Gaele Jans en Oedske Abrahams

  • Wob
    Message 1 of 23 , Jul 3 12:34 PM
      In Wartena wordt op 13 juni 1802 het huwelijk voltrokken tussen Gaele Jans en Oedske Abrahams. Door Gaele wordt in 1811 de naam aangenomen van Geele Jans van der Veen. Hij overleed 3 maart 1860 te Wartena. Was Geele Jans de zoon van Jan Jelkes en Wijtske Wijtses ? Wie helpt mij op weg.
    • Hinke
      Message 2 of 23 , Jul 3 1:01 PM
        Hallo Wob,

        Misschien 20 jaar geleden hier al eens mee bezig geweest, is een
        zijlijntje voor mij maar heb destijds wel de overlijdensakte van Geale
        ingezien, de ouders worden vermeld als Jan Jelkes en Wijtske verdere
        naam onbekend.

        Destijds een huwelijk gevonden van: Jan Jelkes en Wijtske Wijtses tr.
        03-04-1774 Aldegea Sm. NH
        Oudega-Nijega-Opeinde. Nu ongetwijfeld online na te zien, doop van Gaele
        destijds niet gevonden maar lukt nu online misschien ook wel.

        groet, Hinke Woudt-Westra.

        011 21:34, Wob schreef:
        > In Wartena wordt op 13 juni 1802 het huwelijk voltrokken tussen Gaele Jans en Oedske Abrahams. Door Gaele wordt in 1811 de naam aangenomen van Geele Jans van der Veen. Hij overleed 3 maart 1860 te Wartena. Was Geele Jans de zoon van Jan Jelkes en Wijtske Wijtses ? Wie helpt mij op weg.

      • Cor
        Message 3 of 23 , Jul 3 1:02 PM
          Hallo Wob,

          De gegevens van jou kloppen.
          Zie:
          https://www.familysearch.org/s/image/show#uri=https%3A//api.familysearch.org
          /records/pal%3A/MM9.1.i/dgs%3A004614489.004614489_00257

          Cor

          Onderwerp: [Friesland-genealogy] Gaele Jans en Oedske Abrahams

          database 6261 (20110703) __________

          http://www.eset.com
        • Wob van der Veen
          Message 4 of 23 , Jul 3 2:00 PM
            Hartelijk dank voor de snelle informatie. Helaas kan ik de bij jouw antwoord
            gevoegde https slechts gedeeltelijk openen. Zou je deze site nog een keer
            willen sturen?
            Hartelijk dank.
            Wob

[...]

            -----
            Geen virus gevonden in dit bericht.
            Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
            Versie: 10.0.1388 / Virusdatabase: 1513/3730 - datum van uitgifte: 06/27/11
          • Richard van Schaik
            Message 5 of 23 , Jul 3 2:40 PM
              On 03-07-2011 23:00, Wob van der Veen wrote:
              > Hartelijk dank voor de snelle informatie. Helaas kan ik de bij jouw antwoord
              > gevoegde https slechts gedeeltelijk openen. Zou je deze site nog een keer
              > willen sturen?

              Misschien werkt dit: http://tinyurl.com/3lf2lor

              3 regelige url iets ingekort.
              Groeten,
              Richard*
              *

              --
              Richard van Schaik
              f.m.a.vanschaik@...
              Message 6 of 23 , Jul 4 1:47 AM
                Hallo Hinke,
                Ik was een jaar of tien geleden behoorlijk actief met mijn stamboom. In die
                tijd heb ik jou ook ontmoet. Niet echt maar schriftelijk...
                Je hebt mij toen ook geholpen. Nu dus weer!
                Hartelijk dank daarvoor...
                Groeten,

                Message 7 of 23 , Jul 4 2:53 AM
                  Leuk Wob!! Was misschien nog via het oude forum van it Ryksargyf?

                  Gisteravond heb ik nog even gezocht naar de doop van Gaele maar heb hem
                  niet kunnen vinden, misschien net een spellingvariant vergeten al werk
                  ik veel met *, of hij is er niet.

                  Succes verder, groet, Hinke.

