Marten Prins: spoorloos verdwenen

  • Pera
    Message 1 of 7 , Jun 1, 2011
      Beste lijstgenoten,

      Marten Prins is geboren op 12-12-1863 in Oude Bildtzijl, zoon van Pieter
      Piers Prins en Maria Anskes Koopmans. Marten is overleden na 1910 in
      Amerika. Hij is eerst getrouwd met Altje Hoogstra op 24-4-1886 in
      Leeuwarderadeel, maar op 15-2-1900 is hij van haar gescheiden (vonnis van de
      arrondissementsrechtbank te Amsterdam d. d. 15 februari 1900). Op 14-3-1906
      is hij opnieuw getrouwd in Amsterdam met Rinske Jacobs de Witte.

      Hij is in 1907 vanuit Rotterdam vertrokken met het schip 'Nieuw Amsterdam'.
      Hij kwam aan in New York op 17 april 1907 (bron: Ellis Island). Vanuit
      Amerika heeft hij nog enkele kaarten en een horloge (ter gelegenheid van de
      negende verjaardag van zijn zoon Pieter Jacob Prins, geboren op 11-9-1901 in
      Amsterdam) gestuurd. Dat moet dus in 1910 zijn geweest. Aan zijn vrouw
      beloofde hij telkens plechtig, dat als hij zich gesetteld had, hij haar en
      hun zoon zou laten overkomen. Dat is dus nooit gebeurd, want hij heeft niets
      meer van zich laten horen. Weet iemand waar Marten Prins zich heeft
      gevestigd in Amerika en wanneer hij is overleden?

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

    • Nynke
      Message 2 of 7 , Jun 5, 2011
        Klaas,

        17-04-1907 a/b van de Nieuw Amsterdam arriveert in New York.
        Maarten Prins, 43, getrouwd, timmerman, laatst woonachtig in Amsterdam, eindbestemming vriend D. de Witte, in Oakland, California. Maarten is 5 voet 8,5 inch lang, heeft blond haar en grijze ogen en een litteken op zijn linkerarm; hij is geboren in Oude Bildt.

        Op 21-01-1920 woont een Martin Prins, 57, single, in Cleveland, Cuyahuga County, Ohio. Hij is repairman bij een vacuum cleaner factory. Als jaar van immigratie staat 1906 genoteerd. Dat lijkt dus een aardig end overeen te komen. Maar voorlopig heb ik ook van deze Martin in 1910 of 1930 niets kunnen vinden.

        Wel overigens van zijn broer Rinse, die in 1911 emigreerde.

        Die D. de Witte was mogelijk familie van Rinske? Hoewel ik geen andere broers en zusters heb kunnen vinden dan een Rinse de Witte.

        Ik zoek nog even verder.
        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Pera" <pera@...> wrote:

> [...]
        > meer van zich laten horen. Weet iemand waar Marten Prins zich heeft
        > gevestigd in Amerika en wanneer hij is overleden?

      • klaaspera
        Message 3 of 7 , Jun 5, 2011
          Hallo Nynke,

          Het enige document met betrekking tot zijn emigratie, dat ik tot nu toe heb kunnen vinden, is de passagierslijst, die op de website Ellis Island staat. Hij was inderdaad op weg naar Oakland. Vanuit die plaats of vanuit San Francisco moet hij nog enkele kaarten naar Nederland hebben verstuurd. De Martin Prins in Cleveland, Ohio, die jij hebt gevonden, zou heel goed de Marten Prins kunnen zijn, die wij zoeken. Zijn geboortejaar komt in ieder geval overeen.

          Zijn broer Rinse Prins had ik nog niet gevonden, wel drie zussen van Marten (en Rinse): Saakje, Anske en nog een Saakje. Wat was de eindbestemming van Rinse Prins? Was hij toevallig ook op weg naar Oakland, Californië? Dat zou een aanknopingspunt kunnen zijn.

