  • Bert Waterman
    Message 1 of 17 , Aug 29, 2011
      Ik ben mijn inlogcodes en wachtwoord kwijt, vandaar dat ik het op deze wijze
      probeer.

      Onderstaande gegevens komen van Tresoar, echter volgens mijn gegevens moet
      het zijn

      Lolkje Gerrits Sjaardema

      Kan iemand dat svp bevestigen

      Geboorteakte Utingeradeel (mairie Akkrum), 1815

      Aangiftedatum 3 september 1815, blad nr. 18

      Marijke Engelsma, geboren 2 september 1815

      Dochter van Thomas Engeles Engelsma en Lolkje Gerrits Sjeddema

      Mvg

      Bert Waterman

      bert.waterman60@...

      *Kruisvaardersland 61*

      *3994 TL Houten*

      *Mobiel:06-23948248*

      *bert.waterman@...*

      Message 2 of 17 , Aug 29, 2011
        Bert,

        Als ik de akte bekijk op

        https://www.familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19031-31699-89?cc=1831469
        <https://www.familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19031-31699-89?cc=1831469&wc
        =10695973> &wc=10695973

        dan zou ik zeggen dat er Sjoddema staat.

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

[...]

        bert.waterman60@... <mailto:bert.waterman60%40gmail.com>

        *Kruisvaardersland 61*

        *3994 TL Houten*

        *Mobiel:06-23948248*

        *bert.waterman@... <mailto:%2Abert.waterman%40hccnet.nl> *

      • Th.van der Veen
        Message 3 of 17 , Aug 29, 2011
          Hoi Bert,

          Ik ben van mening dat er Sjeddema staat.

          Vriendelijke groet
          Tom

          Message 4 of 17 , Aug 29, 2011
            Beste Nynke,

            Dat lijkt er inderdaad te staan, maar zij trouwde als Lolkje Gerrits in 1805
            met Thomas Engeles Engelsma.

            Haar vader was Gerrit (Gerrijt) Piers en ik denk dat die in 1811 de naam
            Sjaardema heeft aangenomen.

            Ik weet niet waar ik die naamsaannemingen moet vinden.

            Lolkje heette toen(na haar huwelijk) al Engelsma, maar bij de geboorte van
            haar dochter is de naam vermoedelijk verbastert?

            Kan dat ?

            Er was uit dit huwelijk ook nog een zoon, waarop de overlijdensakte uit 1888
            staat

            Dat Engele Thomas Engelsma op 82 jarige leeftijd is overleden.

            Ouders Thomas Engeles Engelsma en Lolkjen Gerrits Sjaardema.

            Hier staat Sjaardema wel duidelijk

            Geboorte akte of huwelijk van deze zoon heb ik nog niet naar gezocht.

            Hoe kunnen we dat verder vaststellen?

            Heb jij een idee

            Mvg

            Bert Waterman

            Message 5 of 17 , Aug 30, 2011
              Hoi,

              De naamsaanname zit op www.tresoar.nl
              onder de : direct naar
              in het midden links.
              Even naar beneden scrollen tot: Familienamen 1811.

              Gerrit Piers is er niet, misschien is hij al overleden.

              Dit is Lolkjes overlijden:
              Overlijdensakte Utingeradeel, 1861
              Aangiftedatum 25 juli 1861, akte nr. 64
              Lolkjen Gerrits Tjaardema, overleden 24 juli 1861, 81 jaar, vrouw
              Weduwe

              Op zich zal ze na haar huwelijk misschien wel Engelsma heten,
              maar bij geboorte-aktes en dopen of bij de huwelijken van de kinderen
              staan ze toch vaak onder meisjesnaam.

              Die is Thomas in 1811:
              Akkrum, deel 1 folio 62 verso
              Engelsma, Tomes Engeles, Akmarijp
              Kinderen:
              Engele 6, Gerrit 3

              Ik kan geen dopen vinden, dus die doopte blijkbaar niet.

              Bij dochter Jeltjes overlijden in 1899 heet ze Sierdema,
              en bij de geboortes heet ze 2 maal Sjeddema, en een 1 keer Seerdema.
              Aangezien de vader constant is, en Lolkje met Gerrits verder ook
              is het gewoon steeds dezelfde vrouw.

