Re: [Friesland-genealogy] Plaatsnaam

  • Ineke
    Message 1 of 25 , Jul 25, 2001
      Zou het misschien Huins kunnen zijn? Heeft wel 5 letters maar komt er
      toch aardig dicht bij.
      groeten,
      Ineke

      Jan Rienstra wrote:

> [...]
    • Jan Rienstra
      Message 2 of 25 , Jul 25, 2001
        Nynke wat doe je me aan!!!
        Leuk dat je me webpage bezocht en gelijk even keek naar een datum.
        9ber, novem ja =9 ja is negende maand=September of november, ben je er zeker
        van dat het hier November is? Als je zeker bent verander ik het.
        Wat de plaats aangaat zal ik maar gokken op Huins, kan ik eventueel later
        nog wijzigen, zoals de datum.

        Jan

        Message 3 of 25 , Jul 25, 2001
          In het Fries heet het plaatsje Huins - Húns ! Dit zijn 4 letters en zou het
          kunnen zijn.

          Ed Agter

> [...]
          > of: http://go.to/frgen .
          >
          > Het archief van deze Hazagebruikers-lijst met daarin alle sinds 8 juli
          1999 geposte berichten staat op

        • Gerrit Zweers
          Message 4 of 25 , Jul 25, 2001
            At 16:19 25-7-01 +0200, you wrote:

> [...]
            >gelezen. Ik ben er vrijwel zeker van dat het 4 letters waren Wie weet wat de
            Het enigste wat ik ervan kan zeggen, is dat de familienaam "Van Heun" in
            Zwolle een bekende naam is en misschien afgeleid is van de plaatsnaam "Heun".
            Met vriendelijke groet van een Zwolse Blauwvinger,
            Gerrit Zweers

            Message 5 of 25 , Jul 25, 2001
              Sorry Jan, af en toe wordt ik iets té creatief :-))

              Ik ben er inderdaad vrij zeker van dat wanneer er in een doopboek "9ber" staat, dat in dat geval november bedoeld wordt. Wij, met onze moderne geest, denken gelijk aan September als we een 9 in een maandaanduiding zien staan. Ik denk dat men dat in de 19de eeuw niet zo zag en dat vooral in kerken (en dus doopboeken) nog wel eens Latijn werd gebezigd.
              Volgens de Romeinse kalender zijn September, Oktober, November en December resp. de zevende, achtste, negende en tiende maand.
              Maar wij hanteren de Justiniaanse kalender en ik mag de werking daarvan bekend veronderstellen.

              Overigens heb ik even gezocht op www.ryksargyf.org waar Anna Wierda is geboren. Als de onderstaande geboorteakte de hare is (en dat moet haast wel want de eerstgeboren dochter van Anna Wierda en Wicherus Veenstra heet Symentje, naar Anna's moeder), dan kan zij niet uit Huins komen, want dat ligt in Baarderadeel.
              Geboorteakte Sloten
              Aangiftedatum 1 augustus 1835, akte nr. 16
              Anna Wierda, geboren 31 juli 1835
              dochter van Willem Sjerps Wierda en Siementje Harmens de Jong

              En als Heun hetrzelfde is als Sloten, dan heeft de schrijver een wel heel onmogelijk handschrift gehad !

              Groeten,
              Nynke.

              Message 6 of 25 , Jul 25, 2001
                Beste Jan,

                7 septem septimus/a/um
                8 octo octavus/a/um
                9 novem nonus/a/um
                10 decem decimus
                Hier kan je zien hoe de maanden aan het getal komen. 9ber is inderdaad
                November

                groetjes,
                ineke
              • Anthony Hofstee
                Message 7 of 25 , Jul 25, 2001
                  9ber is november . Tony

                • jgeelof@chello.nl
                  Message 8 of 25 , Jul 25, 2001
                    --- In Friesland-genealogy@y..., Anthony Hofstee <ahofstee@s...>
                    wrote:
                    > 9ber is november . Tony

                    Deze opmerking is juist.

                    Ik heb vandaag in Brabant dezelfde aanduiding van de maand november
                    gevonden. Even oppassen bij latijnse - of daarvan afgeleide teksten
                    is dus de boodschap.

                    John P. Geelof .
                  • H. van der Woude
                    Message 9 of 25 , Jul 25, 2001
                      Om het rijtje even volledig te maken:
                      7ber=september,
                      8ber=oktober,
                      9ber=november en
                      10ber=december.
                      Geen twijfel mogelijk!

                      Herman van der Woude

                      mailto:herman@...
                      http://www.van-der-woude-00.myweb.nl

                    • menno.vanderhauw@engelhard.com
                      Message 10 of 25 , Jul 26, 2001
                        Nynke heeft helemaal gelijk :

                        7ber = september
                        8ber=oktober
                        9ber = november
                        10ber= december.

                        Een type afkortingen die je veel tegenkomt in de 18e eeuw. Gebaseerd op het
                        latijn.

