RE: [Friesland-genealogy] mairie

  • Cor
    Message 1 of 7 , Jul 14, 2011
      Hallo Johan,

      Niet zo moeilijk dunkt mij.
      Als je in Tresoar zoekt na 1811 alleen huwelijken en als
      zoekopdracht bijv. alleen: 1812 Zie je huw. in de div. mairie's.
      Zoek je bij allefriezen bijv. op een veel voorkomende naam (Jong o.a.)
      Dan zie je ook de huw. in de div. mairie's.
      Zo zag ik in een huw. akte staan de Schout v.d. B.S. van Surhuizum.

      Succes,
      Cor

      Onderwerp: [Friesland-genealogy] mairie

      Lijstgenoten,

      Bij huwelijksgegevens probeer ik een plaatsnaam te vermelden en niet alleen
      de naam van een gemeente, ook al weet ik niet zeker of dit helemaal
      gebruikelijk is. Misschien maak ik het mezelf wel te moeilijk.
      Nu heeft elke gemeente een hoofdplaats, waar huwelijken worden gesloten. In
      de periode 1811-1813 (1816) was er echter sprake van een onderverdeling in
      mairies. Had dit ook tot gevolg dat huwelijken dan bijvoorbeeld werden
      gesloten in Augustinusga in plaats van in Buitenpost, of in Oudwoude in
      plaats van in Kollum?
      Ditzelfde geldt ook voor de inschrijving van familienamen.

      Ik ben benieuwd!

      Johan

      database 6293 (20110714) __________

      http://www.eset.com
    • Rogier Visser
      Message 2 of 7 , Jul 14, 2011
        Het lijkt me dat huwelijken in die periode in de hoofdplaatsen van de
        mairies werden gesloten.

        Elke mairie had natuurlijk een eigen hoofdplaats, net als gemeenten. Als je
        in Oudwoude woonde in mairie A, dan lijkt het voor de hand te liggen dat je
        niets te maken had met Kollum in mairie B, ook al waren die twee plaatsen
        later en eerder wel een deel van dezelfde bestuurlijke eenheid, namelijk
        Kollumerland. Dat de aktes van Kollum en Oudwoude nu zijn gecatalogiseerd
        onder 1 noemer (Kollumerland) is dan een anachronisme dat is ingegeven uit
        logica en gemak.

        De vraag die bij mij opkomt is: Waren er dan allerlei gemeentehuizen 'over'
        in de mairies die in 1816 zijn opgeheven vanwege de bestuurlijke herindeling
        (bijvoorbeeld van Oudwoude)?

        Gr
        Rogier

      • Johan Deinum
        Message 3 of 7 , Jul 14, 2011
          Hallo Cor,

          Kan ik dan concluderen dat ik bij een mairie gewoon kan denken aan een
          gemeentehuis?

          Groet,

          Johan

          --
          De gegevensverzameling Kwartierstaat Deinum
          staat gepubliceerd op

          Message 4 of 7 , Jul 14, 2011
            1.. mairie
            mai` rie [mè-] (Frans) de -woord (vrouwelijk) mairies gemeentehuis
            Gevonden op http://www.woorden.org/woord/mairie

            2.. mairie
            1) Gemeentehuis (fr.) 2) Gemeentehuis in Frankrijk
            Gevonden ophttp://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ma

            Met vriendelijke groet
            Anton Musquetier
            http://altijdstrijdvaardig.nl
            Index van het Provinciaal Bestuurlijk Archief
            van Friesland met ca. 221.760 familienamen,
            ook uit andere Provincies, en ca. 151.928
            gefotografeerde pagina's van kerkarchieven

              Message 6 of 7 , Jul 14, 2011
                Gelukkig bestaan domme vragen niet. Wel leerzame antwoorden!
                Dank daarvoor!

                Johan

                Op 14-07-11 heeft musquetier@...<musquetier@...> het volgende