Re: [Friesland-genealogy] Alle Boeles Ytsma

  • Johan Deinum
    Message 1 of 6 , Jul 14, 2011
      Veel dank tot zover. Ik moet dus nog beter lezen!
      Waar vind ik trouwens de gegevens over de collaterale successie van de
      broers? Worden daarin Joukje en Trientje niet genoemd? Of werd alleen
      aan mannen de erfenis toebedeeld?

      Een vriendelijke groet,

      Johan

      Op 14-07-11 heeft Sake Wagenaar<sw1234@...> het volgende geschreven:

      --
      De gegevensverzameling Kwartierstaat Deinum
      staat gepubliceerd op
      Message 2 of 6 , Jul 14, 2011
        Hallo Johan,

        Ik moet ook beter lezen, omdat ik je per ongeluk Jan heb genoemd. De
        gegevens heb ik gevonden bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den
        Haag op een serie microfiches met als titel 'Achtkarspelen, Dantumadeel
        en Kollumerland - collaterale successie 1716-1805 (excerpten, klappers)'
        (ook aanwezig bij Tresoar). Hieronder heb ik de complete tekst van het
        extract gezet dat betrekking heeft op Lammert Boeles. De breuken helpen
        bij het vaststellen van de relatie tot de overledene. Bij de meeste
        erfgenamen zal dat wel duidelijk zijn. Bij twee van hen niet meteen.
        Hendrik Ubles was een zoon van Antje Boeles en Oebele Hendriks. Tys
        Lammerts was een zoon van Aaltje Boeles en Lammert Tijssens. Zij kwamen
        als erfgenamen in de plaats van hun overleden moeders. Vandaar het
        vierde deel dat ze krijgen. Daar moest wel belasting over worden betaald
        (de bestaansgrond voor deze registratie). De collaterale successie
        levert soms ingewikkelde genealogische puzzels op. Dit is een vrij
        eenvoudig geval, omdat de erfgenamen nog vrij dicht bij de overledene staan.

        =====
        A 159

        Betreft: Lammert Boeles, in leven vrijgezel te Surhuizum en aldaar
        overleden 19 oktober 1794.

        Erfgenamen:
        - Hendrik Ubles te Drogeham, een vierde deel.
        - Tys Lammerts te Oostermeer, een vierde deel.
        - Boele Alles te Surhuizum en Louw Alles te Augustinusga ieder een zesde
        van een vierde deel
        - Martien Boeles, weduwe van Durk Alkes onder Buitenpost, een vierde deel
        - Joukjen Alles, Tryntie Alles huisvrouw van Meine Halbes, Tjipke Alles,
        Popke Alles, wonende onder Surhuizum, Augustinusga en Harkema Opeinde,
        ieder een zesde van een vierde deel.

        Bedrag: 1194 cgl. 13 st.
        =====

        Kijk overigens ook eens naar de memorie van successie van Pope Alles
        Looma uit 1842:
        http://www.tresoar.nl/polpel/as_web.exe?memor+D+41956001

        Met vriendelijke groeten,

        Sake Wagenaar

      • Johan Deinum
        Message 3 of 6 , Jul 14, 2011
          Hallo Sake,

          Dit is leuk puzzelmateriaal! Ik wist niet dat dit bestond. Bedankt voor je
          inleiding in het diepere onderzoek!
          Kan ik uit de verdeling van de erfenis nu ook nog iets opmaken met
          betrekking tot de relatie tussen Boele, de vader van Lammert e.a. en Alle,
          de vader van Louw, Joukje e.a. of blijft dat gissen?

          Een vriendelijke groet,

          Johan

        • Sake Wagenaar
          Message 4 of 6 , Jul 16, 2011
            Het wordt uit deze gegevens duidelijk dat Martien, Lammert , Alle,
            Aaltje, Fokke en Antje Boeles dezelfde vader hadden. Die
            gemeenschappelijke vader is het verband tussen de personen die in
            verband met de collaterale successie worden genoemd.