Re: [Friesland-genealogy] Re: Wietske Ages van der Woude, overleden 1857 en 1936?

  • Gerard van den Berg
    Message 1 of 15 , Aug 10, 2011
      Het betreft inderdaad dezelfde familie. Dit zijn de ouders van onze Wietskes.

      Gerard v.d.Berg

      Op 10-08-11 heeft p.verbree<patriciaverbree@...> het volgende geschreven:

    • L. Bijlsma
      Message 2 of 15 , Aug 10, 2011
        Dit zijn dus de ouders zoals al in de vraag werd gemeld.
        Je ziet dat er 2 Wietske's geboren worden en het gaat om de geboorte dag van
        de tweede Wietske. Bij haar overlijden wordt w.s. per abuis de leeftijd
        genoemd die zou passen bij de eerste Wietske maar zij overlijdt 13 dagen na
        haar geboorte dus dat kan niet.
        Dát is het probleem..............!

        Lineke
        .

        Message 3 of 15 , Aug 10, 2011
          Was vanmiddag aan dit bericht begonnen, lijkt nu een beetje mosterd na de
          maaltijd.

          Desalniettemin alles even op een rijtje ;-):

          Het vreemde geval doet zich dus voor dat het om één en dezelfde Wietske
          lijkt te gaan die twee keer zou zijn overleden.
          En dat laatste lijkt onwaarschijnlijk.

          Wietske Ages van der Woude, dochter van Age Tjeerds van der Woude, arbeider
          en Roelofje Pieters de Vries geboren Ooststellingwerf 22-03-1857 en
          overleden Ooststelingwerf 03-04-1857.
          en
          Wietske Ages van der Woude, dochter van Age Tjeerds van der Woude, arbeider
          en Roelofje Pieters de Vries geboren Ooststellingwerf 22-03-1857 en
          overleden Assen (wonende te Groningen) 25-05-1936 (volgens de aangever 79
          jaren oud en geboren in Ooststellingwerf).

          Hetzelfde echtpaar kreeg een tweede Wietske, die niet in Ooststellingwerf
          maar in Schoterland werd geboren:
          Wietske van der Woude, dochter van Age Tjeerds van der Woude en Roelofje
          Pieters Vries, geboren Hoornsterzwaag (Schoterland) 30 augustus 1862. Deze
          zou bij overlijden op 25-05-1936 echter "pas" 74 jaar oud geweest zijn.

          De aangever van Wietske’s overlijden was Arend Strop, een 27-jarige
          administrateur die in Assen woonde. Dat lijkt me niet de eigenaar van het
          schip, noch de vader van Wietske's kinderen.....

          Wietske kreeg de volgende kinderen, allen van een onbekende vader:

          1. Schoterland 24-01-1888, akte nr. 38

          Age van der Woude, geboren te Hoornsterzwaag 22-01-1888.
          2. Schoterland 2-01-1892, akte nr. 4

          Roelofje van der Woude, geboren te Hoornsterzwaag 31-12-1891.

          Overleden Schoterland (Hoornsterzwaag?) 8-09-1892.
          3. Opsterland 29-05-1894, akte nr. 221

          Durk van der Woude, geboren Lippenhuizen 29-05-1894. Aangever Roelofje de
          Vries (Wietske’s moeder).

          4. Onstwedde 29-09-1896, akte nr. 304
          Roelofke van der Woude, geboren Stadskanaal gem. Onstwedde
          26-09-1896.“liggende toevallig met haar [Wietske’s] schip te Stadskanaal”.
          Aangever Douwe Bethlehem, 42 jaar oud, schippper.

          5. Odoorn 30-10-1899, aktenr. 342

          Saartje van der Woude, geboren Exloërmond (Odoorn) 29-10-1899.NB: woonplaats
          Beesterzwaag (Opsterland). Aangever Douwe Bethlehem, schipper; kind geboren
          “in het schip van comparant”
          6. Odoorn 7-06-1902, aktenr. 193

          Pieter van der Woude, geboren Exloërmond (Odoorn) 06-06-1902. NB: woonplaats
          Beetsterzwaag. Aangever Douwe Bethlehem; kind geboren “in het schip van
          comparant”

          Douwe Bethlehem was een zoon van Durk Douwes Bethlehem en Saakjen Douwes de
          Vries. Hij trouwde op 11-04-1877 met Geertje Groustra; het huwelijk werd op
          18-12-1896 ontbonden.

