Fw: probleem met leeftijd of?

  • sonja neyen
    Message 1 of 8 , Aug 25, 2011
      Goeden middag,

      Johann Willem Brouwer boekverkoper te Leeuwarden
      geb.20-06-1782 gedoopt 12-07-1782 gestorven 08-11-1859 Leeuwarden
      huwde 1 Leeuwarden 18-04-1806 westerkerk met Groustra
      2 Leeuwarden 5-5-1827 Elisabeth Catharina de Roock dochter van de Roock en Alexandrina Troulstra gestorven 07-06-1859
      2 maanden voor J.W.Brouwer.

      Nu volgt mijn probleem:

      Hij zou dan op 16 jarige leeftijd de Bourboomstate aan de Dokkumer EE gekocht hebben. Bij het dorp Burdaard
      Is dat niet wat te jong?
      Er staat op internet bij de Bourboomstate een Stiens te Friesland dat 1798 Johann Willem Brouwer in beeld komt.
      In 1844 sterft zijn schoonmoeder Alexandrina Troulstra gehuwd de Roock en dan is er weer een verkoop.
      Wat vinden jullie hiervan
      E geboorte datum en sterfdata zijn zeker weten goed.(tresoar)

      vr.gr.
      Sonja Neyen

    • reyacta
      Message 2 of 8 , Aug 25, 2011
        Hoi,

        hier sterven zijn grootouders (als ik zijn moeder Dirkje goed geplaatst heb)
        Leeuwarden overlijden/begraven 1779
        Begraven: Pytter Koumans
        Datum : 10 juni 1779
        Begraven bij de Westerkerk

        Leeuwarden overlijden/begraven 1783
        Begraven: Tryntie Jongsma
        In leven weduwe van O. Koumans
        Datum : 29 oktober 1783
        Begraven bij de Westerkerk

        Het is mogelijk dat toen niet alleen de kinderen, maar ook de kleinkinderen erfden,
        en dan heeft JW dus eigen geld.

        Hij zal wel geadviseerd zijn door zijn ouders of andere volwassenen,
        en die zullen hem ook wel met het beheer van dat geld geholpen hebben.

        In andere documenten treden vaak voogden op, die namens kinderen aan- en verkopen,
        maar het gekochte staat dan wel op 's kinds naam - ook al was die bijvoorbeeld maar 3.

        groet Margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "sonja neyen" <samneyen@...> wrote:

> [...]
        > Wat vinden jullie hiervan
        > E geboorte datum en sterfdata zijn zeker weten goed.(tresoar)

      • Bert Westra
        Message 3 of 8 , Aug 25, 2011
          Kan iemand mij helpen aan gegevens van de volgende personen, allemaal
          kinderen van Hoeke(s) Jentjes Hovenga.
          1. Grietje Hovenga, geboren 1872 Harlingen
          2. Klaaske Hovenga, geboren 1874 Groningen
          Van beide dochters is Froukje Le Grand de moeder.
          3. Pietje Hovenga, geboren 1861/62, overleden 22-07-1866 Idaarderadeel. Ik
          kan van haar geen geboorte-akte vinden.
          De moeder is Doetje Arends Dijkstra.

          Met vriendelijke groet,
          Bert Westra
        • Cor
          Message 4 of 8 , Aug 25, 2011
            Bert,

            Bron Burgerlijke stand - Geboorte
            Archieflocatie Groninger Archieven
            Algemeen Gemeente: Groningen
            Soort akte: geboorte
            Aktenummer: 970
            Aangiftedatum: 26-11-1862
            Kind Tietje Hovinga
            Geslacht: V
            Vondeling: N
            Geboortedatum: 24-11-1862
            Geboorteplaats: Groningen
            Vader Hoeke Jentjes Hovinga
            Moeder Doetje Arends Dijkstra
            Nadere informatie ; wonende te Menaldum gem. Menaldumadeel
            beroep vader: schipper;

            Dus onder Tietje Hovinga.

