RE: [Friesland-genealogy] Re: Sjaardema/Sjeddema

    Message 1 of 17 , Aug 31, 2011
      Margreet, Bert,

      Thomas heeft hem bij de naamsaanname vergeten(?) te melden, hoewel Wijnold
      al ca 1798 geboren blijkt te zijn.

      Misschien omdat hij geen wettige zoon was van Thomas? Een huwelijk tussen
      Meintje Wynolds en Thomas Engelsma heb ik (nog) niet kunnen vinden.

      Overlijdensakte Utingeradeel, aangiftedatum 21 januari 1888, akte nr. 6

      Wynold Thomas Engelsma, overleden 20 januari 1888, 90 jaar, man

      Zoon van Thomas Engeles Engelsma en Meintje Wynolds Bergsma, ongehuwd

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Message 2 of 17 , Sep 1, 2011
        aha.

        Ze hoort hierbij:
        Akkrum, deel 1 folio 64
        Bergsma, Wijnalt Tomes, Terkaple
        Kinderen:
        Hotske 38, Smallebrugge, Geeske 30, Akke 25, Douwe 32

        Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1819
        Overledene : Wijnholt Thomas Bergsma
        Overleden op: 6 oktober 1819
        Wonende te : Terkaple
        Tekst:
        boer;
        vader van Geeske (vrouw van Bauke Sipkes v.der Hoek, idem),
        wijlen Akke (vrouw van Sytse Tietses Sytsema, idem; moeder van minderjarige Lipkje Sytses Sytsema),
        Hotske (vrouw van Adam Doedes de Boer, huisman Langweer)
        en wijlen NN Wijnholts Bergsma (moeder van Wijnholt Thomas Engelsma, boer Akmarijp).

        Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

        Het knoopt wel wat in elkaar om:
        Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1836
        Overledene : Hotske Wynholts Bergsma
        Overleden op: 19 november 1836
        Wonende te : Terkaple
        Tekst:
        vrouw van Adam Doedes de Boer;
        moeder van Freerkje Adams de Boer (vrouw van Gerrit Thomas Engelsma, van boerenbedrijf).

        Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

        Maar er was wel een eerder huwelijk, en dus een wettig kind -
        alleen de moeder heet dan anders.
        Utingeradeel, huwelijken 1794
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 mei 1794
        Man : Thomas Engels afkomstig van Akmarijp
        Vrouw : Stijntje Wijnolts afkomstig van Terkaple

        Utingeradeel, dopen, doopjaar 1768
        Dopeling: Styntje
        Gedoopt op 15 mei 1768 in Terkaple en Akmarijp
        Dochter van Wynolt Thomas en niet genoemde moeder

        Haar ouders:
        Utingeradeel, huwelijken 1760
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 juni 1760
        Man : Wijnolt Thomas afkomstig van Terkaple
        Vrouw : Lipkjen Atzes afkomstig van Akmarijp

        Thomas doopt niet, omdat hij waarschijnlijk van DoopsGezinde huize is, als dit zijn ouders zijn:
        Schoterland, dopen, geboortejaar 1763
        Kind: Gerrit
        Geboren op 19 november 1763 in Heerenveen
        Kind van Engele Gerrits en Baukje Thomas

        Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
        Doopsgez. gem. Heerenveen, geboorten 1740-1811
        Inventarisnr. : DTB 610

        x 1760, hij van Terhorne.

        Mogelijk was Marijke genoemd naar zijn zus, Marijke Engeles die 1807 DG Terhorne trouwde en die bij het ovl van haar kinderen Engelsma heet.
        Verder trouwt een Ale/Alle Engeles DG Terhorne 1805, die na 1811 ook Engelsma heet.