                • Wob van der Veen
                  Message 8 of 23 , Aug 25, 2011
                    Geale Minzes van der Veen. Geboren 18 maart 1849 te Oldeboorn en van beroep
                    visser en schipper.
                    Het betekende vrachten halen en brengen tussen gemeenten als
                    Tietjerksteradeel, Baarderadeel, Idaarderadeel en Smallingerland.
                    Wonende te Grouw doch overleden 18 maart 1885 oud 36 jaar te Ezinge.
                    Was gehuwd op 7 december 1872 te Wymbritseradeel (akte 86) met Antje Wopkes
                    de Vries. Geboren 27 december 1848 te Wymbritseradeel, dochter van Wopke
                    Sybolts de Vries, mastmaker en Grietje Rienks de Vries, zonder beroep. Deze
                    ouders woonden in Heeg.

                    Antje Wopkes liep zeer slecht en had waarschijnlijk een erfelijke
                    heupaandoening.
                    Op z’n 36ste jaar kwam Geale Minzes dus al te overlijden.
                    Het gezin achterlatend met zes kinderen waarvan de oudste Wobke 12 jaar was.

                    Het was deze Wobke die samen met moeder Antje voor de familie diende te
                    zorgen.
                    Een gezin waarvan hij de oudste was en op z’n 12de jaar had Wobke de zorg
                    voor z’n moeder, vier jongere zusters en een broer, die overigens zo goed en
                    zo kwaad als het ging ook meedraaiden.

                    Het schip werd verkocht (?) en de familie koos als verblijf het dorp Aduard
                    gemeente Ezinge. Om een nog niet bekende reden was Wobke hier geboren.
                    Namelijk in Garnwerd.

                    Ik zit met een paar vragen namelijk
                    1. Waarom werd Wobke in Ezinge geboren en voer niet mee met het schip? Ik
                    heb achterhaald dat de andere kinderen in verschillende gemeentes in
                    Friesland werden geboren.
                    2. Als Geale Minzes in Ezinge op 18 maart 1885 overleed waarom kan ik dan
                    niets over zijn overlijden vinden. Er is in Ezinge verder niets over hem
                    bekend.
                    3. Wat gebeurde er met het schip? Hoe heette het?

                    Wob van der Veen
                  • Lukas Cazemier
                    Message 9 of 23 , Aug 25, 2011
                      Hoi Wob van der Veen,

                      Het overlijden van Geale van der Veen, nu geschreven als Gaele van der Veen:

                      Burgerlijke stand - Overlijden

                      Archieflocatie

                      Groninger Archieven

                      Algemeen

                      Gemeente: Ezinge
                      Soort akte: overlijden
                      Aktenummer: 10
                      Aangiftedatum: 16-03-1885

                      Overledene

                      Gaele Minzes van der Veen
                      Geslacht: M
                      Overlijdensdatum: 15-03-1885
                      Leeftijd: 36
                      Overlijdensplaats: Ezinge

                      Vader

                      NN

                      Moeder

                      Partner

                      Antje Wopkes de Vries
                      Relatie: echtgenoot

                      Nadere informatie

                      geboortepl: Oldeboorn; beroep overl.: visscher

                      Veel succes verder met je onderzoek,

                      Lukas Cazemier,

                      www.westerkwartier,info

                      _____

                      Message 10 of 23 , Aug 25, 2011
                        En de volledige akte is te bekijken op www.allegroningers.nl. Daaruit
                        blijkt dat hij visser was:
                        http://www.allegroningers.nl/index2.php?task=bladeren&id=1053366&entiteit=akte&option=com_genealogie&Itemid=54

                        Sake Wagenaar

                        Op 25-8-2011 12:55, Lukas Cazemier schreef:
> [...]
                        > Aangiftedatum: 16-03-1885
                        >

                        > Overledene
                        >
                        > Gaele Minzes van der Veen
                        > Geslacht: M
                        > Overlijdensdatum: 15-03-1885
                        > Leeftijd: 36
                        > Overlijdensplaats: Ezinge
                        >

                        > Vader
                        >
                        > NN
                        >

                        > Moeder
                        >

                        > Partner
                        >
                        > Antje Wopkes de Vries
                        > Relatie: echtgenoot
                        >

                        > Nadere informatie
                        >
                        > geboortepl: Oldeboorn; beroep overl.: visscher

                      • reyacta
                        Message 11 of 23 , Aug 25, 2011
                          Hoi,

                          Je kunt de gb-akte bij www.allegroningers.nl inzien,
                          Wobke is wrsch gewoon aan boord geboren,
                          ik zie niet dat er een ander adres wordt genoemd.