            Groeten
            Cor

            Onderwerp: [Friesland-genealogy] Hovenga

            database 6408 (20110825) __________

            http://www.eset.com
          • klaaspera
            Message 5 of 8 , Aug 25, 2011
              Hallo Bert,

              Over Klaaske Hovenga heb ik het volgende gevonden:

              Geboorte 20-11-1874 Groningen

              Kind Klaaske Hovenga

              Geslacht v

              Vader Hoekes Hovenga

              Moeder Froukje le Grand

              Bron Geboorteregister Groningen 1874
              Aktenummer 1220
              _______________

              Klaaske Hovenga (Hovinga) trouwde met Gerard Japinga.

              Bron: http://www.geni.com/people/Klaaske-Hovenga/6000000010975734779
              _________________

              Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
              Archieflocatie Noord-Hollands Archief
              Algemeen Gemeente: Amsterdam
              Soort akte: Huwelijksakte
              Aktenummer: reg.28;fol.6v
              Datum: 24-08-1898
              Bruidegom Gerard Japinga
              Leeftijd: 26
              Geboorteplaats: Zijpe
              Bruid Klaaske Hovinga
              Leeftijd: 23
              Geboorteplaats: Groningen
              Vader bruidegom Harm Japinga
              Moeder bruidegom Ettje Lion
              Vader bruid Hoekes Hovinga
              Moeder bruid Froukje Le Grand
              Nadere informatie beroep Bg.:bediende;beroep vader Bd.:werkman

              ________________

              Aktenummer: reg.6E;fol.44v
              Datum: 22-09-1927
              Bruidegom Gerard Japinga
              Leeftijd: 55
              Geboorteplaats: Zijpe
              Bruid Anna Maria Nicoline van de Kamp
              Leeftijd: 44
              Geboorteplaats: Amsterdam
              Vader bruidegom Harm Japinga
              Moeder bruidegom Ettje Lion
              Vader bruid Josephus Antonius van de Kamp
              Moeder bruid Anna Christina Broekhuijsen
              Nadere informatie Weduwnaar van Klaaske Hovinga.;beroep Bg.:badknecht

              _________________

              Klaaske Hovenga moet dus zijn overleden voor 1927.

              Met vriendelijke groeten,

              Klaas Pera

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert Westra" <a.westra1@...> wrote:

> [...]
              > Van beide dochters is Froukje Le Grand de moeder.
              > 3. Pietje Hovenga, geboren 1861/62, overleden 22-07-1866 Idaarderadeel. Ik

            • Bert Westra
              Message 6 of 8 , Aug 25, 2011
                Cor en Klaas,

                Bedankt voor de info. Via genlias vond ik een Pietje (foutje dus). De
                gegevens van Klaaske had ik zover maar nog niet dat Gerard Japinga voor de
                tweede keer huwde. Nu kan ik gerichter naar Klaaske en evt kinderen zoeken.

                Met vriendelijke groet,

                Bert
              • sonja neyen
                Message 7 of 8 , Sep 1, 2011
                  Was vergeten je te bedamken voor je zoekwerk
                  vr.gr Sonja

                  Datum : 10 juni 1779
                  Begraven bij de Westerkerk

                  Datum : 29 oktober 1783
                  Begraven bij de Westerkerk

                  wrote:

> [...]
                  > dan is er weer een verkoop.
                  > Wat vinden jullie hiervan
                  > E geboorte datum en sterfdata zijn zeker weten goed.(tresoar)

                • J. Woudstra
                  Message 8 of 8 , Sep 2, 2011
                    Beste Sonja,

                    Wat betreft de fam. Jongsma en aanverwante families kun je ook informatie
                    vinden in mijn boek “Siderius, de Familie en het Handschrift”. Het is in
                    Tresoar maar ook nog wel bij mij verkrijgbaar.

                    Met vriendelijke groet,

                    J. Woudstra

                    _____

                    Datum : 10 juni 1779
                    Begraven bij de Westerkerk

                    Datum : 29 oktober 1783
                    Begraven bij de Westerkerk

[...]

                    <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "sonja neyen"
                    <samneyen@...>