Jan Sjoerds Visser. &. Tetje Dirks.

  • Pieke
    Message 1 of 8 , Oct 8, 2011
      Wie heeft nadere informatie over het echtpaar Jan Sjoerds Visser en Tetje Dirks?

      Zij hebben tenminste een dochter, zijnde:
      Grietje Jans Visser, geboren 1763 in Langezwaag; overleden op 22 oktober 1843 in Oenkerk; trouwde met Jelle Jans Biesma op 6 juni 1790 in Oenkerk.

      Alle informatie over het echtpaar en hun voorgeslacht zijn welkom.

      Frouwkje Beckeringh
    • klaaspera
      Message 2 of 8 , Oct 8, 2011
        Hallo Frouwkje,

        Weet je zeker, dat de namen van dit echtpaar kloppen? Het lijkt wel, alsof hier twee patroniemen met elkaar worden verwisseld. Ik vond namelijk Sjoerd Jans Visser, gedoopt in Langezwaag in 1753, zoon van Jan Dirks Visser en Tetje Sjoerds. Is Sjoerd niet een broer van Grietje Jans Visser? Dit heb ik gevonden over Sjoerd Jans Visser:

        68 Sjoerd Jans Visser. Linnenwever, christened on 06-05-1753 in Langezwaag, gem.Opsterland (Fr.), died on 12-06-1831 in Oenkerk, gem.Tietjerksteradeel (Fr.) at the age of 78, son of Jan Dirks Visser and Tetje Sjoerds. Church marriage at the age of 40 on 09-06-1793 in Oenkerk, gem.Tietjerksteradeel (Fr.) to the 30 years old.

        69 Hinke Metskes. Born on 01-03-1763 in Veenwouden, gem. Dantumadeel (Fr.), died on 01-11-1820 in Oenkerk, gem.Tietjerksteradeel (Fr.) at the age of 57, daughter of Metske Jans and Beitske Sjoerds Sipkes.

        ------------------------

        136. Jan Dirks Visser. Christened circa 1731 in Oldeberkoop (Fr.). Publication of the banns on 05-11-1747 there, church marriage on 26-11-1747 there to

        137. Tetje Sjoerds. Christened in Oldeberkoop (Fr.).

        Bron: http://www.dessauvagie.nl/B/kwabekeng/kwabekeng3.htm

        -----------------------

        Ooststellingwerf, huwelijken 1747
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 26 november 1747
        Man : Jan Dirks afkomstig van Oldeberkoop
        Vrouw : Fetje Sjoerds afkomstig van Oldeberkoop

        Gestandaardiseerde namen: JAN DIRKS en FETJE SJOERDS

        Bron:
        Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
        Trouwregister Hervormde gemeente Oldeberkoop Nijeberkoop 1731-1810
        Inventarisnr.: DTB 550

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Pieke" <p.schaaf6@...> wrote:

> [...]
        >
        > Alle informatie over het echtpaar en hun voorgeslacht zijn welkom.

      • Rogier Visser
        Message 3 of 8 , Oct 8, 2011
          Dag allemaal,

          Jan Dirks Visscher is een directe voorouder van mij in de mannelijke lijn.
          Zijn vrouw heette Fetje Sjoerds, en ze trouwden op 26 november 1747 in
          Oldeberkoop, FR.

          Ze hadden in ieder geval 9 kinderen:

