Douwe Tjerks Dijkstra

  • tette65
    Message 1 of 9 , Jul 28, 2011
      Beste medespeurders,

      bij b.g. persoon vind ik noch kop noch staart. Hierna wat ik heb.

      Douwe Tjerks Dijkstra geeft deze naam op bij Familienaam 1811 zonder verdere gegevens (behalve een kruis als handteken) Bolsward folio 56.

      Hij is op 22.6.1783 te Arum getrouwd met Antje Ynses (DTB 796), Douwe komt van Arum, Antje van Menaldum.

      Van Antje heb ik bij Alle Friezen het overlijden gevonden op 25.11.1827
      in Harlingen "oud 72 jaar, weduwe van Douwe Tjerks Dijkstra". Zij is geboren te Arum. Haar doop in Arum ca. 1755/56 is ook niet te vinden.

      Ik heb 3 kinderen kunnen traceren:

      1. Rigtje Douwes, ged. 26.8.1784 Bolsward (DTB nr.140), verder geen gegevens over huwelijk en/of overlijden.

      2. Ynse Douwes, geb. ca. 1788 in Makkum (vlgs. overlijdensakte Alle Friezen), overleden 8.3.1862 Bolsward 74 jaar oud, weduwnaar. Hij trouwt op 27.11.1808 te Bolsward met Douwtje Goffes (Gosses) de Haan. Zij hebben 11 kinderen. Een doop van hem is niet te vinden.

      3. Tjerkje Douwes,geb. ca. 1790 Bolsward vlgs. overlijdensakte Alle Friezen. Overleden 18.2.1827 te Harlingen, 37 jaar oud, ongehuwd "vader is als overleden". Doop of geboorte heb ik niet gevonden.

      Het irritante is dus, dat van Douwe Tjerks niet alleen geen geboorte/doop te vinden is, maar ook geen overlijden tussen 1811 en 1827.

      Ook in enkele gevallen waarin hij bij genealogieen genoemd wordt vind ik niets.

      Heeft iemand een idee?

      groeten uit een ook vandaag nog rerenachtig Bochum

      Tette
    • Cor
      Message 2 of 9 , Jul 28, 2011
        Hallo Elsbeth en Tette,

        Ook ik heb nog geen kop of staart gevonden, maar ben dan ook
        net weer boven na eten, krantje lezen en een stukje tuin van
        ongewenst onkruid / gras te ontdoen.

        Mocht over jouw vraag weinig respons geven dan zou je
        hem nog eens in
        http://forum.tresoar.nl/
        in de rubriek Algemeen/Algemeen(genealogie) zetten.
        Daar zitten tegenwoordig de echte speurders, ik verbaas
        mij vaak wat zij allemaal weten te vinden.
        Maar wacht maar tot na het weekend is mijn idee.

        En nu jullie even de gek aansteken.!!
        De hele donderdag hier droog en 21 gr. C.
        Maar ik had het jullie ook gegund !!

        Groeten
        Cor

        Onderwerp: [Friesland-genealogy] Douwe Tjerks Dijkstra

        Beste medespeurders,

        bij b.g. persoon vind ik noch kop noch staart. Hierna wat ik heb.

        database 6332 (20110728) __________

        http://www.eset.com
      • Cor
        Message 3 of 9 , Jul 28, 2011
          Tette,

          Hier de enigste Douwe die ik op Tresoar vond:

          Overlijdensakte Harlingen, 1817
          Aangiftedatum 11 maart 1817, blad nr. 15c
          Douwe Dijkstra, overleden 11 maart 1817, 60 jaar, man

          Leeftijd lijkt er wel op.
          Staat niet bij allefriezen.
          Vrijdagmiddag was ik toch van plan naar Tresoar te gaan,
          zal deze akte inzien.

        • Chris van Dijkum
          Message 4 of 9 , Jul 28, 2011
            Hallo Tette,

            Een sluitend bewijs heb ik niet maar een kandidaat zou kunnen zijn Douwe
            Dijkstra die op 11-3-1817 te Harlingen overlijdt op 60 jarige leeftijd.

            http://tinyurl.com/3qpvoh7

            Vreemd genoeg zijn beide aangevers personeelsleden van het gemeentehuis.
            Gegevens over ouders en eventuele echtgenote ontbreken. Zijn sterfhuis is
            een ander huis dan waar Antje Ynses in 1827 overlijdt. Ook komt hij niet
            voor in de memories van successie. Een mogelijkheid zou nog kunnen zijn het
            bevolkingregister van 1820 te Harlingen (indien bestaand) te raadplegen en
            kijken of bij de weduwe Antje Ynses nog iets vermeld staat van haar
            overleden man.

            Met vriendelijke groet,

            Chris van Dijkum
          • Appy de Vries
            Message 5 of 9 , Jul 28, 2011
              Cor;
              Waren of zijn wij geen echte Speurders??
              of is dit jouw soort humor??
              Appy.
[...]

              Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
              Versie: 9.0.901 / Virusdatabase: 271.1.1/3793 - datum van uitgifte: 07/28/11
              08:34:00
            • Cor
              Message 6 of 9 , Jul 28, 2011
                Tette, Chris e.a.,

                Uit het boek van Pieter Nieuwland:
                Bevolkingsregisters zijn na de volkstelling van 1849 ingevoerd.

                Het had zo mooi kunnen zijn.

                Gegroet,
                Cor

                Onderwerp: [Friesland-genealogy] Re: Douwe Tjerks Dijkstra

[...]

                Om uw abonnement te bekindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

                database 6332 (20110728) __________

                http://www.eset.com

                database 6332 (20110728) __________

                http://www.eset.com
              • tette65
                Message 7 of 9 , Jul 29, 2011
                  Hallo Chris en Cor,

                  eigenaardig dat deze Douwe Dijkstra niet op Alle Friezen staat, maar hij lijkt mij wel de aangewezen kandidaat.

                  Bedankt voor deze hint.

                  groetjes

                  Tette
                • reyacta
                  Message 8 of 9 , Jul 29, 2011
                    Hallo allemaal,

                    Geheel Harlingen zit nog niet in allefriezen, dus zo eigenaardig is het niet.

                    De successie begint verder pas in 1818 - dus ovl 1817 vind je er daarom niet.

                    www.kleinekersktraat.nl met veel inwoners van harlingen vermeldt 2 keer een Douwe Dijkstra:
                    als Tjerks Dijkstra zonder ovl - x Antje IJnses, met dr Tjerkje 1790
                    en als Douwe Dijkstra ovl 1817.
                    Wat niet uitsluit dat het gewoon dezelfde kan zijn.

                    Het komt ook vaker voor dat weduwes kleiner en/of goedkoper gaan wonen,
                    dus verschillende adressen bij ovl zegt ook weer niet zoveel.

                    De site ligt er denkelijk even uit,
                    maar de aktes van Harlingen kun je normaliter wel bij de mormonen bekijken:
                    http://www.genver2.nl/fr/0072.htm

                    groet Margreet

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "tette65" <tette.hofstra@...> wrote:

> [...]
                    >
                    > eigenaardig dat deze Douwe Dijkstra niet op Alle Friezen staat, maar hij lijkt mij wel de aangewezen kandidaat.

                  • tette65
                    Message 9 of 9 , Jul 29, 2011
                      Hallo Margreet,

                      had er niet op gelet, dat een gedeelte Harlingen nog ontbreekt. In www.kleinkerkstraat.nl had ik de diverse gegevens al ontdekt alleen niet het overlijden van Douwe Dijkstra.

                      In ieder geval ben ik een stuk wijzer. Bedankt.

                      groeten

                      Tette