"Huisman" Claas Jelles (Hoektra's van Veenwouden)

  • Sipke Hoekstra / HARKARK
    Message 1 of 7 , Oct 30, 2011
      Beste medespeurders,

      Op een flink aantal websites wordt Claas Jelles (ca.1685-+<1749), bekend als
      stamvader van de Veenwoudster Hoekstra's, "huisman" genoemd. Ik ken de term
      en de betekenis ervan. Mij is echter niet bekend waar - in welke primaire
      bron - deze term genoemd wordt. Ik heb intussen aardig wat bronnen bekeken
      maar het nergens mogen aantreffen.

      Is er iemand die weet waar de term "huisman" in relatie tot Claas Jelles
      genoemd wordt?

      Erg benieuwd,

      Vriendelijke groet,

      Sipke Hoekstra
      Utrecht

    • Pieke
      Message 2 of 7 , Nov 2, 2011
        Hy Sipke.

        "Huisman" is een ander woord voor boer. Meestal iemand die eigenaar was de boerderij waar hij boer was

        Pieke
      • tpinia
        Message 3 of 7 , Nov 2, 2011
          Beste Sipke,

          Ik zie dit zo ook niet online tussen de DTB gegevens staan. Volgens mij
          dan als je online zoekt 2 opties:

          optie 1:
          Kijk of in de overlijdensactes van één van zijn kinderen (indien
          overleden na 1811) het beroep van de vader wordt genoemd.

          optie 2:
          Je zou eens moeten kijken bij de huwelijkse bijlagen van zijn
          kleinkinderen (en dan vooral in evt. opgenomen aktes van bekendheid).
          Kan me zo maar voorstellen dat hier de term huisman voor het eerst
          geplakt is op Claas Jelles.

          optie 3:
          Bezoek het archief te Leeuwarden danwel b.v. het CBG te Den Haag en kijk
          eens of je in de nedergerechtsarchieven Klaas Jelles tegenkomt.....
          Verschillende sites geven ook al redelijk duidelijk aan waar je mogelijk
          verder kunt kijken:

          "Hij was doopsgezind en werd op belijdenis gedoopt. Hij was huisman te
          Veenwouden. Verkoop 27 oktober 1730 aan Lieuwe Lieuwes huis, hof, bomen
          en planten. Freerk Jelles ten oosten; Tjerk Hayes ten zuiden; Ruurd
          Ruurds de Jonge ten westen en de Heereweg ten noorden. Gebruiker van
          stem nr. 4. Stemkohier 1728 Veenwouden (Dantumadeel) Stem nr. 4, aantal
          stemmen: 1 Zakelijk gerechtigden: Pastorie van Veenwouden, eigenaar
          Claas (KLAAS) Jelles cum soc., gebruiker Bron: Stemkohieren 1728,
          gedrukt op last van de Staten van Friesland (Leeuwarden 1730). Orig.:
          Toegang 5, inv. nr. 3235 Stemkohier 1728 Veenwouden (Dantumadeel) Stem
          nr. 9, aantal stemmen: 1 Zakelijk gerechtigden: Joost Rinia, eigenaar
          Claas (KLAAS) Jelles, gebruiker Bron: Stemkohieren 1728, gedrukt op last
          van de Staten van Friesland (Leeuwarden 1730). Orig.: Toegang 5, inv.
          nr. 3235"

          Dhr. Nieuwland vermeld overigens het volgende over Klaas Jelles:

          tr. Ypkje Tjerks, op belijd. ged. Akkerwoude 7 juni 1720 (woont te
          Veenwouden), op lidm. lijst Veenw. 1721; ki. (ged. Rijperkerk): Jelle,
          14 mei 1713 (enige weken oud), Tjerk, 15 maart 1716 (omtrent 13 weken
          oud) (ged. Veenw.): Sipke, 23 mei 1721, Hoite, 4 juli 1723, Haebeltje en
          Etje, z. ws. tweelingen, 25 nov. 1725, Antje, 9 mei 1728

          met vriendelijke groet,

          Tjeerd P. Inia
          http://home.12move.nl/tp.inia

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Sipke Hoekstra / HARKARK"
          <hoekstra@...> wrote:

> [...]
          bekeken
          > maar het nergens mogen aantreffen.
          >
          > Is er iemand die weet waar de term "huisman" in relatie tot Claas

        • Henk de Jager
          Message 4 of 7 , Nov 4, 2011
            Beste Sipke en anderen,
            "
            Mogellijk kun je de vraag eens voorleggen aan Trynke Hoekstra te Ermelo.
            Zij heeft alle onderzoek uitgevoerd bij deze familie Hoekstra en weet "van
            de hoed en de rand".
            Haar E mail adres is: trynke@elbertsen.

            Henk de Jager

          • Henk de Jager
            Message 5 of 7 , Nov 4, 2011
              Herstel: trynke@...

              Henk de Jager
              Stiens

              Op 4 november 2011 11:10 schreef Henk de Jager <h.dejager1@...> het
              volgende:

> [...]
              > Zij heeft alle onderzoek uitgevoerd bij deze familie Hoekstra en weet "van

            • Irene Visser
              Message 6 of 7 , Nov 5, 2011
                Hai Henk,

                ook van onze kant?

                Groetjes Irene.

                Op 4 november 2011 11:10 schreef Henk de Jager <rjdjager@...> het
                volgende:

> [...]
                > Zij heeft alle onderzoek uitgevoerd bij deze familie Hoekstra en weet "van

              • Sipke Hoekstra / HARKARK
                Message 7 of 7 , Nov 21, 2011
                  Beste iedereen,

                  Bij deze hartelijk bedankt voor alle tips.

                  Tjeerd, optie 1 lukt niet omdat volgens mij geen van de kinderen nog na 1811
                  overlijdt.
                  Optie 2: zal ik bij mijn volgende Tresoar-sessie zeker meenemen!
                  Optie 3: was al begonnen met de Proclamatieboeken en kwam hem daarin ook
                  tegen als Claas Jelles, zonder verdere connotatie, en zal daar bij mijn
                  eerstvolgende bezoek mee verder.
                  Ja, dat citaat "Hij was doopsgezind [...] hof, bomen en planten [...] etc"
                  kom je op veel websites tegen. Maar niemand lijkt te weten waar het precies
                  aan ontleend is.
                  (Met de stemkohieren en de Collectie Pieter Nieuwland was ik bekend,
                  niettemin dank.)

                  Pieke, ja, ik ken de inhoud van de term, al zijn er wel veel verschillende
                  definities in omloop.

                  Henk, mevrouw Trynke Hoekstra weet inderdaad zeer veel over de oudste
                  Hoekstra's, dank voor de tip - die ik opvolgde. Toch weet ook zij dit niet.
                  Helaas.

                  De queeste duurt dus voort!

                  Dank nogmaals aan ieder,

                  Freonlike groetnis,