Jan Pieters van der Molen 1804-1846

  • Douwe Visser
    Message 1 of 10 , Aug 19, 2011
      Beste lijstgenoten.

      Ik heb onderstaand echtpaar in mijn bestand:

      Jan Pieters van der Molen geboren 5 maart 1804 te Ternaard en overleden op 2 juli 1846 te Holwerd.
      Fokeltje Johannes Ley geboren te Nijkerk en overleden op 18 april 1854 te Holwerd.
      Jan en Fokeltje zijn op 11 juni 1831 in de gemeente Westdongeradeel getrouwd.
      Zij kregen 6 kinderen.

      In de huwelijksakte staat dat ze beiden op 27 jarige leeftijd zijn getrouwd.
      Dat komt ook overeen met de geboortedatum van Jan Pieters.
      In de overlijdensakte van Fokeltje staat dat zij op 43 jarige leeftijd is overleden.
      Als dat juist is dan is zij omstreeks 1811 geboren.
      Als zij zoals in de huwelijksakte is aangegeven op 27 jarige leeftijd is getrouwd, dan is zij niet omstreeks 1811 geboren maar omstreeks 1804.

      Is er iemand die mij uitsluitsel zou kunnen geven over de geboortedatum van Fokeltje.

      Vriendelijke groet,
      Douwe Visser

    • Sake Wagenaar
      Message 2 of 10 , Aug 19, 2011
        Hallo Douwe,

        Zoeken op de combinatie van 'Fokeltje' en 'Johannes' op tresoar.nl
        levert de volgende doopinschrijving op. De namen van de ouders komen
        overeen met die in de huwelijksakte (te zien op familysearch.org, image
        314), maar ik ben er niet zeker van dat dit de juiste persoon is.
        Volgens de huwelijksakte is er namelijk een akte van geboorte overlegd
        (er wordt niet gesproken over een extract uit het doopboek). Je zou in
        de huwelijksbijlagen kunnen kijken of daarin dezelfde geboortedatum
        wordt genoemd. Het zou hier ook om een jong overleden zusje kunnen
        gaan. De ambtenaar kan zich echter ook hebben verschreven.

        Oostdongeradeel, dopen, geboortejaar 1808, doopjaar 1808
        Dopeling: Fokeltje
        Geboren op 29 september 1808 in Oosternijkerk
        Gedoopt op 9 oktober 1808 in Oosternijkerk
        Dochter van Johannes Paulus en Baukje Jans Ley

        Dopeling : FOKELTJE
        Vader : JOHANNES PAULUS
        Moeder : BAUKJE JANS LEI

        Bron:
        Herv. gem. Oosternijkerk, doop 1745-1811
        Inventarisnr. : DTB 541
        Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

        Met vriendelijke groeten,

        Sake Wagenaar

      • Chris van Dijkum
        Message 3 of 10 , Aug 19, 2011
          Hallo Douwe,

          Metslawier, deel 1 folio 8
          Ley, Johannes Paulus weduwe van der, Baukje Jans, Nijkerk
          Kinderen:
          Paulus 13, Jan 10, Pytter 6, Fokeltje 3, allen te Nijkerk

          Mvg,

          Chris van Dijkum
        • Douwe Visser
          Message 4 of 10 , Aug 19, 2011
            Dag Sake,

            Bedankt voor je reactie.
            Ook ik ben er niet zeker van of dit de juiste Fokeltje is.
            De namen van de ouders kloppen wel.
            Ik heb de de aktes nagekeken via de site www.genver.nl
            Ik kan daar de huwelijkse bijlagen van 1831 niet inzien. De huwelijkse bijlagen van 1818 tot en met 1835 ontbreken op deze site.
            Ik blijf dus onzeker over de geboortedatum van de Fokeltje die ik zoek.
            vr. groet,
            Douwe Visser

> [...]

            > Is er iemand die mij uitsluitsel zou kunnen geven over de geboortedatum van Fokeltje.

          • Douwe Visser
            Message 5 of 10 , Aug 19, 2011
              Dag Chris,

              Dank voor je reactie.
              Het is me niet duidelijk hoe ik hiermee de geboortedatum Fokeltje kan achterhalen.
              Sake Wagenaar maakte me attent op een geboorte van Fokeltje met dezelfde ouders in 1808.
              We zijn echter beiden niet zeker of ze dat is. Immers geboren in 1808 komt ook niet overeen met de leeftijd bij overlijden.
              Vooralsnog ben ik er nog niet uit.

              vr. groet,
              Douwe Visser

              Message 6 of 10 , Aug 19, 2011
                Hallo Douwe,

                Tresoar is wat summier met de datering van de naamsaanneming. Die is van
                20-12-1811.
                Met Fokeltje 3 jaar ondersteunt dit de geboorte in 1808. Dat mogelijk een
                later uit dit echtpaar geboren Fokeltje met Jan Pieters van der Molen trouwt
                is hoogst onwaarschijnlijk. Ik vermoed dat Johannes Paulus op 2-10-1810 is
                overleden. Dus een na 20-12-1811 geboren Fokeltje kan niet het kind zijn van
                Johannes Paulus. De huwelijksbijlagen van Fokeltje of van haar gehuwde
                broers Paulus en Pytter (Pieter) moeten het bewijs leveren van haar geboorte
                en de dood van Johannes Paulus. Helaas vallen die alle drie in het hiaat bij
                FS.

