Zoeken in Sneek? Gezin Ype Pyters Rienstra.

  • j.rienstra9@upcmail.nl
    Message 1 of 2 , Jul 1, 2011
      Van volgend gezin kan ik verder helemaal geen gegevens vinden, wie wil het voor mij nog eens proberen? Met Tresoar kom ik niet verder.

      1 Ype Pyters Rienstra, zoon van Pyter Jans Rienstra en Eelkjen Ypesdr Braunius, is Hervormd gedoopt op vrijdag 24 juli 1750 te Sneek.

      Ype gaat in ondertrouw (gerecht) op zaterdag 25 juli 1772 te Sneek DTB nr. 640, 1763 - 1778, gaat in ondertrouw (kerk) (Hervormd) op zaterdag 25 juli 1772 aldaar DTB nr. 668, 1766 - 1797, trouwt (kerk) (Hervormd) op zondag 9 augustus 1772 aldaar DTB nr. 671, 1749 - 1781 op 22-jarige leeftijd met de 18-jarige Jenneke Jans Zijlstra ook genaamd Janneke Jans Zijlstra. Jenneke is geboren op donderdag 7 februari 1754 te Sneek, is gedoopt op donderdag 14 februari 1754 aldaar, is overleden op woensdag 8 januari 1800 aldaar. Jenneke werd 45 jaar, 11 maanden en 1 dag.

      Van Ype en Jenneke zijn vier kinderen bekend:

      1 Pyter Rienstra is geboren op maandag 1 februari 1773 te Sneek, is Hervormd gedoopt op donderdag 4 februari 1773 aldaar.

      2 Marijke Rienstra ook genaamd Maria Rienstra is geboren op donderdag 25 mei 1775 te Sneek, is Hervormd gedoopt op donderdag 1 juni 1775 aldaar.

      3 Eelkje Rienstra is geboren op vrijdag 20 februari 1778 te Sneek, is Hervormd gedoopt op donderdag 26 februari 1778 aldaar.

      4 Jan Rienstra is geboren op dinsdag 25 juli 1780 te Sneek, is Hervormd gedoopt op donderdag 3 augustus 1780 aldaar.

    • reyacta
      Message 2 of 2 , Jul 2, 2011
        Hallo,

        Volgens onderstaande Rienstra site
        is Eelkje ovl Leeuwarden 10-2-1850, ca. 76/77 jr oud
        en Pyter ovl rond 16 december 1841 Sneek.

        http://members.upc.nl/j.rienstra9/Genealogie%20Rienstra/Document.HTM

        Bij allefriezen echter is Eelkje wel gb Sneek, maar van Klaas Rienstra en Anna Siebrants
        en de Pieter Sneek ovl 15-12-1841, 49 jr. - is van Tjeerd -
        een geheel ander rk persoon uit omgeving Roodhuis en Rien, ovl 1825 Sneek.

        Dit heeft de successie nog wel:
        Kantoor Leeuwarden, overl. jaar 1830

        Overledene : Martje Jacobs de Haan
        Overleden op: 1 februari 1830
        Wonende te : Leeuwarden
        Tekst:
        halfzuster van Steven, mr.goud-/zilversmid Sneek (tevens legaat fl. 500,-) en
        Grietje Jacobs de Haan, aldaar (samen enige testamentair erfgenamen, aangezien
        beide andere benoemde erfgenamen, Antje en Yke de Haan, kinderloos zijn
        overleden) en van Jan, rentenier Sneek (vader van Petrus, IJsbrand, Aurelia en
        Johannes Jans Rienstra: elk fl. 25,-),

        !!!! wijlen Ype (vader van Eeke Ypes Rienstra: legaat fl. 150,- en bed ad fl. 25,-) !!!!!

        en wijlen NN Rienstra (moeder
        van Eelke Arends Bouma, te Sneek: legaat fl. 25,-); verder legaten voor Jan,
        Albert en Imke Eelkes Rienstra (halfbroerskleinkinderen: samen fl. 25,-), reeds
        overleden Johanna Jans, te Sneek (nicht: gerepresentateerd door haar zoon Douwe
        Tichelaar) (fl. 25,-), Trijntje Roelofs, te Sloten (fl. 25,-) (nichtsdochter)
        en voor niet bloedverwante Rigtje Johannes Gosliga (fl. 100,-). Saldo fl.
        1.652,87.

        Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

        Bron:
        Memories van successie 1818-1927
        Toegangsnr. : 42
        Inventarisnr. : 11029
        Dagregisternr.: 457

        Op microfilm nr. 182 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar

        Dus Eelkje/Eeke zou na 1830 te vinden moeten zijn.
        Zou ze toch de Lwd zijn? want van ene Klaas Rienstra te Sneek kan ik niets vinden, ook niet elders.

        groet Margreet