Re: [Friesland-genealogy] Gaele Jans en Oedske Abrahams

  • Wob van der Veen
    Message 1 of 23 , Jul 3 2:00 PM
      Hartelijk dank voor de snelle informatie. Helaas kan ik de bij jouw antwoord
      gevoegde https slechts gedeeltelijk openen. Zou je deze site nog een keer
      willen sturen?
      Hartelijk dank.
      Wob

      Message 2 of 23 , Jul 3 2:40 PM
        On 03-07-2011 23:00, Wob van der Veen wrote:
        > Hartelijk dank voor de snelle informatie. Helaas kan ik de bij jouw antwoord
        > gevoegde https slechts gedeeltelijk openen. Zou je deze site nog een keer
        > willen sturen?

        Misschien werkt dit: http://tinyurl.com/3lf2lor

        3 regelige url iets ingekort.
        Groeten,
        Richard*
        *

        --
        Richard van Schaik
        f.m.a.vanschaik@...
        Message 3 of 23 , Jul 4 1:47 AM
          Hallo Hinke,
          Ik was een jaar of tien geleden behoorlijk actief met mijn stamboom. In die
          tijd heb ik jou ook ontmoet. Niet echt maar schriftelijk...
          Je hebt mij toen ook geholpen. Nu dus weer!
          Hartelijk dank daarvoor...
          Groeten,
          Wob

          Message 4 of 23 , Jul 4 2:53 AM
            Leuk Wob!! Was misschien nog via het oude forum van it Ryksargyf?

            Gisteravond heb ik nog even gezocht naar de doop van Gaele maar heb hem
            niet kunnen vinden, misschien net een spellingvariant vergeten al werk
            ik veel met *, of hij is er niet.

            Succes verder, groet, Hinke.

          • Wob van der Veen
            Message 5 of 23 , Aug 25, 2011
              Geale Minzes van der Veen. Geboren 18 maart 1849 te Oldeboorn en van beroep
              visser en schipper.
              Het betekende vrachten halen en brengen tussen gemeenten als
              Tietjerksteradeel, Baarderadeel, Idaarderadeel en Smallingerland.
              Wonende te Grouw doch overleden 18 maart 1885 oud 36 jaar te Ezinge.
              Was gehuwd op 7 december 1872 te Wymbritseradeel (akte 86) met Antje Wopkes
              de Vries. Geboren 27 december 1848 te Wymbritseradeel, dochter van Wopke
              Sybolts de Vries, mastmaker en Grietje Rienks de Vries, zonder beroep. Deze
              ouders woonden in Heeg.

              Antje Wopkes liep zeer slecht en had waarschijnlijk een erfelijke
              heupaandoening.
              Op z’n 36ste jaar kwam Geale Minzes dus al te overlijden.
              Het gezin achterlatend met zes kinderen waarvan de oudste Wobke 12 jaar was.

              Het was deze Wobke die samen met moeder Antje voor de familie diende te
              zorgen.
              Een gezin waarvan hij de oudste was en op z’n 12de jaar had Wobke de zorg
              voor z’n moeder, vier jongere zusters en een broer, die overigens zo goed en
              zo kwaad als het ging ook meedraaiden.

              Het schip werd verkocht (?) en de familie koos als verblijf het dorp Aduard
              gemeente Ezinge. Om een nog niet bekende reden was Wobke hier geboren.
              Namelijk in Garnwerd.

              Ik zit met een paar vragen namelijk
              1. Waarom werd Wobke in Ezinge geboren en voer niet mee met het schip? Ik
              heb achterhaald dat de andere kinderen in verschillende gemeentes in
              Friesland werden geboren.
              2. Als Geale Minzes in Ezinge op 18 maart 1885 overleed waarom kan ik dan
              niets over zijn overlijden vinden. Er is in Ezinge verder niets over hem
              bekend.
              3. Wat gebeurde er met het schip? Hoe heette het?

              Wob van der Veen
            • Lukas Cazemier
              Message 6 of 23 , Aug 25, 2011
                Hoi Wob van der Veen,

                Het overlijden van Geale van der Veen, nu geschreven als Gaele van der Veen:

                Burgerlijke stand - Overlijden

                Archieflocatie

                Groninger Archieven

                Algemeen

                Gemeente: Ezinge
                Soort akte: overlijden
                Aktenummer: 10
                Aangiftedatum: 16-03-1885

                Overledene

                Gaele Minzes van der Veen
                Geslacht: M
                Overlijdensdatum: 15-03-1885
                Leeftijd: 36
                Overlijdensplaats: Ezinge

