RE: [Friesland-genealogy] Re: Sjaardema/Sjeddema

    Message 1 of 17 , Sep 1, 2011
      Had inderdaad die naamsaanneming gezien, maar aangezien Wijnalt geen melding
      van een dochter Meintje maakte, niet verder gezocht. Het ging dus niet om
      een Meintje, maar om een Stijntje ;-) En die was in 1811 vermoedelijk al
      overleden.

      Ook weer opgelost! Maar wat een berg varianten m.b.t. Lolkje’s familienaam!

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Message 2 of 17 , Sep 1, 2011
        Ik heb beide families in mijn stamboom: Sjaardema en Engelsma. Thomas en Lolkje zijn mijn voorouders. Ik heb ook de geboortelepel van Thomas. Kijk op mijn website voor beide familie stambomen en een photo van de geboortelepel.

        Klaas Bylsma
        Website at: http://kbylsma.bravehost.com/index.html

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
        > overleden.
        >

        > Ook weer opgelost! Maar wat een berg varianten m.b.t. Lolkje's familienaam!

        knip
      • Bert Waterman
        Message 3 of 17 , Sep 1, 2011
          Beste Nynke en Margreet,

          Alvast weer hartelijk bedankt voor deze continuing story.

          Vermoedelijk is Stijntje(Meintje) al eerder overleden dan in 1811, om dat
          Thomas in 1805 reeds hertrouwt met de inmiddels beruchte Lolkjen Sjaardema
          etc. etc.

          Als ik het nu verder goed begrijp was Stijntje de dochter van Wijnolt Thomas
          Bergsma en Lipkjen Atzes welke in 1760 in het huwelijk traden en nog een
          aantal andere kinderen kregen.

          Het successie verhaal van Gerrit Piers Sjaardema past volledig in mijn
          gegevens, alleen begrijp ik de tekst niet helemaal bij Antje.

          Prelegaat huis voor fl.800. Van wie heeft zij dit gekregen ? of was dat de
          erfenis van haar overleden man Gerrit Uiltjes?

          Dit is wat ik er met jullie fantastische hulp van heb weten te maken

          Graag hoor ik nog even.

          Mvg

          Bert Waterman

          Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

          <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
          >
          > (Wijnold mogelijk uit eerder huwelijk)
          >
          > Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
          KNIPKNIPKNIP

        • reyacta
          Message 4 of 17 , Sep 2, 2011
            Hoi,

            ik ben niet zo thuis in die termen,
            maar een pre-legaat (een voor- ...)
            zou een voorschot op de erfenis kunnen zijn,
            omdat ze het toen alvast nodig had om een huis te kunnen kopen.
            Ze had het dan gewoon van haar vader gekregen.

            Ik kan er in Notarieel niets over vinden,
            wel nog een nieuwe variant voor Lolkje:

            1833 Akkrum, notaris A.�Binnerts
            Huurcontract
            Betreft de verhuur van een zathe en landen etc; voor 4 jaren te Terkaple,
            huursom fl. 600 per jaar
            - Kerkvoogdij N.H. Gemeente te Terkaple, verhuurder
            - Thomas Engeles Engelsma, huisman te Terkaple, gehuwd met Lolkjen Gerrits Zeedema, huurder;
            Lolkjen Gerrits Zeedema staat in de Burgerlijke Stand ook vermeld onder de namen Sierdema, Sjaardema, Tjaardema en Sjeddema

            Bron:
            Toegangsnr. : 26
            Inventarisnr.: 1007
            Repertoirenr.: 20 d.d. 13 juni 1833

            groet Margreet

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert Waterman" <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]

            > (familienaam ook 'Sjardama' en 'Sjardema')
            >
            > Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

            KNIPKNIPKNIP >