              Is ze dit?
              Wymbritseradeel, dopen, geboortejaar 1780, doopjaar 1780
              Dopeling: Lolkjen
              Geboren op 9 september 1780 in Oppenhuizen
              Gedoopt op 24 september 1780
              Dochter van Gerrit Piers en Jeltje Kornelis

              De andere kindern heten na 1811 ook wel Sjardema, Sjardama en Sjaardama
              naast Sjaardema.

              Mensen met lastige achternamen kun je makkelijker vinden met bv. [lolkje* gerrits]
              Dat ambtenaren (of dominees) van alles vreemd verstonden en opschreven is heel normaal.

              groet Margreet

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert Waterman" <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]
              >
              > Hier staat Sjaardema wel duidelijk
              >
              > Geboorte akte of huwelijk van deze zoon heb ik nog niet naar gezocht.

            • Bert Waterman
              Message 6 of 17 , Aug 30, 2011
                Heel hartelijk bedankt, ik kan weer even verder.

                Mvg

                Bert

[...]

                <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Bert Waterman"
                <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]
                >
                > Hier staat Sjaardema wel duidelijk
                >
                > Geboorte akte of huwelijk van deze zoon heb ik nog niet naar gezocht.

              • Bert Waterman
                Message 7 of 17 , Aug 31, 2011
                  Beste Margreet,

                  Alvast bedankt voor de informatie.

                  Het is inderdaad de Lolkjen geboren in Wymbritseradeel in 1780.

                  Ik begrijp iets niet van je mail, maar dat ligt aan mij

                  Over Thomas schrijf je Akkrum deel 1 folio62 v

                  Kinderen Engele 6 en Gerrit 3

                  Ik ken op dit moment allen Engele geboren ong.1806 en dat kan dus wel
                  kloppen met 1811 6 jaar.

                  Maar ik ken Gerrit niet geb dus ong.1808.

                  Wel ken ik nog een Marijke geboren in 1815.

                  Wellicht wil je je licht hier nog even over laten schijnen.

                  Bij voorbaat bedankt

                  Bert Waterman

                  Message 8 of 17 , Aug 31, 2011
                    Bert,

                    Zie hieronder een overzicht van huwelijken van kinderen van het echtpaar
                    Engelsma-Sjaardema/Sjeddema/Sierdema:

                    Huwelijksakte Utingeradeel, 1836

                    Man : Gerryt Tomas Engelsma, oud 27 jaar, geboren te Akmarijp (geboren ca
                    1808)

                    Ouders: Tomas Engeles Engelsma en Lolkje Gerryts Sjaardema

                    Vrouw : Freerkjen Adams de Boer, oud 25 jaar, geboren te Dijken, gemeente
                    Doniawerstal

                    Ouders: Adam Doedes de Boer en Hotske Wijnholts Bergsma

                    Datum : 4 mei 1836, akte nr. 13

                    Huwelijksakte Utingeradeel, 1842

                    Man : Taede Thomas Engelsma, oud 30 jaar, geboren te Akmarijp (geb ca
                    1812)

                    Ouders: Thomas Engeles Engelsma en Lolkje Gerrits Sjaardema

                    Vrouw : Gerbrig Sjoukes Hilverda, oud 20 jaar, geboren te Terkaple

                    Ouders: Sjouke Gerrits Hilverda en Nieske Roels Rypkema

                    Datum : 2 juni 1842, akte nr. 14

                    Huwelijksakte Utingeradeel, 1858

                    Man : Engele Thomas Engelsma, oud 53 jaar, geboren te Akmarijp (geb ca
                    1815)

                    Ouders: Thomas Engeles Engelsma en Lolkjen Gerrits Sjaardema

                    Vrouw : Jildou Hettes Jellema, oud 36 jaar, geboren te Terzool, gemeente
                    Rauwerderhem