                        Groet

                        Menno van der Hauw

                        "Jan
                        Rienstra" To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
                        <j.rienstra@h cc:
                        ccnet.nl> Subject: Re: [Friesland-genealogy] Plaatsnaam

                        25-07-2001
                        16:19
                        Please
                        respond to
                        Friesland-gen
                        ealogy

                        Message 11 of 25 , Jul 28, 2001
                          Anciently, the calendar had only 10 months. The Latin roots (sept,
                          oct-, nov- dec-) were used to name the last four months. However, Two
                          addition months -- July and August -- were inserted in the summer.
                          They were named after Julius Caesar and August Caesar. Since the
                          names of the othe months were already well established, they were not
                          chnaged. Thus, there is an apparent discrepancy with the
                          abbreviations for September (7ber), October (8ber), etc.

                          Dan Sinema

                          genealogy@y...>
                          > <j.rienstra@h
                          cc:

                          > ccnet.nl> Subject: Re:
                          [Friesland-genealogy] Plaatsnaam

                          > 25-07-
                          2001

                          16:19

                          Please

                          > respond

                          > Friesland-
                          gen

                          ealogy

                          http://docs.yahoo.com/info/terms/

                          Message 12 of 25 , Jan 31, 2002
                            Hallo,

                            Ik vind het volgende in de gegevens van voor 1811 bij het rijksarchief:
                            St. Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule,
                            Hoe moet ik dit lezen? Onder welke gemeente valt dit.

                          • Hinke Woudt
                            Message 13 of 25 , Jan 31, 2002
[...]

                              Hallo Jan,

                              Even uit mijn hoofd denk ik dat het Schoterland is. Je kunt al deze vier dorpen ook opzoeken op de site van het Ryksargyf (Friese plaatsnamen database), daar wordt aangeven welke gemeente (mairie) en ik denk ook de kadastale gemeente etc.

                              Groetjes, Hinke Woudt.

                            • Jan Rienstra
                              Message 14 of 25 , Feb 1, 2002
                                Hoi Hinke,

                                Ik was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, het ging om een trouwregister
                                der Hervormde gemeente St. Johannesga-Delfstrahuizen-Rohel-Rotsterhaule. Wil
                                het dan zeggen dat de betreffende kerk in St. Johannesga staat of in een van
                                die andere plaatsen of hebben al die plaatsen een gemeenschappelijke kerk?

                                Message 15 of 25 , Feb 1, 2002
[...]

                                  Hoi Jan,

                                  Sorry voor het verkeerde antwoord. Hoe dit precies zit weet ik niet meer, maar bijna elk dorp (zo niet alle dorpen) had(den) vroeger een eigen kerk dus ik denk dat deze 4 dorpen tot één kerkelijke gemeente behoorden, met één dominee die al die 4 plaatsen bediende?

                                  Misschien is er iemand die weet hoe het precies zit.

                                  Groetjes, Hinke Woudt.

                                • L. Jongema
                                  Message 16 of 25 , Feb 1, 2002
                                    voor de gemeentelijke herindeling:
                                    Doniawerstel
                                    na de gemeentelijke herindeling
                                    Skarsterlân > Joure
                                  • L. Jongema
                                    Message 17 of 25 , Feb 1, 2002
                                      ne Hinke, Ne, Ne.
                                    • Hinke Woudt
                                      Message 18 of 25 , Feb 1, 2002
                                        Message 19 of 25 , Feb 1, 2002
                                          Hallo, in rohel staat geen kerk, in st johannesga staan er 2 en in
                                          Delfstrahuizen ook 2, Rohel valt nu net als Rotsterhaule onder de gemeente
                                          skarsterlan zitting in joure.
                                          groetnis johan

> [...]
                                          van
                                          > die andere plaatsen of hebben al die plaatsen een gemeenschappelijke kerk?

                                        • Hans van Veen
                                          Message 20 of 25 , Jan 22, 2005
                                            Hi

                                            Help pls.

                                            Een oom van mij werd in 1884 in Rijpkerk geboren. Dat is toch een plaats in
                                            Friesland? Ik heb gezocht op het net maar daar werd Rijpkerk als
                                            onbekend/niet bestaand gegeven!

                                            Is dat wellicht een oud dorp dat inmiddels is opgegaan in een andere
                                            gemeente?

                                            Iemand die mij verder kan helpen?

                                            Dank bij voorbaat

                                            Hans

                                          • Hinke Woudt
                                            Message 21 of 25 , Jan 22, 2005
                                              Hallo Hans,

                                              Zoek maar even op Rijperkerk (Gem. Tietjerksteradeel) dan vind je het vast.

                                              Groet, Hinke.

                                            • Hans van Veen
                                              Message 22 of 25 , Jan 22, 2005
                                                Dank; have a happy day

                                                Hans van Veen schreef:

> [...]
                                                > onbekend/niet bestaand gegeven!
                                                >
                                                > Is dat wellicht een oud dorp dat inmiddels is opgegaan in een andere

                                              • Hans van Veen
                                                Message 23 of 25 , Jan 22, 2005
                                                  Hi Hinke
                                                  Bedenk net dat het bij jullie al avond is dus geen "happy day" dus