        Lap verhaal, want deze zag ik ook nog in de successie:
        Kantoor Sneek, overl. jaar 1832
        Overledene : Gerrit Piers Sjaardema
        Overleden op: 14 juni 1832
        Wonende te : Oppenhuizen
        Tekst:
        weduwnaar van Jeltje Cornelis (ingesteld vruchtgebruik vervalt nu aan hun kinderen);
        vader van Pier, boerenknecht Deersum,
        Lolkje (vrouw van Thomas Engeles Engelsma, boer Terkaple),
        Tjitskje (vrouw van Arjen Johannes Boorsma, timmerman Scharnegoutum), Uilkje (vrouw van Anne Wattes Zijlstra, boer Heeg),
        Corneliske (vrouw van Hette Annes Jellema, idem Gauw)
        en Antje Gerrits Sjaardema (weduwe van Gerrit Uiltjes de Jong) (prelegaat huis voor fl. 800,-).
        (familienaam ook 'Sjardama' en 'Sjardema')

        Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

        groet Margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
        >
        > Wynold Thomas Engelsma, overleden 20 januari 1888, 90 jaar, man
        >
        > Zoon van Thomas Engeles Engelsma en Meintje Wynolds Bergsma, ongehuwd

        KNIPKNIPKNIP
        Message 3 of 17 , Sep 1, 2011
          Had inderdaad die naamsaanneming gezien, maar aangezien Wijnalt geen melding
          van een dochter Meintje maakte, niet verder gezocht. Het ging dus niet om
          een Meintje, maar om een Stijntje ;-) En die was in 1811 vermoedelijk al
          overleden.

          Ook weer opgelost! Maar wat een berg varianten m.b.t. Lolkje’s familienaam!

          Met vriendelijke groet

          Nynke van den Hooven

          _____

          <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
          >
          > (Wijnold mogelijk uit eerder huwelijk)
          >
          > Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

        • Klaas
          Message 4 of 17 , Sep 1, 2011
            Ik heb beide families in mijn stamboom: Sjaardema en Engelsma. Thomas en Lolkje zijn mijn voorouders. Ik heb ook de geboortelepel van Thomas. Kijk op mijn website voor beide familie stambomen en een photo van de geboortelepel.

            Klaas Bylsma
            Website at: http://kbylsma.bravehost.com/index.html

            knip
          • Bert Waterman
            Message 5 of 17 , Sep 1, 2011
              Beste Nynke en Margreet,

              Alvast weer hartelijk bedankt voor deze continuing story.

              Vermoedelijk is Stijntje(Meintje) al eerder overleden dan in 1811, om dat
              Thomas in 1805 reeds hertrouwt met de inmiddels beruchte Lolkjen Sjaardema
              etc. etc.

              Als ik het nu verder goed begrijp was Stijntje de dochter van Wijnolt Thomas
              Bergsma en Lipkjen Atzes welke in 1760 in het huwelijk traden en nog een
              aantal andere kinderen kregen.

              Het successie verhaal van Gerrit Piers Sjaardema past volledig in mijn
              gegevens, alleen begrijp ik de tekst niet helemaal bij Antje.

              Prelegaat huis voor fl.800. Van wie heeft zij dit gekregen ? of was dat de
              erfenis van haar overleden man Gerrit Uiltjes?

              Dit is wat ik er met jullie fantastische hulp van heb weten te maken

              Graag hoor ik nog even.

              Mvg

              Bert Waterman

              Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

              Message 6 of 17 , Sep 2, 2011
                Hoi,

                ik ben niet zo thuis in die termen,
                maar een pre-legaat (een voor- ...)
                zou een voorschot op de erfenis kunnen zijn,
                omdat ze het toen alvast nodig had om een huis te kunnen kopen.
                Ze had het dan gewoon van haar vader gekregen.

                Ik kan er in Notarieel niets over vinden,
                wel nog een nieuwe variant voor Lolkje:

                1833 Akkrum, notaris A.�Binnerts
                Huurcontract
                Betreft de verhuur van een zathe en landen etc; voor 4 jaren te Terkaple,
                huursom fl. 600 per jaar
                - Kerkvoogdij N.H. Gemeente te Terkaple, verhuurder
                - Thomas Engeles Engelsma, huisman te Terkaple, gehuwd met Lolkjen Gerrits Zeedema, huurder;
                Lolkjen Gerrits Zeedema staat in de Burgerlijke Stand ook vermeld onder de namen Sierdema, Sjaardema, Tjaardema en Sjeddema

                Bron:
                Toegangsnr. : 26
                Inventarisnr.: 1007
                Repertoirenr.: 20 d.d. 13 juni 1833

                groet Margreet

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert Waterman" <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]

                > (familienaam ook 'Sjardama' en 'Sjardema')
                >
                > Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

                KNIPKNIPKNIP >