Re: Marten Prins: spoorloos verdwenen

  • klaaspera
    Message 1 of 7 , Jun 5, 2011
      Hallo Nynke,

      Het enige document met betrekking tot zijn emigratie, dat ik tot nu toe heb kunnen vinden, is de passagierslijst, die op de website Ellis Island staat. Hij was inderdaad op weg naar Oakland. Vanuit die plaats of vanuit San Francisco moet hij nog enkele kaarten naar Nederland hebben verstuurd. De Martin Prins in Cleveland, Ohio, die jij hebt gevonden, zou heel goed de Marten Prins kunnen zijn, die wij zoeken. Zijn geboortejaar komt in ieder geval overeen.

      Zijn broer Rinse Prins had ik nog niet gevonden, wel drie zussen van Marten (en Rinse): Saakje, Anske en nog een Saakje. Wat was de eindbestemming van Rinse Prins? Was hij toevallig ook op weg naar Oakland, Californië? Dat zou een aanknopingspunt kunnen zijn.

      Zoals jij al vermoedt, is D. de Witte niet alleen een vriend van Marten Prins, maar ook een familielid van zijn tweede vrouw Rinske Jacobs de Witte. Het gaat trouwens om een zekere Douwe de Witte. De exacte familierelatie tussen Douwe en Rinske heb ik nog niet kunnen vaststellen. Douwe de Witte zou een oom van Rinske kunnen zijn. Ik heb ook maar één broer van haar kunnen vinden: Rinze.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

      Message 2 of 7 , Jun 5, 2011
        Klaas,

        Nee ;-) Rinse ging wel naar de westkust, maar hij zocht de “kouwe” kant op!
        Hij ging nl naar Seattle.

        Hij kwam in mei 1911 aan samen met zoon Henri en was op weg naar zoon Pieter
        Henri Cornelis, farmer in Northbend, Washington die al in maart 1910 in
        Amerika was gearriveerd en toen op weg naar vriend P. Drost in Northbend,
        Washington..

        Volgens de naturalisatie gegevens van 1919 is Rinse geïmmigreerd met
        echtgenote Mathilde Tecla (geb 06-07-1864 in Sas van Gent en een snelle
        zoektocht op www.zeeuwengezocht.nl <http://www.zeeuwengezocht.nl/> leert
        dat op die datum Mathilde Thécla Emilie Peeters werd geboren) en kinderen
        Peter Henri Cornelis, geb. Oorschot, 03-06-1889; Johan Willem Cornelis, geb
        Haarlem 14-11-1892, Jean Charles Cornelis, geb Haarlem 06-01-1895 en de
        tweeling Henri Cathrinus Dignus en Alwine Clara Emma, geb Haarlem
        11-04-1896.

        Rinze Prins woonde met vrouw en kinderen in Seattle, King County, Washington
        en overleed daar op 25-08-1946 in Seattle.

        Wat ook nog aardig is om te vermelden, is dat Rinse in 1919 op zakenreis
        ging naar Nederlands Oost-Indië “to establish relations for import and
        export business”. De betreffende “firm”, te weten de America-East Indies
        Trading Co. “is starting business now”. Rinse was de vice-president en wilde
        gaan praten met “Managers of Sugar Factories, Managers of Coffee
        Plantations, and other growers of colonial products and users of American
        commodities”! Ook Mathilda Prins ging mee “to keep the Household of my
        husband and assist him in business”.

        Uit een paspoort aanvraag van april 1921 blijkt dat Rinse en Mathilde van
        mei 1919 tot januari 1920 in Haarlem hebben verbleven en van juni tot
        september 1920 in Soerabaja op Java. Daar is ook de enige link met San
        Francisco te vinden, want de aanvraag vermeldt dat Rinse van plan is om op
        17 mei 1921 a/b van de Wolferine vanuit San Francisco naar de ‘Dutch East
        Indies” te vertrekken. Hij is overigens ook van plan om “French Cohin China
        and Straits Settlements” en Holland te bezoeken; alle bestemmingen hebben
        C”commercial business” tot doel. Bijgesloten is een brief van de
        Secretary-Treasurer van The Parsons-Prins-DeWitt Company Inc, waarin wordt
        gemeld dat het van hoogste belang is dat Rinse Prins, Vice President and
        General Manager of the American-Dutch-East-Indies Trading Company, naar
        Soerabaja afreist om zaken af te handelen in het recentelijk door hem
        opgerichte kantoor daar.

