Re: [Friesland-genealogy] Plaatsnaam

  • Jan Rienstra
    Message 1 of 25 , Jul 25, 2001
      Nynke wat doe je me aan!!!
      Leuk dat je me webpage bezocht en gelijk even keek naar een datum.
      9ber, novem ja =9 ja is negende maand=September of november, ben je er zeker
      van dat het hier November is? Als je zeker bent verander ik het.
      Wat de plaats aangaat zal ik maar gokken op Huins, kan ik eventueel later
      nog wijzigen, zoals de datum.

      Jan

      Message 2 of 25 , Jul 25, 2001
        In het Fries heet het plaatsje Huins - Húns ! Dit zijn 4 letters en zou het
        kunnen zijn.

        Ed Agter

        > Zou het misschien Huins kunnen zijn? Heeft wel 5 letters maar komt er
        > toch aardig dicht bij.
        > groeten,

        heb gelezen. Ik ben er vrijwel zeker van dat het 4 letters waren Wie weet
        wat de juiste plaatsnaam zou kunnen zijn?

        > of: http://go.to/frgen .
        >
        > Het archief van deze Hazagebruikers-lijst met daarin alle sinds 8 juli
        1999 geposte berichten staat op

      • Gerrit Zweers
        Message 3 of 25 , Jul 25, 2001
          At 16:19 25-7-01 +0200, you wrote:

> [...]
          >gelezen. Ik ben er vrijwel zeker van dat het 4 letters waren Wie weet wat de
          Het enigste wat ik ervan kan zeggen, is dat de familienaam "Van Heun" in
          Zwolle een bekende naam is en misschien afgeleid is van de plaatsnaam "Heun".
          Met vriendelijke groet van een Zwolse Blauwvinger,
          Gerrit Zweers

          Message 4 of 25 , Jul 25, 2001
            Sorry Jan, af en toe wordt ik iets té creatief :-))

            Ik ben er inderdaad vrij zeker van dat wanneer er in een doopboek "9ber" staat, dat in dat geval november bedoeld wordt. Wij, met onze moderne geest, denken gelijk aan September als we een 9 in een maandaanduiding zien staan. Ik denk dat men dat in de 19de eeuw niet zo zag en dat vooral in kerken (en dus doopboeken) nog wel eens Latijn werd gebezigd.
            Volgens de Romeinse kalender zijn September, Oktober, November en December resp. de zevende, achtste, negende en tiende maand.
            Maar wij hanteren de Justiniaanse kalender en ik mag de werking daarvan bekend veronderstellen.

            Overigens heb ik even gezocht op www.ryksargyf.org waar Anna Wierda is geboren. Als de onderstaande geboorteakte de hare is (en dat moet haast wel want de eerstgeboren dochter van Anna Wierda en Wicherus Veenstra heet Symentje, naar Anna's moeder), dan kan zij niet uit Huins komen, want dat ligt in Baarderadeel.
            Geboorteakte Sloten
            Aangiftedatum 1 augustus 1835, akte nr. 16
            Anna Wierda, geboren 31 juli 1835
            dochter van Willem Sjerps Wierda en Siementje Harmens de Jong

            En als Heun hetrzelfde is als Sloten, dan heeft de schrijver een wel heel onmogelijk handschrift gehad !

            Groeten,
            Nynke.

            Message 5 of 25 , Jul 25, 2001
              Beste Jan,

              7 septem septimus/a/um
              8 octo octavus/a/um
              9 novem nonus/a/um
              10 decem decimus
              Hier kan je zien hoe de maanden aan het getal komen. 9ber is inderdaad
              November

              groetjes,
              ineke
            • Anthony Hofstee
              Message 6 of 25 , Jul 25, 2001
                9ber is november . Tony

              • jgeelof@chello.nl
                Message 7 of 25 , Jul 25, 2001
                  --- In Friesland-genealogy@y..., Anthony Hofstee <ahofstee@s...>
                  wrote:
                  > 9ber is november . Tony

                  Deze opmerking is juist.

                  Ik heb vandaag in Brabant dezelfde aanduiding van de maand november
                  gevonden. Even oppassen bij latijnse - of daarvan afgeleide teksten
                  is dus de boodschap.

                  John P. Geelof .
                • H. van der Woude
                  Message 8 of 25 , Jul 25, 2001
                    Om het rijtje even volledig te maken:
                    7ber=september,
                    8ber=oktober,
                    9ber=november en
                    10ber=december.
                    Geen twijfel mogelijk!

                    Herman van der Woude

                    mailto:herman@...
                    http://www.van-der-woude-00.myweb.nl

                  • menno.vanderhauw@engelhard.com
                    Message 9 of 25 , Jul 26, 2001
                      Nynke heeft helemaal gelijk :

                      7ber = september
                      8ber=oktober
                      9ber = november
                      10ber= december.

                      Een type afkortingen die je veel tegenkomt in de 18e eeuw. Gebaseerd op het
                      latijn.

