Antje Roords (17e eeuw, Tietjerksteradeel/Dantumadeel)

  • Rogier Visser
    Message 1 of 4 , Sep 4, 2011
      Hallo allemaal,

      Over Ype Ypes/Roord Ypes/Antje Roords (17e eeuw,
      Tietjerksteradeel/Dantumadeel) is wel eerder gediscussieerd, daarom
      denk ik dat iemand vast wel eerder over hetzelfde probleem heeft
      nagedacht. Hoe vaak trouwde Antje Roords, en met wie?

      Volgens P. Nieuwland (Persoonsgegevens) trouwt Antje Roords 2 keer:
      tr. 1. Wybe Bartels (1669)
      tr. 2. Teye Harnes (1680)

      Volgens de Stamboom Ype Ypes (via genealogieonline) trouwt Antje
      Roords ook 2 keer:
      tr. 1. Wybe Bartels (1669)
      tr. 2. Minne Minnes (1673)

      Hier klopt dus iets niet: waren er twee Antje Roords? Of was zij 3
      keer getrouwd en overleed Minne Minnes voor 1680? Die laatste website
      (Stamboom Ype Ypes) geeft als overlijdensdatum 1721, dus dan kan dat
      niet. Hoe dan ook klopt er iets niet, maar wat?

      Alvast bedankt,
      Rogier
    • jos.koster
      Message 2 of 4 , Sep 6, 2011
        Hoi Rogier. Ook ik heb Antje Roords in mijn bestand. Ik heb de trouw gegevens uit Tresoar:

        Tietjerksteradeel, huwelijken 1669
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 4 juli 1669 in Hardegarijp
        Man : Wybe Bartels afkomstig van Hardegarijp
        Vrouw : Antie Roords afkomstig van Hardegarijp

        Gestandaardiseerde namen: WIEBE BARTELDS en ANTJE RUURDS

        Bron:
        Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
        Trouwregister Hervormde gemeente Rijperkerk Hardegarijp 1658-1810
        Inventarisnr.: DTB 721
        Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

        en

        Tietjerksteradeel, huwelijken 1680
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 september 1680 in Rijperkerk
        Man : Teye Harnes afkomstig van Hardegarijp
        Vrouw : Antie Roords afkomstig van Hardegarijp

        Gestandaardiseerde namen: TEIE HARNES en ANTJE RUURDS

[...]

        groet,

        Jos
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Rogier Visser <rogier.visser@...> wrote:

> [...]
        > (Stamboom Ype Ypes) geeft als overlijdensdatum 1721, dus dan kan dat
        > niet. Hoe dan ook klopt er iets niet, maar wat?

      • Rogier Visser
        Message 3 of 4 , Sep 7, 2011
          Op basis van de vernoemingen lijkt het wel zeker dat Antje Roords met Minne
          Minnes is getrouwd geweest. De moeder van Antje Roords is Dieuwke Gosses, en
          de dochter van Antje Roords en Minne Minnes is ook een Dieuwke (zie
          Persoonsgegevens Pieter Nieuwland). Bovendien meldt Pieter Nieuwland hun
          huwelijk ook (omstreeks 1673), maar gek genoeg alleen bij Minne Minnes en
          niet bij Antje Roords...

          Dat kan twee dingen betekenen: 1) dat de Antje Roords die met Teie Harnes is
          getrouwd een andere Antje Roords is dan die met Minne Minnes is getrouwd, of
          2) dat Minne Minnes overleden is voor 1680 (toen Antje dan dus voor de 3e
          maal trouwde). Maar dat laatste lijkt niet te kloppen als hij tot 1721
          blijft leven (waar die informatie vandaan komt, dat weet ik overigens ook
          niet).

          Gr
          Rogier

        • Harm Westra
          Message 4 of 4 , Sep 10, 2011
            Dag allemaal

            Het volgende heb ik in m'n bestand:
            Generatie I

            1 Marten Bartels.

            Generatie II

            2 Bartel Jans.
            Gehuwd met
            3 Beitske Minnes.
            Uit dit huwelijk:
            1. Geeske Bartels, gedoopt op 01 06 1710 te Rinsumageest,FR,(NLD).
            2. Antje Bartels, gedoopt op 25 10 1715 te Rinsumageest,FR,(NLD).
            3. Minne Bartels, gedoopt op 25 10 1715 te Rinsumageest,FR,(NLD).
            4. Bartel Bartels, gedoopt op 28 02 1723 te Rinsumageest,FR,(NLD).
            5. Geeske Bartels, gedoopt op 04 05 1727 te Rinsumageest,FR,(NLD).
            6. Marten Bartels (zie 1 op blz. ).

            Generatie III

            6 Minne Minnes, smid, overleden op 08 03 1721 te Akkerwoude,FR,(NLD).
            Gehuwd voor de kerk circa 1673 met
            7 Antje Roords.
            Gehuwd voor de kerk (1) op 04 07 1669 te Hardegarijp,FR,(NLD) met Wybe Bartels.
            Gehuwd voor de kerk (2) circa 1673 met Minne Minnes (zie 6 op blz. ).
            Uit het tweede huwelijk:
            1. Beitske Minnes (zie 3 op blz. ).
            2. Dieuwke Minnes, overleden CIRCA 1758.
            Gehuwd met Eke Jochums, overleden op 08 05 1723 te Damwoude,FR,(NLD), zoon van Jochum Willems en Hiltje Clases.
            3. Minne Minnes.

            Generatie IV

            14 Roord Ypes.
            Gehuwd met
            15 Dieucke Gosses.
            Uit dit huwelijk:
            1. Eedze Roords.
            Gehuwd met Reijnsck Dids, geboren ca 1630, gedoopt op 30 07 1654 te Oudkerk,FR,(NLD), dochter van Did Tjaerts en Dieucke Claesses.
            2. Sipkje Roords.
            Gehuwd met Jetse Sakes.
            3. Antje Roords (zie 7 op blz. ).

            Generatie V

            28 Epe Epezn.
            Gehuwd voor de kerk op 05 10 1594 te Leeuwarden,FR,(NLD) met
            29 Antje Sjoerds.
            Uit dit huwelijk:
            1. Roord Ypes (zie 14 op blz. ).

            30 Gosse Bartels.