                          Het schip ligt dan (tijdelijk) in Garnwerd in de gm. Ezinge,
                          en daarom geldt dat als gb-plaats -
                          het hoorde eigenlijk thuis in Grouw.

                          http://www.allegroningers.nl/index2.php?task=bladeren&id=1791509&gemeente_key=®istertype_key=&jaar=&entiteit=akte&aktegegevens=&option=com_genealogie&Itemid=54&cp=28&pp=27

                          Ik heb trouwens 2 knd utingeradeel, 1878 en 1880,
                          1tje Idaarderadeel 1882
                          en 3 in Groningen -
                          Eke 1876 gm Ezinge (gb-akte wil even niet openen voor het juiste dorp,
                          ovl 1956 geeft Garnwerd)
                          en Feike 1884 Aduarderzijl, gm. Ezinge (uit zijn trouwakte).

                          Geale zal dus wel vracht in groningen hebben gehad.
                          groet Margreet

                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Lukas Cazemier" <lukas@...> wrote:

> [...]
                          > Aangiftedatum: 16-03-1885
                          >

                          > Overledene
                          >
                          > Gaele Minzes van der Veen
                          > Geslacht: M
                          > Overlijdensdatum: 15-03-1885
                          > Leeftijd: 36
                          > Overlijdensplaats: Ezinge
                          >

                          > Vader
                          >
                          > NN
                          >

                          > Moeder
                          >

                          > Partner
                          >
                          > Antje Wopkes de Vries
                          > Relatie: echtgenoot
                          >

                          > Nadere informatie
                          >
                          > geboortepl: Oldeboorn; beroep overl.: visscher

                        • Wob van der Veen
                          Message 12 of 23 , Aug 25, 2011
                            Ik wil ieder bedanken die mij zo heeft geholpen met mijn overgrootvader..
                            Natuurlijk blijft voor mij de vraag wat met zijn schip is gebeurd.
                            Vooral de website allegroningers.nl is een verrassing!
                            Wob

                            -----
                            Geen virus gevonden in dit bericht.
                            Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                            Versie: 10.0.1392 / Virusdatabase: 1520/3855 - datum van uitgifte: 08/24/11
                          • Hinke
                            Message 13 of 23 , Aug 25, 2011
                              Hallo Wob,

                              Misschien heb je hier iets aan?
                              http://www.encyclopediedrenthe.nl/Scheepskadaster
                              Al vrees ik dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is. Er waren
                              misschien ook wel (kleinere) schepen die niet geregistreerd werden. Je
                              kunt ook nog zoeken bij notarieel, heeft hij misschien geld geleend om
                              het schip te kopen?

                              En ik hoop dat dit bericht overkomt. Ik krijg mijn eigen berichten niet
                              meer terug, afgelopen weken een paar keer ergens op gereageerd, de
                              laatste een paar dagen geleden? Stond wel op de site van Yahoo maar ik
                              kreeg hem dus niet zelf terug.

                              groet, Hinke.

                            • Chris van Dijkum
                              Message 14 of 23 , Aug 25, 2011
                                Hallo Wob,

                                Waarop baseer je dat Geale bij zijn overlijden domicilie had te Grouw? Hij
                                woont dan al met zijn gezin in Aduarderzijl (gem. Ezinge). Twee van zijn
                                naburen doen aangifte. Zijn jongste zoon Feike is aldaar geboren op
                                12-12-1884 met als woonplaats Aduarderzijl.

                                Hij had in totaal 7 kinderen, waarvan 6 bij zijn dood in leven. Twee dagen
                                voor hem op 16-3-1885 overlijdt Eesge in Aduarderzijl.

                                De woonplaatsen van Geale en de tijstippen van verhuizing zijn terug te
                                vinden via het bevolkingsregister.

                                Met vriendelijke groet,

                                Chris van Dijkum
                              • Chris van Dijkum
                                Message 15 of 23 , Aug 25, 2011
                                  Hallo Wob,

                                  Correctie: Alle 7 waren in leven bij het overlijden van Gaele op 15-3-1885
                                  en niet op 18-3-1885. Eesge overlijdt 16-3-1885, 1 dag na het overlijden van
                                  Gaele.