          Zoals jij al vermoedt, is D. de Witte niet alleen een vriend van Marten Prins, maar ook een familielid van zijn tweede vrouw Rinske Jacobs de Witte. Het gaat trouwens om een zekere Douwe de Witte. De exacte familierelatie tussen Douwe en Rinske heb ik nog niet kunnen vaststellen. Douwe de Witte zou een oom van Rinske kunnen zijn. Ik heb ook maar één broer van haar kunnen vinden: Rinze.

          Met vriendelijke groeten,

          Klaas Pera

          Message 4 of 7 , Jun 5, 2011
            Klaas,

            Nee ;-) Rinse ging wel naar de westkust, maar hij zocht de “kouwe” kant op!
            Hij ging nl naar Seattle.

            Hij kwam in mei 1911 aan samen met zoon Henri en was op weg naar zoon Pieter
            Henri Cornelis, farmer in Northbend, Washington die al in maart 1910 in
            Amerika was gearriveerd en toen op weg naar vriend P. Drost in Northbend,
            Washington..

            Volgens de naturalisatie gegevens van 1919 is Rinse geïmmigreerd met
            echtgenote Mathilde Tecla (geb 06-07-1864 in Sas van Gent en een snelle
            zoektocht op www.zeeuwengezocht.nl <http://www.zeeuwengezocht.nl/> leert
            dat op die datum Mathilde Thécla Emilie Peeters werd geboren) en kinderen
            Peter Henri Cornelis, geb. Oorschot, 03-06-1889; Johan Willem Cornelis, geb
            Haarlem 14-11-1892, Jean Charles Cornelis, geb Haarlem 06-01-1895 en de
            tweeling Henri Cathrinus Dignus en Alwine Clara Emma, geb Haarlem
            11-04-1896.

            Rinze Prins woonde met vrouw en kinderen in Seattle, King County, Washington
            en overleed daar op 25-08-1946 in Seattle.

            Wat ook nog aardig is om te vermelden, is dat Rinse in 1919 op zakenreis
            ging naar Nederlands Oost-Indië “to establish relations for import and
            export business”. De betreffende “firm”, te weten de America-East Indies
            Trading Co. “is starting business now”. Rinse was de vice-president en wilde
            gaan praten met “Managers of Sugar Factories, Managers of Coffee
            Plantations, and other growers of colonial products and users of American
            commodities”! Ook Mathilda Prins ging mee “to keep the Household of my
            husband and assist him in business”.

            Uit een paspoort aanvraag van april 1921 blijkt dat Rinse en Mathilde van
            mei 1919 tot januari 1920 in Haarlem hebben verbleven en van juni tot
            september 1920 in Soerabaja op Java. Daar is ook de enige link met San
            Francisco te vinden, want de aanvraag vermeldt dat Rinse van plan is om op
            17 mei 1921 a/b van de Wolferine vanuit San Francisco naar de ‘Dutch East
            Indies” te vertrekken. Hij is overigens ook van plan om “French Cohin China
            and Straits Settlements” en Holland te bezoeken; alle bestemmingen hebben
            C”commercial business” tot doel. Bijgesloten is een brief van de
            Secretary-Treasurer van The Parsons-Prins-DeWitt Company Inc, waarin wordt
            gemeld dat het van hoogste belang is dat Rinse Prins, Vice President and
            General Manager of the American-Dutch-East-Indies Trading Company, naar
            Soerabaja afreist om zaken af te handelen in het recentelijk door hem
            opgerichte kantoor daar.

            Met vriendelijke groet

            Nynke van den Hooven

            _____

[...]

            <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Nynke"

            <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Pera" <pera@> wrote:

            Amsterdam'.

          • klaaspera
            Message 5 of 7 , Jun 5, 2011
              Nynke,

              Bedankt voor de mooie aanvullingen. Op Ancestry.com had ik net de volgende naturalisatiegegevens gevonden van Rinse Prins, die in Amerika blijkbaar Pietro Prins wordt genoemd. Ik neem aan, dat alle kinderen van Rinse Prins en Mathilde Tecla jongens zijn. Het is namelijk een beetje verwarrend, omdat er bij hun voornamen ook meisjesnamen worden vermeld.