                Oostdongeradeel overlijden/begraven 1810
                Overleden: Johannes Paulus
                Datum : 2 oktober 1810

                Persoon: JOHANNES PAULUS

                Bron:
                Grietenij Oostdongeradeel, register van overledenen Dokkum en Oost- en
                Westdongeradeel 1806-1812
                Inventarisnr.: DTB 526

                Het argument van geboorteakte is geen goed argument want het geldt ook voor
                Jan Pieters van der Molen, die in 1804 is geboren.

                Mvg,

                Chris van Dijkum
              • Richard van Schaik
                Message 7 of 10 , Aug 19, 2011
                  Hoi Chris,

                  > Het argument van geboorteakte is geen goed argument want het geldt ook voor
                  > Jan Pieters van der Molen, die in 1804 is geboren.

                  Kan best dat als de geboortedatum gegeven is dat er dan sprake is van
                  een geboorteakte (terwijl het voor mij een doopakte met gegeven
                  geboortedatum is) in die periode net voor 1811.

                  Groeten,
                  Richard

                  --
                  Richard van Schaik
                  f.m.a.vanschaik@...
                  Message 8 of 10 , Aug 20, 2011
                    Dag Sake Chris en Richard,

                    Hartelijk dank voor het meedenken.
                    Ik denk dat ik er uit ben.
                    Ik heb de huwelijksafkondiging opgezocht van Fokeltje Johannes Leij en Jan Pieters van der Molen.
                    Daar staat dat ze 22 jaar was. In de huwelijksakte zelf staat echter 27 jaar.
                    Ik ga er nu van uit dat 22 jaar goed is. Dat stemt ook overeen met de geboorte van Fokeltje in 1808 (geboren 29-09-1808 en gedoopt op 09-10-1808)
                    Wat wel blijft is dat Fokeltje volgens haar overlijdensakte op 18-04-1854 op 43 jarige leeftijd is overleden.
                    Dat kan niet juist zijn en moet 45 jarige leeftijd zijn. Ik ga er vanuit dat 43 een verschrijving van de ambtenaar is geweest.

                    Nogmaals hartelijk dank voor jullie inspanningen.
                    Vriendelijke groet,
                    Douwe Visser

[...]
                    overleden. Dus een na 20-12-1811 geboren Fokeltje kan niet het kind zijn vanga er van uit dat 43

                    Message 9 of 10 , Aug 20, 2011
                      Douwe,

                      Ik heb deze discussie niet gevolgd, maar zo in de gauwigheid lijkt mij dat
                      de verschrijving in de huwelijksakte moet zitten. Kennelijk was het juiste
                      extract uit de doopregisters aanwezig en is Fokeltjes leeftijd correct
                      genoteerd in de afkondigingen, maar heeft de klerk die de huwelijksakte
                      opstelde de leeftijd van de bruidegom voor zowel bruidegom als bruid
                      genoteerd.

                      Wat de leeftijd bij overlijden betreft is het goed mogelijk dat de aangevers
                      van Fokeltje’s overlijden niet helemaal van haar juiste leeftijd op de
                      hoogte waren.

                      Met vriendelijke groet

                      Nynke van den Hooven

                      _____

                      Message 10 of 10 , Aug 21, 2011
                        Nynke,

                        Ook jij bedankt voor je reactie.
                        Het vervelende in dit verhaal was dat ik de huwelijkse bijlagen niet via de site www.genver.nl kon achterhalen.
                        Daarnaast was het lastig dat m.b.t. de leeftijd van Fokeltje zowel in de huwelijksakte, als in de overlijdensakte kennelijk foutieve gegevens staan.
                        Zoals gezegd klopt haar leeftijd van de gevonden doop-en geboortedatum in 1808 met de leeftijd genoemd in de huwelijksafkondiging.
                        Ook zijn in het doopregister geen andere Fokeltjes te vinden met dezelfde ouders.
                        Blijft dus nog over de leeftijd in de overlijdensakte.
                        Ik deel je mening dat het zo kan zijn dat de aangevers van het overlijden van Fokeltje niet op de hoogte waren van haar juiste leeftijd.
                        Ik ben in ieder geval blij dat mijn puzzel is opgelost.
                        Vriendelijke groet,
                        Douwe Visser