                Vader

                NN

                Moeder

                Partner

                Antje Wopkes de Vries
                Relatie: echtgenoot

                Nadere informatie

                geboortepl: Oldeboorn; beroep overl.: visscher

                Veel succes verder met je onderzoek,

                Lukas Cazemier,

                www.westerkwartier,info

                _____

                Message 7 of 23 , Aug 25, 2011
                  En de volledige akte is te bekijken op www.allegroningers.nl. Daaruit
                  blijkt dat hij visser was:
                  http://www.allegroningers.nl/index2.php?task=bladeren&id=1053366&entiteit=akte&option=com_genealogie&Itemid=54

                  Sake Wagenaar

                  Op 25-8-2011 12:55, Lukas Cazemier schreef:
> [...]
                  > Aangiftedatum: 16-03-1885
                  >

                  > Overledene
                  >
                  > Gaele Minzes van der Veen
                  > Geslacht: M
                  > Overlijdensdatum: 15-03-1885
                  > Leeftijd: 36
                  > Overlijdensplaats: Ezinge
                  >

                  > Vader
                  >
                  > NN
                  >

                  > Moeder
                  >

                  > Partner
                  >
                  > Antje Wopkes de Vries
                  > Relatie: echtgenoot
                  >

                  > Nadere informatie
                  >
                  > geboortepl: Oldeboorn; beroep overl.: visscher

                • reyacta
                  Message 8 of 23 , Aug 25, 2011
                    Hoi,

                    Je kunt de gb-akte bij www.allegroningers.nl inzien,
                    Wobke is wrsch gewoon aan boord geboren,
                    ik zie niet dat er een ander adres wordt genoemd.

                    Het schip ligt dan (tijdelijk) in Garnwerd in de gm. Ezinge,
                    en daarom geldt dat als gb-plaats -
                    het hoorde eigenlijk thuis in Grouw.

                    http://www.allegroningers.nl/index2.php?task=bladeren&id=1791509&gemeente_key=®istertype_key=&jaar=&entiteit=akte&aktegegevens=&option=com_genealogie&Itemid=54&cp=28&pp=27

                    Ik heb trouwens 2 knd utingeradeel, 1878 en 1880,
                    1tje Idaarderadeel 1882
                    en 3 in Groningen -
                    Eke 1876 gm Ezinge (gb-akte wil even niet openen voor het juiste dorp,
                    ovl 1956 geeft Garnwerd)
                    en Feike 1884 Aduarderzijl, gm. Ezinge (uit zijn trouwakte).

                    Geale zal dus wel vracht in groningen hebben gehad.
                    groet Margreet

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Lukas Cazemier" <lukas@...> wrote:

> [...]
                    > Aangiftedatum: 16-03-1885
                    >

                    > Overledene
                    >
                    > Gaele Minzes van der Veen
                    > Geslacht: M
                    > Overlijdensdatum: 15-03-1885
                    > Leeftijd: 36
                    > Overlijdensplaats: Ezinge
                    >

                    > Vader
                    >
                    > NN
                    >

                    > Moeder
                    >

                    > Partner
                    >
                    > Antje Wopkes de Vries
                    > Relatie: echtgenoot
                    >

                    > Nadere informatie
                    >
                    > geboortepl: Oldeboorn; beroep overl.: visscher

                  • Wob van der Veen
                    Message 9 of 23 , Aug 25, 2011
                      Ik wil ieder bedanken die mij zo heeft geholpen met mijn overgrootvader..
                      Natuurlijk blijft voor mij de vraag wat met zijn schip is gebeurd.
                      Vooral de website allegroningers.nl is een verrassing!
                      Wob

                      -----
                      Geen virus gevonden in dit bericht.
                      Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                      Versie: 10.0.1392 / Virusdatabase: 1520/3855 - datum van uitgifte: 08/24/11
                    • Hinke
                      Message 10 of 23 , Aug 25, 2011
                        Hallo Wob,

                        Misschien heb je hier iets aan?
                        http://www.encyclopediedrenthe.nl/Scheepskadaster
                        Al vrees ik dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is. Er waren
                        misschien ook wel (kleinere) schepen die niet geregistreerd werden. Je
                        kunt ook nog zoeken bij notarieel, heeft hij misschien geld geleend om
                        het schip te kopen?

                        En ik hoop dat dit bericht overkomt. Ik krijg mijn eigen berichten niet
                        meer terug, afgelopen weken een paar keer ergens op gereageerd, de
                        laatste een paar dagen geleden? Stond wel op de site van Yahoo maar ik
                        kreeg hem dus niet zelf terug.

                        groet, Hinke.

                      • Chris van Dijkum
                        Message 11 of 23 , Aug 25, 2011
                          Hallo Wob,

                          Waarop baseer je dat Geale bij zijn overlijden domicilie had te Grouw? Hij
                          woont dan al met zijn gezin in Aduarderzijl (gem. Ezinge). Twee van zijn
                          naburen doen aangifte. Zijn jongste zoon Feike is aldaar geboren op
                          12-12-1884 met als woonplaats Aduarderzijl.