                    Ouders: Hette Murks Jellema en Lijsbeth Rintjes Jellema

                    Datum : 19 december 1858, akte nr. 31

                    Huwelijksakte Doniawerstal, 1841

                    Man : Pieter Durks de Vries, oud 28 jaar, geboren te Broek

                    Ouders: Durk Sjoerds de Vries en Akke Tjittes van der End

                    Vrouw : Marijke Thomas Engelsma, oud 25 jaar, geboren te Akmarijp, gemeente
                    Utingeradeel (geb ca 1816)

                    Ouders: Thomas Engeles Engelsma en Lolkjen Gerrits Sjeddema

                    Datum : 7 mei 1841, akte nr. 3

                    Huwelijksakte Utingeradeel, 1848

                    Man : Haring Tjeerds Zijlstra, oud 32 jaar, geboren te Oppenhuizen,
                    gemeente Wymbritseradeel

                    Ouders: Tjeerd Wattes Zijlstra en Deliaantje Thewes Hettinga

                    Vrouw : Jeltje Thomas Engelsma, oud 27 jaar, geboren te Terkaple (geb ca
                    1821)

                    Ouders: Thomas Engeles Engelsma en Lolkjen Sierds Sierdema

                    Datum : 19 november 1848, akte nr. 29

                    M.a.w. naast Engele en Marijke waren er dus nog Gerrit, Taede en Jeltje
                    Engelsma.

                    Met vriendelijke groet

                    Nynke van den Hooven

                    _____

                    Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                    <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]
                    >
                    > Hier staat Sjaardema wel duidelijk
                    >
                    > Geboorte akte of huwelijk van deze zoon heb ik nog niet naar gezocht.

                  • Bert Waterman
                    Message 9 of 17 , Aug 31, 2011
                      Heel hartelijk bedankt

                      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                      Message 10 of 17 , Aug 31, 2011
                        Bert,

                        Volgens de informatie uit zijn huwelijksakte (Utingeradeel 1836, nr 13;
                        informatie afkomstig uit een “akte van kennelijkheid) werd Gerrijt op 2 juni
                        1808 in Akmarijp geboren als zoon van Thomas Engeles Engelsma en Lolkje
                        Gerrijts Sjaardema.

                        En Engele werd uiteraard niet in 1815 geboren maar in 1805 (ik geneagoochel
                        iets beter dan dat ik reken….) en dat is dan ook het enige wat de getuigen
                        in de “akte van bekendheid” (die zich onder de huwelijkse bijlegen bevindt)
                        melden, buiten het feit dat hij een zoon van Thomas Engeles Engelsma en
                        Lolkjen Gerrits Sjaardema was.

                        Met vriendelijke groet

                        Nynke van den Hooven

                        _____

                        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                        <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]
                        >
                        > Hier staat Sjaardema wel duidelijk
                        >
                        > Geboorte akte of huwelijk van deze zoon heb ik nog niet naar gezocht.

                      • reyacta
                        Message 11 of 17 , Aug 31, 2011
                          Hoi beiden en allen,

                          Er was zelfs nog een zoon in de Successie:

                          Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1851
                          Overledene : Thomas Engeles Engelsma
                          Overleden op: 25 april 1851
                          Wonende te : Terkaple
                          Tekst:
                          man van Lolkje Gerrits Sjaardema;
                          vader van
                          Wijnold, van boerenbedrijf,
                          Engele, idem,
                          Gerrit, boer Achlum,
                          Taede, koemelker,
                          Marijke (vrouw van Pieter Dirks de Vries, boer Noordbroek)
                          en Jeltje Thomas Engelsma (vrouw van Haring Tjeerds Zijlstra, arbeider).

                          (Wijnold mogelijk uit eerder huwelijk)

                          Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

                          Bron: Memories van successie 1818-1927
                          Toegangsnr. : 42
                          Inventarisnr. : 8034
                          Dagregisternr.: 680
                          Op microfilm nr. 143 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar.

                          groet Margreet

                          Message 12 of 17 , Aug 31, 2011
                            Margreet, Bert,

                            Thomas heeft hem bij de naamsaanname vergeten(?) te melden, hoewel Wijnold
                            al ca 1798 geboren blijkt te zijn.

                            Misschien omdat hij geen wettige zoon was van Thomas? Een huwelijk tussen
                            Meintje Wynolds en Thomas Engelsma heb ik (nog) niet kunnen vinden.

