raadsel

  • Jan
    Message 1 of 6 , May 30, 2011
      ik ben al jaren op zoek naar de geboorte gegevens van Jan v Zandbergen , geboren te Deventer en overleden 22-01-1857 te oosterlittens leeftijd 6 maanden
      de moeder is Sijtske Hermanus van Zandbergen toen oud 29 jaar.geboren 06-03-1827
      nu in deventer een geboorteakte gevonden.
      geboren Arend Jan Zantbergen 04-06-1856
      de moeder is Sijtske Hermanus Zantbergen oud 27 jaar
      verder blijkt dat er een meisje levensloos is geboren , een tweeling dus.
      Sijtske Hermanus is in 1860 in het kraambed overleden bij de geboorte van een tweeling.
      als ik alles nareken dan had Arend Jan op 22-01-1857 7 maanden moeten zijn
      Sijtske Hermanus was bij de geboorte in Deventer 29 jaar,
      er is in overijsel nergens een Sijtske Hermanus te vinden.
      wel is van latere kinderen bekend dat de vader uit Diepenveen,gemeente Deventer kwam , hij was polderwerker in friesland.
      zijn naam was Arnoldus Elders , in verschillende oude akten werd de naam Arend meestal als roepnaam gebruikt voor Arnoldus
      er is dus een verschil van 1 maand bij Arend Jan en Jan
      Bij Sijtske een leeftijdsverschil van 2 jaar.
      ik denk dat het om de zelfde personen gaat maar hoe vind ik een bewijs.
      de officiele geboorte en overlijdens akten heb ik
      Jan van Zandbergen
    • annemarthsterringa
      Message 2 of 6 , May 30, 2011
        Dag Jan,

        Heb je ook de bevolkingregisters van Deventer uit die tijd gezien?

        Groet,

        Annemarth Sterringa
        http://www.annemarthsterringa.nl/

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Jan" <y.zandbergen@...> wrote:

> [...]
        > ik denk dat het om de zelfde personen gaat maar hoe vind ik een bewijs.
        > de officiele geboorte en overlijdens akten heb ik

      • y.zandbergen
        Message 3 of 6 , May 30, 2011
          Heb ik , maar daar is niets te vinden

          Groet , Jan

          <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Jan" <y.zandbergen@...>
          wrote:

> [...]
          > ik denk dat het om de zelfde personen gaat maar hoe vind ik een bewijs.
          > de officiele geboorte en overlijdens akten heb ik

        • Jan
          Message 4 of 6 , May 31, 2011
            een vraag , moesten getuigen in die tijd een bewijs hebben dat zij de juiste persoon waren.
            had iemand anders zich onder een andere naam als getuige kunnen opgeven.
            dat ik dit vraag is omdar er zoveel toevalligheden zitten in de geboorte van ( Arend) Jan.
            zo is 1 van de getuigen Johannes Hagen ,gehuwd met Antonia Wevers zoon van Arnoldus Arend Hagen
            deze getuigen heeft 2 jaar daarvoor zijn zoon Arend Jan als overleden opgegeven , bij overlijden 2 jaar
            de geboorte en overlijden waren in huis nr 2400 aan de Walstraat in Deventer.
            Sijtske Hermanus Zantbergen is bevallen in huis nr 2400 aan de Walstraat.
            op dat adres woonde toen J Hagen
            het was dus geen adres van een vroedvrouw
            verder waren de getuigen eenvoudige mensen , Metselaar en Dagloner.
            misschien een vreemde gedachte maar zou het kunnen zijn dat Johannes Hagen zich in Friesland Arnoldus Elders noemde.
            het zit allemaal zo vreemd in elkaar.
            Jan v Zandbergen

          • Cor
            Message 5 of 6 , May 31, 2011
              Hallo Jan,

              Vanmiddag was ik in Tresoar, het is mij niet geheel duidelijk of je
              de ovl. akte 10 Baarderadeel 22-01-1857 had gezien.
              Hieruit:
              Jan * als onecht kind te Deventer, wonende te Oosterlittens.
              Sijtske arbeidster.
              Misschien een kleine aanvulling.

              Groet,
              Cor

              Onderwerp: [Friesland-genealogy] raadsel

              database 6168 (20110531) __________

              http://www.eset.com
            • y.zandbergen
              Message 6 of 6 , May 31, 2011
                Cor , die akte heb ik jaren geleden al gekopieerd in Tresoar.

                Naar aanleiding daarvan ben ik gaan speuren naar de geboorte akte.

                Of ik die nu heb is de vraag.

                Het zou kunnen zijn dat de Arend Jan en deze Jan 1 persoon zijn