              Name: Rinse Prins [Pietro Prins]
              Age: 55
              Birth Date: 4 Sep 1861
              Birth Location: Het Bildt, Holland
              Spouse: Mathilde Pleda
              Children:
              Peter Henri Cornelis;
              Johan Williams Cornelis;
              Jean Charles Cornelis;
              Henri Catherine degnus;
              Alwine Clara Emma
              Arrival Year: 1911
              Issue Date: 20 Jul 1916
              State: Washington
              Locality, Court: Seattle, District Court

              Hartelijke groeten,

              Klaas

              Message 6 of 7 , Jun 5, 2011
                Klaas,

                De namen incl geboortedata- en plaatsen had ik al in mijn eerdere bericht
                vermeld, maar misschien wat rommelig, en dus hieronder nogmaals de kinderen
                van Rinse en Mathilde Prins:

                Peter Henri Cornelis Prins, geb. Oirschot, 03-06-1889; (die is ongetwijfeld
                als Pieter geboren)

                Johan Willem Cornelis Prins, geb Haarlem 14-11-1892,

                Jean Charles Cornelis Prins, geb Haarlem 06-01-1895
                Henri Catherine Dignus Prins, geb Haarlem 11-04-1896 (ach ja, die Amerikanen
                hebben de doopnaam Cathrinus niet helemaal gesnapt!) en zijn tweelingzus

                Alwine Clara Emma Prins, geb Haarlem 11-04-1896 (en trouwde in Amerika met
                een meneer Jerbert, moet je even googlen op Alwine Prins)

                De aanduiding [Pietro] betekent dat iemand de naam in het oorspronkelijke
                stuk als zodanig heeft gelezen, maar ik heb de papieren ingezien en er staat
                “gewoon” Rinse.

                Mathilde Pleda is eveneens een transcriptiefout, want er staat Mathilde
                Thecla, m.a.w. dat zijn de eerste twee voornamen van Rinse’s vrouw..

                Overigens staan op de eerder gemelde paspoort aanvragen ook de pasfoto’s van
                Rinse en Mathilde Prins!

                Kleine correctie op je eerdere bericht: Anske was een broer van Rinse en
                Marten, geen zus ;-)

                En ik heb ook nog even naar die emigraties van Anske en Saakje gezocht, maar
                kan die niet vinden. En dus nog even verder gezocht…

                Anske overleed in 1918 in Ferwerderadeel, al zijn kinderen werden in
                Friesland geboren en de drie kinderen die de volwassenheid bereikten
                trouwden in Nederland. Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat hij naar
                Amerika is gegaan.

                Zus Saakje (en Marten en Rnse hadden maar één zus Saakje :-)!) trouwde in
                Het Bildt met Sjoerd Bekius die in 1900 in Het Bildt overleed. Bij het
                huwelijk van hun zoon Pieter in 1907 woont ze in Stiens en daar woont ze ook
                in 1914 als zoon Anske trouwt. Het lijkt me dan ook niet waarschijnlijk dat
                Saakje ná 1914 alsnog is geëmigreerd.

                Met vriendelijke groet

                Nynke van den Hooven

                _____

                Message 7 of 7 , Jun 5, 2011
                  Klaas,

                  Ik was even iets te snel met het verzenden, want ik had ook Saakje Prins’
                  overlijdensakte gevonden.

                  Ze overleed op 26-05-1934 in Franeker, maar woonde in Stiens. Een uittreksel
                  van het overlijdensregister werd naar Leeuwarderadeel gestuurd.

                  En dus lijkt me dat ook een aanduiding dat zij nooit naar Amerika is
                  geëmigreerd.

                  Met vriendelijke groet

                  Nynke van den Hooven

                  _____