Re: [Friesland-genealogy] Re: Wie kent de ouders van...

  • Rogier Visser
    Message 1 of 7 , Jul 20, 2011
      Hmm, complexe materie. Voordat ik precies probeer je gedachtegang te
      reconstrueren, even het volgende:

      Er zijn niet vier, maar vijf zonen. Het vijfde kind, Elze, is namelijk ook
      een man. Dat betekent dat daar misschien ook aanknopingspunten zijn met
      Sjoukje Sietses. Fokke Aedes had namelijk geen broer die Elze heette.

      Gr
      Rogier

    • Rogier Visser
      Message 2 of 7 , Jul 20, 2011
        Het spoor Sytse Feikes en Elske Geerts ziet er goed uit inderdaad. Op
        internet vind ik nu ook twee personen die die conclusie hebben getrokken.
        NB: de doopregisters van Augsbuurt ontbreken voor de jaren 1764-1771, dus
        dat kan de afwezigheid van haar doop verklaren. Net als de 1756-1772, wat de
        afwezigheid van het huwelijk kan verklaren. Elze kan dan misschien een
        mannelijke vorm van Elske zijn?

        In ieder geval bedankt!

        Rogier

      • reyacta
        Message 3 of 7 , Jul 22, 2011
          Hoi,

          nummer 171: Trijntje Sakes - 1754 Oosterwierum -

          ovl 1847, 90 jr. bij Tresoar maar 93 jr in de akte
          kan een enigszins verkeerde leeftijd toebedacht zijn.
          En eventueel kan 'geboren Oosterwierum' ook 'opgegroeid in Oosterwierum' zijn.
          Bij mensen die als baby of peuter verhuisd zijn verdwijnt de oorspronkelijke gb-plaats wel vaker.

          In 1749 is in Oosterwierum namelijk Sake Pieters, met 2 vw en 4 knd, gealimenteerd.
          Als het dezelfde is trouwde hij in 1742 in Deersum met Aagje Ages,
          en doopt daar vanaf 1745 3 kinderen.

          Rauwerderhem, dopen, doopjaar 1745
          Dopeling: Trijntje
          Gedoopt op 28 maart 1745 in Deersum
          Dochter van Sake Pyters en Aagje Ages

          Trijntje Sakes kreeg 5 kinderen:
          Ymkjen 1778-Gertjen 1780-Age 1782-Aegjen 1785 en na een gat van 7 jaar Saekjen 1792.
          Saakje krijgt na 1811 Bijlsma/Bijllema/Bijlema als achternaam mee,
          ovl 1863 77 jr
          Ymkjen Bijlsma - ovl 1865 Wymbritseradeel
          en Age houdt Miedema aan, in 1811 al - en bij ovl 1860 77 jr., gehuwd (met ouders).

          Als Age bleef leven,
          is er verder geen reden voor een 2e latere vervrouwelijkte Age > Aagje
          wat ik eerst had gedacht.
          Dan zou Aagje dus gewoon naar Trijntjes eigen moeder zijn vernoemd,
          nadat eerst een oma vernoemd was.

          Er is namelijk ook nog een Geertje Sakes in Deersum, x 1782 met een dochter Aagje in 1786.
          Zij zou het 4e kind in 1749 kunnen zijn.

          Dan zou Sake Pieters van Pieter Jakobs en Geertje Sakes kunnen zijn,
          gedoopt 1715 Idaard/Aegum/Friens
          ze trouwden in 1711 in Idaard, hij van Aegum zij van Grouw.

        • Rogier Visser
          Message 4 of 7 , Jul 23, 2011
            Beste Margreet,

            Bedankt voor de suggestie. Het lijkt inderdaad wel goed te kloppen; ik heb
            alleen wat moeite met de geboortedatum van Trijntje; dat zou namelijk
            betekenen dat ze 102 jaar oud zou zijn geworden, in 1847. Niet onmogelijk
            natuurlijk, maar het is wellicht geloofwaardiger dat deze Trijntje na 1749
            is overleden, en er daarna weer een 'nieuwe' Trijntje is bijgekomen. Dat
            klopt dan ook beter met de opgegeven leeftijd bij overlijden.

            Dat er geen doopakte te vinden is, maakt het wel wat giswerk. Van Geertje
            Sakes, wellicht dus zus, is ook geen doopakte. De voorouders van Sake
            Pieters zijn overigens al wel uitgevogeld door iemand:
            http://members.home.nl/twijma/

            Met vriendelijke groet,
            Rogier

          • Rogier Visser
            Message 5 of 7 , Jul 23, 2011
              Na wat speurwerk heb ik de overlijdensakte van dochter Geertje Meinderts
              (Miedema) gevonden (gewoon op allefriezen.nl, 1872, 92 jaar). Hierin staat
              vermeld als ouders Meindert Ages Miedema, en Trijntje Sakes Weima. Met die
              naam, Weima, is dus het verband met Sake Pieters en Aagje Ages gelegd (zie
              onderstaande link met stamreeks Wijma).

              Nog steeds wat moeite met de geboortedatum, maar de namen zijn wat mij
              betreft duidelijk.

              Met vriendelijke groet,
              Rogier