                          Hij had in totaal 7 kinderen, waarvan 6 bij zijn dood in leven. Twee dagen
                          voor hem op 16-3-1885 overlijdt Eesge in Aduarderzijl.

                          De woonplaatsen van Geale en de tijstippen van verhuizing zijn terug te
                          vinden via het bevolkingsregister.

                          Met vriendelijke groet,

                          Chris van Dijkum
                        • Chris van Dijkum
                          Message 12 of 23 , Aug 25, 2011
                            Hallo Wob,

                            Correctie: Alle 7 waren in leven bij het overlijden van Gaele op 15-3-1885
                            en niet op 18-3-1885. Eesge overlijdt 16-3-1885, 1 dag na het overlijden van
                            Gaele.

                            Misschien heb je Minze niet:

                            Geboorteakte Wymbritseradeel, 1875
                            Aangiftedatum 6 april 1875, akte nr. 125
                            Minze van der Veen, geboren 4 april 1875
                            Zoon van Gale van der Veen en Antje de Vries

                            Bron Burgerlijke stand - Overlijden
                            Archieflocatie Groninger Archieven
                            Algemeen Gemeente: Ezinge
                            Soort akte: overlijden
                            Aktenummer: 36
                            Aangiftedatum: 01-11-1888
                            Overledene Minze van der Veen
                            Geslacht: M
                            Overlijdensdatum: 30-10-1888
                            Leeftijd: 13
                            Overlijdensplaats: Aduarderzijl gem. Ezinge
                            Vader Gaele Minzes van der Veen
                            Moeder Antje Wopkes de Vries
                            Partner
                            Nadere informatie geboortepl: Heeg

                            Mvg, Chris
                          • Wob van der Veen
                            Message 13 of 23 , Aug 25, 2011
                              Hallo Hinke,
                              Ja hoor!! Het bericht is keurig ontvangen en bedankt ervoor!
                              Met jou vrees ik echter dat het inderdaad zoeken van een speld in een
                              hooiberg is.
                              Wob

                              Message 14 of 23 , Aug 25, 2011
                                Probeer es de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen.
                                http://www.noordelijkscheepvaartmuseum.nl/nl/collectie-en-onderzoek/onderzoek

                                Riana

                                Op 25 augustus 2011 20:54 schreef Wob van der Veen
                                <wvdveen1@...>het volgende:

                              • Pim Louis
                                Message 15 of 23 , Aug 25, 2011
                                  Wob,

                                  Ik zie dat jij de naam Jans in je genealogische gegevens hebt. Ik ben al jaren op zoek naar familie van Jakoba Jans of Koba Jans zij is geboren in 1776. Komt deze naam in jouw gegevens voor?

                                  Overigens heb ik ontdekt van Jakoba Jans ook bekend staat onder de naam Jakoba Jans van den Berg.

                                  Ik hoor graag van je.

                                  MVG

                                  Pim

                                  Pim Louis

                                  Tel nr. 0299-429039

                                  Mobiel 06-29272193

                                  Fax nr. 0847-129912

                                  http://www.allegroningers.nl/index2.php?task=bladeren <http://www.allegroningers.nl/index2.php?task=bladeren&id=1791509&gemeente_key=®istertype_key=&jaar=&entiteit=akte&aktegegevens=&option=com_genealogie&Itemid=54&cp=28&pp=27> &id=1791509&gemeente_key=®istertype_key=&jaar=&entiteit=akte&aktegegevens=&option=com_genealogie&Itemid=54&cp=28&pp=27

                                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Lukas Cazemier" <lukas@...>

                                  -----
[...]

                                  Versie: 10.0.1392 / Virusdatabase: 1520/3854 - datum van uitgifte: 08/24/11

                                • Wob van der Veen
                                  Message 16 of 23 , Aug 25, 2011
                                    Nee Pim, deze naam is mij volstrekt onbekend en komt voor zover ik weet niet
                                    in mijn "stamboom" voor.
                                    Overigens ga ik een paar dagen op reis maar zodra ik terugkom, zal ik nog
                                    eens beter kijken.

