RE: [Friesland-genealogy] beroep

  • Reiny Wiersma
    Message 1 of 55 , Sep 4, 2011
      Leuk, weer wat geleerd!

      Reiny

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens Johan Deinum
      Verzonden: zondag 4 september 2011 20:00
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Onderwerp: RE: [Friesland-genealogy] beroep

      Het woordenboek geeft inderdaad uitkomst:

      Bij 'kokyntsje' staat:

      1. baltsje fan opstive raande sûker, as snobbersguod
      => kokynje
      => steek
      => sûkerslak
      2.
      sâlt dropke yn 'e foarm fan in healrûn baltsje

      Oftewel:
      1 Een balletje van gestolde gesmolten suiker, als snoepgoed,
      naast 'kokynje' ook 'steek' of 'sûkerslak' (suikerslak) genoemd.
      2 Zout dropje in de vorm van een halfrond broodje.

      De laatste, 'kokindjes', kennen we allemaal. Maar ik heb nooit geweten dat
      die plakkerige snoepjes van toen deze naam ook hadden. Misschien kun je ze
      nog steeds kopen bij de afdeling 'snoep uit grootmoeders tijd'.
      Kokkels zijn het in ieder geval niet.

      Johan

    • <s.hemrika@...>
      Message 55 of 55 , Nov 20, 2013

        Klopt helemaal! We hebben er wel eens contact over gehad.