          Douwe overleed op 25-02-1916 in Groningen: “Douwe Bethlehem, geboren in
          Lippenhuizen, zoon van Durk Hendriks Bethlehem en van Saakjen Douwes de
          Vries, gescheiden echtgenoot van Geertje Groustra,” Gezien de namen van de
          kinderen (Saartje had ongetwijfeld Saakje moeten heten), zal hij de vader
          van Wietske’s kinderen geweest zijn. En aangezien hij tot 1896 nog met
          Geertje Groustra getrwoud was, kon hij voor 1896 in ieder geval niet met
          Wietske trouwen (en vond het daarna kennelijk niet meer nodig?).

          In 1884 was Douwe aangever (in Hoornsterzwaag) van Saakje, dochter van de
          ongehuwde Hiltje de Vos. Gezien de naam van het kind zal Douwe ook in dit
          geval de vader zijn geweest, aangezien Hiltjes (eveneens ongehuwde) moeder
          Elske heette.. Saakje de Vos overleed op 18-04-1890 in “het huis van hare
          moeder” in Vledderveen (aangifte door buren). Moeder Hiltje was in 1888 in
          Vledder getrouwd met weduwnaar Harm de Wit.

          Maar goed, dat is allemaal leuk opgezocht; het maakt nog steeds niet
          duidelijk waarom Wietske in 1936 werd aangegeven als zijnde geboren in
          Ooststellingwerf met een leeftijd bij overlijden van 79, terwijl de Wietske
          die daar qua geboorte bij “past” al in 1857 overleden was! En het kan dan
          bijna niet anders dan dat het om de 74-jarige in Hoornsterzwaag geboren
          Wietske ging.

          Vreemd.

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          _____

          Message 4 of 15 , Aug 11, 2011
            Allen die gereageerd hebben om mijn vraag, van harte bedankt! Met name Nynke bedankt voor de uitgebreide info. Het zal een waarschijnlijkheid blijven, maar we zullen er maar van uitgaan dat ze bij het overlijden van de "tweede" Wietske, gekeken hebben naar de geboorteakte van de "eerste" Wietske.

            Helaas kom ik ik bij deze tak van de familie wel vaker NN tegen bij de vader. Verder komt een groot deel van deze familie uit Schoterland en heeft Familysearch van deze gemeente weinig aktes vermeld, dus we gaan ze maar eens een keer bij Tresoar zelf opzoeken, voor meer info.

            Groet,
            Albertha.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
            > die daar qua geboorte bij "past" al in 1857 overleden was! En het kan dan
            > bijna niet anders dan dat het om de 74-jarige in Hoornsterzwaag geboren

          • Tim L.Krooneman
            Message 5 of 15 , Aug 11, 2011
              Dag Albertha

              Als je deze link bekijkt: http://www.genver2.nl/fr/1174.htm , kun je
              bovenaan die pagina lezen waarom er maar weinig aktes staan

              Tim Krooneman

[...]

              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
              <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
              >
              > de tweede Wietske. Bij haar overlijden wordt w.s. per abuis de leeftijd
              > genoemd die zou passen bij de eerste Wietske maar zij overlijdt 13 dagen

              &xtr=20280193&vgr=2>
> [...]

              gehuwd.

              > <mailto:Friesland-genealogy-unsubscribe%40yahoogroups.com>

            • Rogier Visser
              Message 6 of 15 , Aug 11, 2011
                Waarom dan? Bij mij staat er geen enkele verklaring waarom er van
                Schoterland maar weinig aktes online staan.

              • T.L.Krooneman
                Message 7 of 15 , Aug 11, 2011
                  Rogier

                  Je hebt gelijk. Ik heb de tekst hemaal verkeerd geinterpreteerd. Sorry

                  Tim