                                  Misschien heb je Minze niet:

                                  Geboorteakte Wymbritseradeel, 1875
                                  Aangiftedatum 6 april 1875, akte nr. 125
                                  Minze van der Veen, geboren 4 april 1875
                                  Zoon van Gale van der Veen en Antje de Vries

                                  Bron Burgerlijke stand - Overlijden
                                  Archieflocatie Groninger Archieven
                                  Algemeen Gemeente: Ezinge
                                  Soort akte: overlijden
                                  Aktenummer: 36
                                  Aangiftedatum: 01-11-1888
                                  Overledene Minze van der Veen
                                  Geslacht: M
                                  Overlijdensdatum: 30-10-1888
                                  Leeftijd: 13
                                  Overlijdensplaats: Aduarderzijl gem. Ezinge
                                  Vader Gaele Minzes van der Veen
                                  Moeder Antje Wopkes de Vries
                                  Partner
                                  Nadere informatie geboortepl: Heeg

                                  Mvg, Chris
                                • Wob van der Veen
                                  Message 16 of 23 , Aug 25, 2011
                                    Hallo Hinke,
                                    Ja hoor!! Het bericht is keurig ontvangen en bedankt ervoor!
                                    Met jou vrees ik echter dat het inderdaad zoeken van een speld in een
                                    hooiberg is.
                                    Wob

                                    Message 17 of 23 , Aug 25, 2011
                                      Probeer es de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen.
                                      http://www.noordelijkscheepvaartmuseum.nl/nl/collectie-en-onderzoek/onderzoek

                                      Riana

                                      Op 25 augustus 2011 20:54 schreef Wob van der Veen
                                      <wvdveen1@...>het volgende:

                                    • Pim Louis
                                      Message 18 of 23 , Aug 25, 2011
                                        Wob,

                                        Ik zie dat jij de naam Jans in je genealogische gegevens hebt. Ik ben al jaren op zoek naar familie van Jakoba Jans of Koba Jans zij is geboren in 1776. Komt deze naam in jouw gegevens voor?

                                        Overigens heb ik ontdekt van Jakoba Jans ook bekend staat onder de naam Jakoba Jans van den Berg.

                                        Ik hoor graag van je.

                                        MVG

                                        Pim

                                        Pim Louis

                                        Tel nr. 0299-429039

                                        Mobiel 06-29272193

                                        Fax nr. 0847-129912

                                        http://www.allegroningers.nl/index2.php?task=bladeren <http://www.allegroningers.nl/index2.php?task=bladeren&id=1791509&gemeente_key=®istertype_key=&jaar=&entiteit=akte&aktegegevens=&option=com_genealogie&Itemid=54&cp=28&pp=27> &id=1791509&gemeente_key=®istertype_key=&jaar=&entiteit=akte&aktegegevens=&option=com_genealogie&Itemid=54&cp=28&pp=27

                                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Lukas Cazemier" <lukas@...>

                                        -----
[...]

                                        Versie: 10.0.1392 / Virusdatabase: 1520/3854 - datum van uitgifte: 08/24/11

                                      • Wob van der Veen
                                        Message 19 of 23 , Aug 25, 2011
                                          Nee Pim, deze naam is mij volstrekt onbekend en komt voor zover ik weet niet
                                          in mijn "stamboom" voor.
                                          Overigens ga ik een paar dagen op reis maar zodra ik terugkom, zal ik nog
                                          eens beter kijken.

                                          -----

                                          Message 20 of 23 , Aug 25, 2011
                                            Hoi,

                                            Tresoar Notarieel heeft dit:

                                            1870 Joure, notaris J.H.D.�Munnik
                                            Scheepshuurcontract
                                            Betreft de verhuur van een bunvaartuig "Hoop op Zegen", huursom fl. 70
                                            - Sippe Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                            - Jan Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                            - Minze Gaeles van der Veen te Grouw
                                            - Gaele Minzes van der Veen, huurder

                                            Bron: Toegangsnr. : 26
                                            Inventarisnr.: 68050
                                            Repertoirenr.: 60 d.d. 24 juni 1870

                                            1871 Joure, notaris J.H.D.�Munnik
                                            Scheepshuurcontract
                                            Betreft de verhuur van een bunschuit "de Vrou Eeka" voor 10 jaar, huursom
                                            fl. 600
                                            - Sippe Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                            - Jan Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                            - Minze Gaeles van der Veen te Grouw, huurder
                                            Bron: Toegangsnr. : 26
                                            Inventarisnr.: 68051
                                            Repertoirenr.: 58 d.d. 26 mei 1871

