Re: [Friesland-genealogy] Alle Boeles Ytsma

  • Sake Wagenaar
    Message 1 of 6 , Jul 14, 2011
      Hallo Jan,

      Eerst enkele algemene opmerkingen over de informatie in
      overlijdensakten. Vooral de namen van ouders zijn in deze akten lang
      niet altijd volledig correct. Dat geldt met name voor hun patroniemen.
      Wat dat betreft zie ik de meeste fouten bij de moeder. Hierbij spelen
      twee elementen een rol. Ten eerste is het de vraag of de aangevers de
      ouders nog (kunnen) hebben gekend. Ten tweede kan ook de manier waarop
      een echtpaar gewoonlijk werd aangeduid tot fouten in akten leiden. Ik
      denk dat dat lang niet altijd met patroniemen erbij was. Ik ben
      opgegroeid in de streek waar het hier over gaat. Zelfs in mijn jeugd
      kwam het nog veel voor dat een echtpaar alleen met twee voornamen (bijv
      Geert en Akke) werd aangeduid en de vrouw met haar eigen voornaam en die
      van haar man ervoor (bijv. Geerts Akke of Geert-Akke). De ambtenaar
      noteerde volgens mij gewoon wat de aangevers zeiden. Ik ga er niet
      vanuit dat hij gegevens controleerde. Daar ontbraken vroeger de bronnen
      ook voor.

      Kijk bij tegenstrijdige gegevens goed naar de getuigen. Wat was hun
      relatie met de overledene? Hoe lang geleden zijn de ouders overleden?
      Zijn de aangevers oud genoeg om hen te hebben gekend? Ik kan dit
      illustreren aan de hand van het gezin dat je noemt. Boele Alles Ytsma
      overlijdt in 1813. Volgens de akte doet zijn broer(!) Tjipke Alles Ytsma
      de aangifte, samen met een zoon van Boele. Hieruit blijkt overduidelijk
      dat Boele en Tjipke dezelfde vader hadden. Als moeder wordt Liesbet
      Tjipkes genoemd. Dat lijkt me in dit geval zeer betrouwbaar, omdat een
      broer mee aangifte doet. De andere kinderen van Alle Boeles overlijden
      pas tien tot twintig jaar later dan Boele. Dat maakt uitspraken van
      aangevers over ouders van de overledene er niet betrouwbaarder op.

      Overigens is er nog een andere bron die de kinderen die je noemt met
      elkaar verbindt. Ze worden namelijk in 1795 samen genoemd als erfgenamen
      van een kinderloos overleden oom (collateralle successie). Via die bron
      heb ik nog twee kinderen gevonden: Poppe Alles Looma (in zijn
      overlijdensakte uit 1842 worden de ouders Alle Boeles en Lysbeth Tjepkes
      genoemd) en Louw Alles (verder niets over gevonden).

      Met vriendelijke groeten,

      Sake Wagenaar

    • Johan Deinum
      Message 2 of 6 , Jul 14, 2011
        Veel dank tot zover. Ik moet dus nog beter lezen!
        Waar vind ik trouwens de gegevens over de collaterale successie van de
        broers? Worden daarin Joukje en Trientje niet genoemd? Of werd alleen
        aan mannen de erfenis toebedeeld?

        Een vriendelijke groet,

        Johan

        Op 14-07-11 heeft Sake Wagenaar<sw1234@...> het volgende geschreven:

        --
        De gegevensverzameling Kwartierstaat Deinum
        staat gepubliceerd op
        Message 3 of 6 , Jul 14, 2011
          Hallo Johan,

          Ik moet ook beter lezen, omdat ik je per ongeluk Jan heb genoemd. De
          gegevens heb ik gevonden bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den
          Haag op een serie microfiches met als titel 'Achtkarspelen, Dantumadeel
          en Kollumerland - collaterale successie 1716-1805 (excerpten, klappers)'
          (ook aanwezig bij Tresoar). Hieronder heb ik de complete tekst van het
          extract gezet dat betrekking heeft op Lammert Boeles. De breuken helpen
          bij het vaststellen van de relatie tot de overledene. Bij de meeste
          erfgenamen zal dat wel duidelijk zijn. Bij twee van hen niet meteen.
          Hendrik Ubles was een zoon van Antje Boeles en Oebele Hendriks. Tys
          Lammerts was een zoon van Aaltje Boeles en Lammert Tijssens. Zij kwamen
          als erfgenamen in de plaats van hun overleden moeders. Vandaar het
          vierde deel dat ze krijgen. Daar moest wel belasting over worden betaald
          (de bestaansgrond voor deze registratie). De collaterale successie
          levert soms ingewikkelde genealogische puzzels op. Dit is een vrij
          eenvoudig geval, omdat de erfgenamen nog vrij dicht bij de overledene staan.

          =====
          A 159

          Betreft: Lammert Boeles, in leven vrijgezel te Surhuizum en aldaar
          overleden 19 oktober 1794.

          Erfgenamen:
          - Hendrik Ubles te Drogeham, een vierde deel.
          - Tys Lammerts te Oostermeer, een vierde deel.
          - Boele Alles te Surhuizum en Louw Alles te Augustinusga ieder een zesde
          van een vierde deel
          - Martien Boeles, weduwe van Durk Alkes onder Buitenpost, een vierde deel
          - Joukjen Alles, Tryntie Alles huisvrouw van Meine Halbes, Tjipke Alles,
          Popke Alles, wonende onder Surhuizum, Augustinusga en Harkema Opeinde,
          ieder een zesde van een vierde deel.

          Bedrag: 1194 cgl. 13 st.
          =====

          Kijk overigens ook eens naar de memorie van successie van Pope Alles
          Looma uit 1842:
          http://www.tresoar.nl/polpel/as_web.exe?memor+D+41956001

          Met vriendelijke groeten,

          Sake Wagenaar

        • Johan Deinum
          Message 4 of 6 , Jul 14, 2011
            Hallo Sake,

            Dit is leuk puzzelmateriaal! Ik wist niet dat dit bestond. Bedankt voor je
            inleiding in het diepere onderzoek!
            Kan ik uit de verdeling van de erfenis nu ook nog iets opmaken met
            betrekking tot de relatie tussen Boele, de vader van Lammert e.a. en Alle,
            de vader van Louw, Joukje e.a. of blijft dat gissen?

            Een vriendelijke groet,

            Johan

          • Sake Wagenaar
            Message 5 of 6 , Jul 16, 2011
              Het wordt uit deze gegevens duidelijk dat Martien, Lammert , Alle,
              Aaltje, Fokke en Antje Boeles dezelfde vader hadden. Die
              gemeenschappelijke vader is het verband tussen de personen die in
              verband met de collaterale successie worden genoemd.