Re: [Friesland-genealogy] mairie

  • Rogier Visser
    Message 1 of 7 , Jul 14, 2011
      Het lijkt me dat huwelijken in die periode in de hoofdplaatsen van de
      mairies werden gesloten.

      Elke mairie had natuurlijk een eigen hoofdplaats, net als gemeenten. Als je
      in Oudwoude woonde in mairie A, dan lijkt het voor de hand te liggen dat je
      niets te maken had met Kollum in mairie B, ook al waren die twee plaatsen
      later en eerder wel een deel van dezelfde bestuurlijke eenheid, namelijk
      Kollumerland. Dat de aktes van Kollum en Oudwoude nu zijn gecatalogiseerd
      onder 1 noemer (Kollumerland) is dan een anachronisme dat is ingegeven uit
      logica en gemak.

      De vraag die bij mij opkomt is: Waren er dan allerlei gemeentehuizen 'over'
      in de mairies die in 1816 zijn opgeheven vanwege de bestuurlijke herindeling
      (bijvoorbeeld van Oudwoude)?

      Gr
      Rogier

    • musquetier@home.nl
      Message 2 of 7 , Jul 14, 2011
        1.. mairie
        mai` rie [mè-] (Frans) de -woord (vrouwelijk) mairies gemeentehuis
        Gevonden op http://www.woorden.org/woord/mairie

        2.. mairie
        1) Gemeentehuis (fr.) 2) Gemeentehuis in Frankrijk
        Gevonden ophttp://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ma

        Met vriendelijke groet
        Anton Musquetier
        http://altijdstrijdvaardig.nl
        Index van het Provinciaal Bestuurlijk Archief
        van Friesland met ca. 221.760 familienamen,
        ook uit andere Provincies, en ca. 151.928
        gefotografeerde pagina's van kerkarchieven
        Message 3 of 7 , Jul 14, 2011
          Gelukkig bestaan domme vragen niet. Wel leerzame antwoorden!
          Dank daarvoor!

          Johan

          Op 14-07-11 heeft musquetier@...<musquetier@...> het volgende