                      Groet

                      Menno van der Hauw

                      "Jan
                      Rienstra" To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
                      <j.rienstra@h cc:
                      ccnet.nl> Subject: Re: [Friesland-genealogy] Plaatsnaam

                      25-07-2001
                      16:19
                      Please
                      respond to
                      Friesland-gen
                      ealogy

                      Message 10 of 25 , Jul 28, 2001
                        Anciently, the calendar had only 10 months. The Latin roots (sept,
                        oct-, nov- dec-) were used to name the last four months. However, Two
                        addition months -- July and August -- were inserted in the summer.
                        They were named after Julius Caesar and August Caesar. Since the
                        names of the othe months were already well established, they were not
                        chnaged. Thus, there is an apparent discrepancy with the
                        abbreviations for September (7ber), October (8ber), etc.

                        Dan Sinema

                        genealogy@y...>
                        > <j.rienstra@h
                        cc:

                        > ccnet.nl> Subject: Re:
                        [Friesland-genealogy] Plaatsnaam

                        > 25-07-
                        2001

                        16:19

                        Please

                        > respond

                        > Friesland-
                        gen

                        ealogy

                        http://docs.yahoo.com/info/terms/

                        Message 11 of 25 , Jan 31, 2002
                          Hallo,

                          Ik vind het volgende in de gegevens van voor 1811 bij het rijksarchief:
                          St. Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule,
                          Hoe moet ik dit lezen? Onder welke gemeente valt dit.

                        • Hinke Woudt
                          Message 12 of 25 , Jan 31, 2002
[...]

                            Hallo Jan,

                            Even uit mijn hoofd denk ik dat het Schoterland is. Je kunt al deze vier dorpen ook opzoeken op de site van het Ryksargyf (Friese plaatsnamen database), daar wordt aangeven welke gemeente (mairie) en ik denk ook de kadastale gemeente etc.

                            Groetjes, Hinke Woudt.

                          • Jan Rienstra
                            Message 13 of 25 , Feb 1, 2002
                              Hoi Hinke,

                              Ik was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, het ging om een trouwregister
                              der Hervormde gemeente St. Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule. Wil
                              het dan zeggen dat de betreffende kerk in St. Johannesga staat of in een van
                              die andere plaatsen of hebben al die plaatsen een gemeenschappelijke kerk?

                              Message 14 of 25 , Feb 1, 2002
[...]

                                Hoi Jan,

                                Sorry voor het verkeerde antwoord. Hoe dit precies zit weet ik niet meer, maar bijna elk dorp (zo niet alle dorpen) had(den) vroeger een eigen kerk dus ik denk dat deze 4 dorpen tot één kerkelijke gemeente behoorden, met één dominee die al die 4 plaatsen bediende?

                                Misschien is er iemand die weet hoe het precies zit.

                                Groetjes, Hinke Woudt.

                              • L. Jongema
                                Message 15 of 25 , Feb 1, 2002
                                  voor de gemeentelijke herindeling:
                                  Doniawerstel
                                  na de gemeentelijke herindeling
                                  Skarsterlân > Joure
                                • L. Jongema
                                  Message 16 of 25 , Feb 1, 2002
                                    ne Hinke, Ne, Ne.
                                  • Hinke Woudt
                                    Message 17 of 25 , Feb 1, 2002
                                      Message 18 of 25 , Feb 1, 2002
                                        Hallo, in rohel staat geen kerk, in st johannesga staan er 2 en in
                                        Delfstrahuizen ook 2, Rohel valt nu net als Rotsterhaule onder de gemeente
                                        skarsterlan zitting in joure.
                                        groetnis johan

> [...]
                                        van
                                        > die andere plaatsen of hebben al die plaatsen een gemeenschappelijke kerk?

                                      • Hans van Veen
                                        Message 19 of 25 , Jan 22, 2005
                                          Hi

                                          Help pls.

                                          Een oom van mij werd in 1884 in Rijpkerk geboren. Dat is toch een plaats in
                                          Friesland? Ik heb gezocht op het net maar daar werd Rijpkerk als
                                          onbekend/niet bestaand gegeven!

                                          Is dat wellicht een oud dorp dat inmiddels is opgegaan in een andere
                                          gemeente?

                                          Iemand die mij verder kan helpen?

                                          Dank bij voorbaat

                                          Hans

                                        • Hinke Woudt
                                          Message 20 of 25 , Jan 22, 2005
                                            Hallo Hans,

                                            Zoek maar even op Rijperkerk (Gem. Tietjerksteradeel) dan vind je het vast.

                                            Groet, Hinke.

                                          • Hans van Veen
                                            Message 21 of 25 , Jan 22, 2005
                                              Dank; have a happy day

                                              Hans van Veen schreef:

> [...]
                                              > onbekend/niet bestaand gegeven!
                                              >
                                              > Is dat wellicht een oud dorp dat inmiddels is opgegaan in een andere

                                            • Hans van Veen
                                              Message 22 of 25 , Jan 22, 2005
                                                Hi Hinke
                                                Bedenk net dat het bij jullie al avond is dus geen "happy day" dus