                            Overlijdensakte Utingeradeel, aangiftedatum 21 januari 1888, akte nr. 6

                            Wynold Thomas Engelsma, overleden 20 januari 1888, 90 jaar, man

                            Zoon van Thomas Engeles Engelsma en Meintje Wynolds Bergsma, ongehuwd

                            Met vriendelijke groet

                            Nynke van den Hooven

                            _____

[...]

                            <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                            <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                            >
                            > Maar ik ken Gerrit niet geb dus ong.1808.
                            >
                            > Wel ken ik nog een Marijke geboren in 1815.
                            >
                            > Wellicht wil je je licht hier nog even over laten schijnen.

                          • reyacta
                            Message 13 of 17 , Sep 1, 2011
                              aha.

                              Ze hoort hierbij:
                              Akkrum, deel 1 folio 64
                              Bergsma, Wijnalt Tomes, Terkaple
                              Kinderen:
                              Hotske 38, Smallebrugge, Geeske 30, Akke 25, Douwe 32

                              Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1819
                              Overledene : Wijnholt Thomas Bergsma
                              Overleden op: 6 oktober 1819
                              Wonende te : Terkaple
                              Tekst:
                              boer;
                              vader van Geeske (vrouw van Bauke Sipkes v.der Hoek, idem),
                              wijlen Akke (vrouw van Sytse Tietses Sytsema, idem; moeder van minderjarige Lipkje Sytses Sytsema),
                              Hotske (vrouw van Adam Doedes de Boer, huisman Langweer)
                              en wijlen NN Wijnholts Bergsma (moeder van Wijnholt Thomas Engelsma, boer Akmarijp).

                              Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

                              Het knoopt wel wat in elkaar om:
                              Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1836
                              Overledene : Hotske Wynholts Bergsma
                              Overleden op: 19 november 1836
                              Wonende te : Terkaple
                              Tekst:
                              vrouw van Adam Doedes de Boer;
                              moeder van Freerkje Adams de Boer (vrouw van Gerrit Thomas Engelsma, van boerenbedrijf).

                              Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

                              Maar er was wel een eerder huwelijk, en dus een wettig kind -
                              alleen de moeder heet dan anders.
                              Utingeradeel, huwelijken 1794
                              Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 mei 1794
                              Man : Thomas Engels afkomstig van Akmarijp
                              Vrouw : Stijntje Wijnolts afkomstig van Terkaple

                              Utingeradeel, dopen, doopjaar 1768
                              Dopeling: Styntje
                              Gedoopt op 15 mei 1768 in Terkaple en Akmarijp
                              Dochter van Wynolt Thomas en niet genoemde moeder

                              Haar ouders:
                              Utingeradeel, huwelijken 1760
                              Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 juni 1760
                              Man : Wijnolt Thomas afkomstig van Terkaple
                              Vrouw : Lipkjen Atzes afkomstig van Akmarijp

                              Thomas doopt niet, omdat hij waarschijnlijk van DoopsGezinde huize is, als dit zijn ouders zijn:
                              Schoterland, dopen, geboortejaar 1763
                              Kind: Gerrit
                              Geboren op 19 november 1763 in Heerenveen
                              Kind van Engele Gerrits en Baukje Thomas

                              Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
                              Doopsgez. gem. Heerenveen, geboorten 1740-1811
                              Inventarisnr. : DTB 610

                              x 1760, hij van Terhorne.

                              Mogelijk was Marijke genoemd naar zijn zus, Marijke Engeles die 1807 DG Terhorne trouwde en die bij het ovl van haar kinderen Engelsma heet.
                              Verder trouwt een Ale/Alle Engeles DG Terhorne 1805, die na 1811 ook Engelsma heet.

