de Wind - Prosje

  • Harry Snijder
    Message 1 of 6 , Aug 17, 2011
      Hallo lijstgenoten,
      Ik ben op zoek naar de trouwdatum van
      Eibert Meinderts de Wind en Mentje Feikes Prosje
      Dit zou rond 1822 hebben plaats gevonden,
      maar is volgens mij op Tresoar niet te vinden.
      Wie brengt uitkomst?
      Groetnis,
      Harry Snijder
    • Johan Deinum
      Message 2 of 6 , Aug 17, 2011
        Hallo Harry,

        Op AlleFriezen.nl vind je de geboorteakte van Feike (16-9-1824), waarin
        staat dat Eibert het kind als het zijne erkent. Blijkbaar waren de ouders
        toen niet getrouwd.

        Groet,

        Johan

        --
        De gegevensverzameling Kwartierstaat Deinum
        staat gepubliceerd op

      • Harry Snijder
        Message 3 of 6 , Aug 17, 2011
          Dank je Johan,
          Ze trouwen dan dus na de geboorte van Feike; blijft de vraag; wanneer?
          In hun overlijdensaangiften staat dat ze gehuwd waren.

          Message 4 of 6 , Aug 17, 2011
            Harry, Johan,

            Maar op 20-07-1822 geeft Eibert Meinderts Wind de geboorte van zoon Meindert
            aan, geboren �uit hem declarant en zijne huisvrouw, Mentje Feikes Prosje.�
            M.a.w. ze waren getrouwd�, athans zo lijkt het

            Na Meindert worden nog de volgende kinderen geboren:

            Feike de Wind, *16-09-1824, � 24-01-1827 (Feike Eiberts Went)

            Houkje Wend, *30-12-1825, � 31-05-1826

            Feike de Wind, * 29-11-1827

            Ijsbrand de Wind, *27-12-1830

            Leendert de Wind, *10-01-1834

            Grietje de Wind, *15-09-1837

            Meintje de Wind, *16-09-1840, trouwt in 1866 in Franekeradeel als Meintje
            Prosje, dochter van niet genoemde vader en Mintje Feikes Prosje. In de
            geboorteakte wordt inderdaad geen vader genoemd. Eibert Meinderts de Wind
            geeft een kind aan �geboren ten zijnen huize uit Mintje Feikes Prosje�.

            Houkje de Wind, * 16-03-1842; overlijdt op 04-10-1842 als Houkje Prosje;
            volgens de overlijdensakte is ze de onechte dochter van Mentje Feikes
            Prosje.

            In de overlijdensakte van Meintje Feikes Prosje staat dat ze ten tijde van
            haar overlijden (06-06-1855) gehuwd zou zijn met Eibert Meinderts de Wind,
            maar ik waag dat zeer te betwijfelen.

            Eibert overlijdt op 18-04-1856 in Sint Jacobiuparochie en volgens de
            aangevers van zijn overlijden �voor zoover bekend, nimmer gehuwd geweest�.

            Met vriendelijke groet

            Nynke van den Hooven

            _____

            Message 5 of 6 , Aug 18, 2011
              Hallo Douwe,

              Tot nu toe ben ik nog geen verdwaalde Deinums tegengekomen in mijn stamboom,
              maar er is een kans dat ze nazaat is van dezelfde voorvader. Als zij op de
              hoogte is van haar familiegeschiedenis, is het inderdaad wel interessant
              daarover met haar te corresponderen. Als je dus zo vriendelijk wilt zijn,
              graag.

              Een hartelijke groet,

              Johan Deinum

            • Douwe
              Message 6 of 6 , Sep 5, 2011
                Dag Johan,

                Ik heb van Lotje Deinum haar e-mail-adres, zodat je zelf contact kan leggen. Ik heb gemeld, dat jij met haar over haar voorouders contact wil leggen en dat vonden ze uitstekend...

                met vriendelijke groet,