr.69 Jelsum woonde. Nu heb ik samen met mijn zoon een perceel aan de Cornjummervaart gevonden, genummerd 69. Is het waarschijnlijk dat dit overeenkomt? Het is gewoon een weiland. Zou daar vroeger een huisje, plaggenhutje gestaan kunnen hebben, zo rond 1900. Of is die nummering van huizen toch anders?
                          Ik hoop dat iemand dat weet en waar ik bv zou kunnen zoeken.
                          groet, Nynke Tjitske