                                            Daarvoor was dit de huurder:
                                            1866 Joure, notaris J.H.D.�Munnik
                                            Scheepshuurcontract
                                            Betreft de verhuur van een bunschip "Op Hoop van Zegen", huursom fl. 382
                                            - Sippe Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                            - Jan Wiegers Visser te Gaastmeer, verhuurder
                                            - Geele van der Bijl te Idskenhuizen, huurder

                                            Zo te zien familie:
                                            Geboorteakte Tietjerksteradeel, 1838
                                            Aangiftedatum 22 maart 1838, akte nr. 65
                                            Geele van der Bijl, geboren 22 maart 1838
                                            Zoon van Arent Sybolts van der Bijl en Wytske Geeles van der Veen

                                            Blijkbaar kon je kiezen of je voor een jaar of langer wilde huren.
                                            Bij ovlhoeft er dan ook niets verkocht te worden.

                                            groet Margreet

                                            Message 21 of 23 , Aug 25, 2011
                                              Notarieel inderdaad, had gisteren geen tijd om te kijken.

                                              Geele van der Bijl en Gaele van der Veen waren inderdaad familie!! En
                                              bij Geele van der Bijl had ik in mijn eigen bestand wel al deze staan,
                                              nog uit de periode van voor Tresoar:-) Huur van het schip heb ik er nu
                                              bijgeplakt.

                                              1884 Langweer, notaris J. Zijlstra (wwwraf)
                                              Inv. nr. 074065 repertoire nr. 26 d.d. 1 maart 1884
                                              Testament
                                              - Gaele Arends van der Bijl te Idskenhuizen

                                              groet, Hinke.

                                              Message 22 of 23 , Aug 26, 2011
                                                Hoi,

                                                Ik denk dat ze niet doopten -
                                                dit was er wel:

                                                Smallingerland overlijden/begraven 1809
                                                Overleden: Jan Jelkes, oud 58 jaar
                                                Datum : 24 januari 1809
                                                Plaats : Oudega
                                                Opm. : De overledene was gehuwd en laat zes kinderen na

                                                Hier nog 2:
                                                Huwelijksakte Idaarderadeel, 1811
                                                Man : Hendrik Durks, oud 28 jaar
                                                Ouders: Durk Hendriks en Lijsbert Sytzes
                                                Vrouw : Lemke Jans, oud 27 jaar
                                                Ouders: Jan Jelkes en Wytske Wytzes
                                                Datum : 14 augustus 1811, akte nr. 12

                                                Huwelijksakte Idaarderadeel, 1835
                                                Man : Sybren Jakobs Valk, oud 34 jaar, geboren te Heeg
                                                Ouders: Jakob Sybrens Valk en Ruurdtje Gosses
                                                Vrouw : Berbertje Jans van der Veen, oud 44 jaar, geboren te Oudega
                                                Ouders: Jan Jelkes van der Veen en Wytske Wytzes
                                                Datum : 8 januari 1835, akte nr. 1

                                                Dan zullen dit Wytskes ouders zijn:
                                                Smallingerland, huwelijken 1742
                                                Vermelding: Eerste proclamatie op 14 december 1742 in Oudega
                                                Man : Wijtse Jans afkomstig van Oudega
                                                Vrouw : Berber Geeles afkomstig van Oudega

                                                Die dopen verder ook niet.

                                                Waarschijnlijk is dit Jan Jelkes, gezien de vernoemingen en leeftijd bij ovl:
                                                Smallingerland, dopen, doopjaar 1756
                                                Dopeling: Jan
                                                Gedoopt op 6 juni 1756
                                                Kind van Jelke Teunes en Limke Jans

                                                groet Margreet

                                                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke <wouwes@...> wrote:

> [...]
                                                >
                                                > Gisteravond heb ik nog even gezocht naar de doop van Gaele maar heb hem
                                                > niet kunnen vinden, misschien net een spellingvariant vergeten al werk

                                              • Wob van der Veen
                                                Message 23 of 23 , Aug 29, 2011
                                                  Ik vind dat dit een heel hartelijke dank verdient. Ik ben dolgelukkig met
                                                  deze gegevens.
                                                  Wob

                                                  -----