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

[...]

        <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Nynke"

        <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Pera" <pera@> wrote:

        Amsterdam'.

      • klaaspera
        Message 3 of 7 , Jun 5, 2011
          Nynke,

          Bedankt voor de mooie aanvullingen. Op Ancestry.com had ik net de volgende naturalisatiegegevens gevonden van Rinse Prins, die in Amerika blijkbaar Pietro Prins wordt genoemd. Ik neem aan, dat alle kinderen van Rinse Prins en Mathilde Tecla jongens zijn. Het is namelijk een beetje verwarrend, omdat er bij hun voornamen ook meisjesnamen worden vermeld.

          Name: Rinse Prins [Pietro Prins]
          Age: 55
          Birth Date: 4 Sep 1861
          Birth Location: Het Bildt, Holland
          Spouse: Mathilde Pleda
          Children:
          Peter Henri Cornelis;
          Johan Williams Cornelis;
          Jean Charles Cornelis;
          Henri Catherine degnus;
          Alwine Clara Emma
          Arrival Year: 1911
          Issue Date: 20 Jul 1916
          State: Washington
          Locality, Court: Seattle, District Court

          Hartelijke groeten,

          Klaas

          Message 4 of 7 , Jun 5, 2011
            Klaas,

            De namen incl geboortedata- en plaatsen had ik al in mijn eerdere bericht
            vermeld, maar misschien wat rommelig, en dus hieronder nogmaals de kinderen
            van Rinse en Mathilde Prins:

            Peter Henri Cornelis Prins, geb. Oirschot, 03-06-1889; (die is ongetwijfeld
            als Pieter geboren)

            Johan Willem Cornelis Prins, geb Haarlem 14-11-1892,

            Jean Charles Cornelis Prins, geb Haarlem 06-01-1895
            Henri Catherine Dignus Prins, geb Haarlem 11-04-1896 (ach ja, die Amerikanen
            hebben de doopnaam Cathrinus niet helemaal gesnapt!) en zijn tweelingzus

            Alwine Clara Emma Prins, geb Haarlem 11-04-1896 (en trouwde in Amerika met
            een meneer Jerbert, moet je even googlen op Alwine Prins)

            De aanduiding [Pietro] betekent dat iemand de naam in het oorspronkelijke
            stuk als zodanig heeft gelezen, maar ik heb de papieren ingezien en er staat
            “gewoon” Rinse.

            Mathilde Pleda is eveneens een transcriptiefout, want er staat Mathilde
            Thecla, m.a.w. dat zijn de eerste twee voornamen van Rinse’s vrouw..

            Overigens staan op de eerder gemelde paspoort aanvragen ook de pasfoto’s van
            Rinse en Mathilde Prins!

            Kleine correctie op je eerdere bericht: Anske was een broer van Rinse en
            Marten, geen zus ;-)

            En ik heb ook nog even naar die emigraties van Anske en Saakje gezocht, maar
            kan die niet vinden. En dus nog even verder gezocht…

            Anske overleed in 1918 in Ferwerderadeel, al zijn kinderen werden in
            Friesland geboren en de drie kinderen die de volwassenheid bereikten
            trouwden in Nederland. Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat hij naar
            Amerika is gegaan.

            Zus Saakje (en Marten en Rnse hadden maar één zus Saakje :-)!) trouwde in
            Het Bildt met Sjoerd Bekius die in 1900 in Het Bildt overleed. Bij het
            huwelijk van hun zoon Pieter in 1907 woont ze in Stiens en daar woont ze ook
            in 1914 als zoon Anske trouwt. Het lijkt me dan ook niet waarschijnlijk dat
            Saakje ná 1914 alsnog is geëmigreerd.

            Met vriendelijke groet

            Nynke van den Hooven

            _____

            Message 5 of 7 , Jun 5, 2011
              Klaas,

              Ik was even iets te snel met het verzenden, want ik had ook Saakje Prins’
              overlijdensakte gevonden.

              Ze overleed op 26-05-1934 in Franeker, maar woonde in Stiens. Een uittreksel
              van het overlijdensregister werd naar Leeuwarderadeel gestuurd.

              En dus lijkt me dat ook een aanduiding dat zij nooit naar Amerika is
              geëmigreerd.

              Met vriendelijke groet

              Nynke van den Hooven

              _____