                              Lap verhaal, want deze zag ik ook nog in de successie:
                              Kantoor Sneek, overl. jaar 1832
                              Overledene : Gerrit Piers Sjaardema
                              Overleden op: 14 juni 1832
                              Wonende te : Oppenhuizen
                              Tekst:
                              weduwnaar van Jeltje Cornelis (ingesteld vruchtgebruik vervalt nu aan hun kinderen);
                              vader van Pier, boerenknecht Deersum,
                              Lolkje (vrouw van Thomas Engeles Engelsma, boer Terkaple),
                              Tjitskje (vrouw van Arjen Johannes Boorsma, timmerman Scharnegoutum), Uilkje (vrouw van Anne Wattes Zijlstra, boer Heeg),
                              Corneliske (vrouw van Hette Annes Jellema, idem Gauw)
                              en Antje Gerrits Sjaardema (weduwe van Gerrit Uiltjes de Jong) (prelegaat huis voor fl. 800,-).
                              (familienaam ook 'Sjardama' en 'Sjardema')

                              Message 14 of 17 , Sep 1, 2011
                                Had inderdaad die naamsaanneming gezien, maar aangezien Wijnalt geen melding
                                van een dochter Meintje maakte, niet verder gezocht. Het ging dus niet om
                                een Meintje, maar om een Stijntje ;-) En die was in 1811 vermoedelijk al
                                overleden.

                                Ook weer opgelost! Maar wat een berg varianten m.b.t. Lolkje’s familienaam!

                                Met vriendelijke groet

                                Nynke van den Hooven

                                _____

                                <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                >
                                > (Wijnold mogelijk uit eerder huwelijk)
                                >
                                > Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

                              • Klaas
                                Message 15 of 17 , Sep 1, 2011
                                  Ik heb beide families in mijn stamboom: Sjaardema en Engelsma. Thomas en Lolkje zijn mijn voorouders. Ik heb ook de geboortelepel van Thomas. Kijk op mijn website voor beide familie stambomen en een photo van de geboortelepel.

                                  Klaas Bylsma
                                  Website at: http://kbylsma.bravehost.com/index.html

                                  knip
                                • Bert Waterman
                                  Message 16 of 17 , Sep 1, 2011
                                    Beste Nynke en Margreet,

                                    Alvast weer hartelijk bedankt voor deze continuing story.

                                    Vermoedelijk is Stijntje(Meintje) al eerder overleden dan in 1811, om dat
                                    Thomas in 1805 reeds hertrouwt met de inmiddels beruchte Lolkjen Sjaardema
                                    etc. etc.

                                    Als ik het nu verder goed begrijp was Stijntje de dochter van Wijnolt Thomas
                                    Bergsma en Lipkjen Atzes welke in 1760 in het huwelijk traden en nog een
                                    aantal andere kinderen kregen.

                                    Het successie verhaal van Gerrit Piers Sjaardema past volledig in mijn
                                    gegevens, alleen begrijp ik de tekst niet helemaal bij Antje.

                                    Prelegaat huis voor fl.800. Van wie heeft zij dit gekregen ? of was dat de
                                    erfenis van haar overleden man Gerrit Uiltjes?

                                    Dit is wat ik er met jullie fantastische hulp van heb weten te maken

                                    Graag hoor ik nog even.

                                    Mvg

                                    Bert Waterman

                                    Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                                    Message 17 of 17 , Sep 2, 2011
                                      Hoi,

                                      ik ben niet zo thuis in die termen,
                                      maar een pre-legaat (een voor- ...)
                                      zou een voorschot op de erfenis kunnen zijn,
                                      omdat ze het toen alvast nodig had om een huis te kunnen kopen.
                                      Ze had het dan gewoon van haar vader gekregen.

                                      Ik kan er in Notarieel niets over vinden,
                                      wel nog een nieuwe variant voor Lolkje:

                                      1833 Akkrum, notaris A.�Binnerts
                                      Huurcontract
                                      Betreft de verhuur van een zathe en landen etc; voor 4 jaren te Terkaple,
                                      huursom fl. 600 per jaar
                                      - Kerkvoogdij N.H. Gemeente te Terkaple, verhuurder
                                      - Thomas Engeles Engelsma, huisman te Terkaple, gehuwd met Lolkjen Gerrits Zeedema, huurder;
                                      Lolkjen Gerrits Zeedema staat in de Burgerlijke Stand ook vermeld onder de namen Sierdema, Sjaardema, Tjaardema en Sjeddema

                                      Bron:
                                      Toegangsnr. : 26
                                      Inventarisnr.: 1007
                                      Repertoirenr.: 20 d.d. 13 juni 1833