          i.Visscher, Antje Jans. Zij werd gedoopt op 29 september 1748 te
          Oldeberkoop, FR.
          ii.Visscher, Sjoerd Jans. Hij werd gedoopt op 13 augustus 1751 te
          Langezwaag, FR. Hij overleed voor 1753.
          iii.Visscher, Sjoerd Jans. Hij werd gedoopt op 6 mei 1753 te Langezwaag, FR.
          Hij overleed op 12 juni 1831 in Oentsjerk, FR.
          iv.Visscher, Dirk Jans. Hij werd gedoopt op 5 oktober 1755 te Langezwaag,
          FR. Hij overleed op 16 juni 1832 in Drachten, FR.
          v.Visscher, Annichien Jans. Zij werd gedoopt op 29 januari 1758 te
          Langezwaag, FR. Zij overleed op 4 januari 1812 in Ferwert, FR.
          vi.Visscher, Hijlke Jans. Hij werd gedoopt op 1 juni 1760 te Langezwaag, FR.
          vii.Visscher, Grijtje Jans. Zij werd gedoopt op 12 april 1762 te Langezwaag,
          FR. Zij overleed op 22 oktober 1843 in Oentsjerk, FR.
          viii.Visscher, Aaltje Jans. Zij werd gedoopt op 14 oktober 1764 te
          Langezwaag, FR.
          ix.Visscher, Trijntje Jans. Zij werd gedoopt op 20 april 1767 te Langezwaag,
          FR.

          Over de ouders van Jan Dirks Visser: in 1746 trouwt een Dirk Visscer [sic]
          te Oldeberkoop, en hij is wellicht/waarschijnlijk de vader van Jan Dirks
          Visscher. Wellicht een broer is Harmen Dirks Visscher, in 1781 lidmaat te
          Drachten. Dit is in ieder geval alle informatie die ik heb.

          Over Fetje Sjoerds heb ik eerder op deze mailinglist een vraag gesteld; toen
          werd er gesuggereerd dat Sjoerd Hylkes (1749 te Oldeberkoop) wellicht vader
          was. Lijkt waarschijnlijk, op basis van vernoemingen.

          Gr
          Rogier Visser

        • Tjeerd Oenema
          Message 4 of 8 , Oct 9, 2011
            Rogier,

            Is Harmen Dirks Visscher dezelde die op 16 januari 1763 te Drachten huwt met
            Swaantje Geerts?
            En ook dezelfde die te Drachten op 25 augustus 1765 huwt met Wijtske Berends
            van Noorder-Drachten?

            Met vriendelijke groet,
            Tjeerd Oenema

            Message 5 of 8 , Oct 9, 2011
              Beste Tjeerd,

              De enige informatie die ik heb is het volgende. Omdat Sjoerd Jans Visscher
              (zoon van Jan Dirks Visscher) ook naar Drachten vertrok, denk ik dat er een
              familieband is vanwege de naam natuurlijk.

              Lidmatenboek Smallingerland, 1781
              Man : Harmen Dirks Visscher
              Vrouw: Wytske Beernds
              Woonplaats: Noorder Drachten
              - Op 6 november 1781 zij belijdenis

              Hun huwelijk had ik nog niet gevonden; bedankt!
              Of deze Harmen Dirks dezelfde is als die trouwt met Swaantje Geerts, dat
              weet ik niet. Past uitstekend natuurlijk.

              Gr
              Rogier

            • Pieke
              Message 6 of 8 , Oct 10, 2011
                Hallo Klaas,

                Het is zeer wel moegelijk dat ik een en ander verkeerd heb overgenomen cq verwisseld heb. Ik zal verder op het net surfen met de gegevens van jouw en wie weet wat ik vindt.

                Bedankt en tot horens. Frouwkje B.

> [...]
                > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                > Trouwregister Hervormde gemeente Oldeberkoop Nijeberkoop 1731-1810

              • Rogier Visser
                Message 7 of 8 , Oct 10, 2011
                  De huwelijksakte van Jan Dirks Visscher en Fetje Sjoerds is overigens ook te
                  zien op de site van Anton Musquetier; zie DTB scans van Oldeberkoop.

                  Gr
                  Rogier

                • klaaspera
                  Message 8 of 8 , Oct 10, 2011
                    Hallo Frouwkje,

                    Vergissen is menselijk. Misschien opent dit weer nieuwe perspectieven. Succes met je onderzoek.