                                    -----

                                    Message 17 of 23 , Aug 25, 2011
                                      Hoi,

                                      Tresoar Notarieel heeft dit:

                                      1870 Joure, notaris J.H.D.�Munnik
                                      Scheepshuurcontract
                                      Betreft de verhuur van een bunvaartuig "Hoop op Zegen", huursom fl. 70
                                      - Sippe Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                      - Jan Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                      - Minze Gaeles van der Veen te Grouw
                                      - Gaele Minzes van der Veen, huurder

                                      Bron: Toegangsnr. : 26
                                      Inventarisnr.: 68050
                                      Repertoirenr.: 60 d.d. 24 juni 1870

                                      1871 Joure, notaris J.H.D.�Munnik
                                      Scheepshuurcontract
                                      Betreft de verhuur van een bunschuit "de Vrou Eeka" voor 10 jaar, huursom
                                      fl. 600
                                      - Sippe Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                      - Jan Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                      - Minze Gaeles van der Veen te Grouw, huurder
                                      Bron: Toegangsnr. : 26
                                      Inventarisnr.: 68051
                                      Repertoirenr.: 58 d.d. 26 mei 1871

                                      Daarvoor was dit de huurder:
                                      1866 Joure, notaris J.H.D.�Munnik
                                      Scheepshuurcontract
                                      Betreft de verhuur van een bunschip "Op Hoop van Zegen", huursom fl. 382
                                      - Sippe Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                      - Jan Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                      - Geele van der Bijl te Idskenhuizen, huurder

                                      Zo te zien familie:
                                      Geboorteakte Tietjerksteradeel, 1838
                                      Aangiftedatum 22 maart 1838, akte nr. 65
                                      Geele van der Bijl, geboren 22 maart 1838
                                      Zoon van Arent Sybolts van der Bijl en Wytske Geeles van der Veen

                                      Blijkbaar kon je kiezen of je voor een jaar of langer wilde huren.
                                      Bij ovlhoeft er dan ook niets verkocht te worden.

                                      groet Margreet

                                      Message 18 of 23 , Aug 25, 2011
                                        Notarieel inderdaad, had gisteren geen tijd om te kijken.

                                        Geele van der Bijl en Gaele van der Veen waren inderdaad familie!! En
                                        bij Geele van der Bijl had ik in mijn eigen bestand wel al deze staan,
                                        nog uit de periode van voor Tresoar:-) Huur van het schip heb ik er nu
                                        bijgeplakt.

                                        1884 Langweer, notaris J. Zijlstra (wwwraf)
                                        Inv. nr. 074065 repertoire nr. 26 d.d. 1 maart 1884
                                        Testament
                                        - Gaele Arends van der Bijl te Idskenhuizen

                                        groet, Hinke.

                                        Message 19 of 23 , Aug 26, 2011
                                          Hoi,

                                          Ik denk dat ze niet doopten -
                                          dit was er wel:

                                          Smallingerland overlijden/begraven 1809
                                          Overleden: Jan Jelkes, oud 58 jaar
                                          Datum : 24 januari 1809
                                          Plaats : Oudega
                                          Opm. : De overledene was gehuwd en laat zes kinderen na

                                          Hier nog 2:
                                          Huwelijksakte Idaarderadeel, 1811
                                          Man : Hendrik Durks, oud 28 jaar
                                          Ouders: Durk Hendriks en Lijsbert Sytzes
                                          Vrouw : Lemke Jans, oud 27 jaar
                                          Ouders: Jan Jelkes en Wytske Wytzes
                                          Datum : 14 augustus 1811, akte nr. 12

                                          Huwelijksakte Idaarderadeel, 1835
                                          Man : Sybren Jakobs Valk, oud 34 jaar, geboren te Heeg
                                          Ouders: Jakob Sybrens Valk en Ruurdtje Gosses
                                          Vrouw : Berbertje Jans van der Veen, oud 44 jaar, geboren te Oudega
                                          Ouders: Jan Jelkes van der Veen en Wytske Wytzes
                                          Datum : 8 januari 1835, akte nr. 1

                                          Dan zullen dit Wytskes ouders zijn:
                                          Smallingerland, huwelijken 1742
                                          Vermelding: Eerste proclamatie op 14 december 1742 in Oudega
                                          Man : Wijtse Jans afkomstig van Oudega
                                          Vrouw : Berber Geeles afkomstig van Oudega

                                          Die dopen verder ook niet.

                                          Waarschijnlijk is dit Jan Jelkes, gezien de vernoemingen en leeftijd bij ovl:
                                          Smallingerland, dopen, doopjaar 1756
                                          Dopeling: Jan
                                          Gedoopt op 6 juni 1756
                                          Kind van Jelke Teunes en Limke Jans

                                          groet Margreet

                                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke <wouwes@...> wrote:

> [...]
                                          >
                                          > Gisteravond heb ik nog even gezocht naar de doop van Gaele maar heb hem
                                          > niet kunnen vinden, misschien net een spellingvariant vergeten al werk

                                        • Wob van der Veen
                                          Message 20 of 23 , Aug 29, 2011
                                            Ik vind dat dit een heel hartelijke dank verdient. Ik ben dolgelukkig met
                                            deze gegevens.
                                            Wob

                                            -----