Re: Abraham van der Linde

  • hzijlstra
    Message 1 of 6 , Jul 15, 2011
      Hallo Menno,

      Uit: De Friese schilderkunts in de Gouden Eeuw, Piet Bakker.
      Adriaen van der Linde, Brugge ca 1560-Bolsward 1609. Katholiek portretschilder uit Brugge (zie afb 10= Sijds van Cammingha, gedateerd 1599,een prachtig schilderij in bezit Fries Museum). Huwde omstreeks 1588, vermoedelijk in Tiel, Janneke Farnese, weduwe van Willem Bordeyn. Vertrok kort daarna naar Leeuwarden, waar hij in 1595 voor het stadsgerecht werd gedaagd vanwege het laten vervaardigen van panelen en lijsten buiten Leeuwarden. Hij huurde een huis op de Turfmarkt. In 1605 verhuisde hij naar Bolsward, waar boekdrukker Jan Lamrinck, die in 1604 getrouwd was met stiefdochter Catharina Bordeyn, voor hem een huis had gekocht. Hij overleed in 1609. Het grafschrift in de Sint Martinikerk luidt: Ao 1609 den 28 Aprilis is gherust mr Adriaen van der Linde, schilder van Brugghe hier begraven.

      Hij was leermeester van Hans de Clerq die getrouwd was met een andere stiefdochter. Literatuuropgave.

      Groetnis,
      Hans
      http://sneuperdokkum.blogspot.com

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "mvdhauw" <mvanderhauw@...> wrote:

      > Beste medesneupers,
      >
      > In 1609 is de brugse schilder Abraham van der Linde in Bolsward overleden en begraven in de plaatselijke Martinikerk.
      > Wie heeft meer gegevens over hem?? Zijn levensloop (waarom kwam hij naar Bolsward), zijn schilderijen en gegevens over zijn vrouw; Janneke Farnese; was zij familie van Alessandro Farnese beter bekend als de Hertog van Parma?? En wat deden zij dan in het toen net Protestant zijnde Bolsward??
      >
      > Alles is welkom....
      >
      > Mvg
      >
      > Menno van der Hauw

    • Giel van der Wal
      Message 2 of 6 , Jul 18, 2011
        Aan Menno van der Hauw en Hans Zijlstra.

        Al jaren speelt het door mijn hoofd en ook bij anderen hoe mooi het zou zijn
        als vastgesteld kon worden dat er tussen de beroemde schilder Dir(c)k van
        Baburen (geboren in 1600 in Wijk bij Duurstede) en de gelijknamige
        buurtschap Baburen (Fr: Beabuorren) onder Tjerkwerd (met het grafmonument
        ven Watse van Camminga en Rixt van Donia) een relatie bestond. Behalve een
        enkele vage indicatie echter tot nu toe helaas nul-komma-nul. Dat er in die
        tijd van godsdiensttwisten tussen de regio Bolsward en de regio Wijk bij
        Duurstede-Tiel kennelijk contacten waren zoals Hans Zijlstra vermeldt deed
        mijn hoop weer even opleven. Zou Friesland toch nog ooit eens zijn eigen
        Rembrandt krijgen?
        Vr. gr.
        Giel van der Wal.

      • klaaspera
        Message 3 of 6 , Jul 18, 2011
          Hallo Giel,

          In de "Nederlandsche Leeuw", deel 115, 1998 moet een artikel staan over de familie Van Baburen. Bron: Google Books. Misschien kan dat artikel iets verduidelijken over een eventuele relatie met Friesland.

          Met vriendelijke groeten,

          Klaas Pera

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Giel van der Wal <giel.vanderwal@...> wrote:

> [...]
          > mijn hoop weer even opleven. Zou Friesland toch nog ooit eens zijn eigen
        • hzijlstra
          Message 4 of 6 , Jul 18, 2011
            Hallo Giel,

            Als je het vrij recente en kleurrijke boek van Piet Bakker aanschaft (ik heb er geen aandelen in) dan zul je zien dat Friesland sowieso enige kunstschilders heeft voortgebracht die in de buurt van Rembrandt komen.
            De beroemdste is wel Lambert Jacobsz (zijn werken hangen ook in het Rembrandthuis) en ook Wybrand de Geest was een topper. Het schilderij dat van Van der Linde is afgebeeld is ook van sublieme kwaliteit en details.
            Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Dirk van Baburen gehoord maar ik zal voortaan opletten.

          • mvdhauw
            Message 5 of 6 , Aug 1 9:56 PM
              Giel, Hans ea nog bedankt voor jullie berichten.

              ps: Abraham moest natuurlijk Adriaen zijn....

              mvg

              Menno