Rienk Sasses & Taetske Oedszes

  • Pieke
    Message 1 of 7 , May 19, 2011
      Ik weet dat er regelmatig vragen zijn gesteld over het echtpaar Rienk Sasses en Taetske Oed[s]zes. Maar ik ben nog steeds op zoek naar hun huwelijk, wat rond of voor 1694 is geschied, gezien de doop van hun oudste kind Ceijke:

      Dantumadeel, dopen, doopjaar 1695
      Dopeling: Ceijke
      Gedoopt op 17 februari 1695 in Janum
      Dochter van Rienk Sasses en Taetske Oedses.

      Rienk komt over van Birdaard naar Wanswerd op 17-05-1711. Hij is in 1720 lidmaat te Jislum. Hij overlijdt voor 1733, want Taetske wordt als weduwe van Rienke Sasses vermeld van 1733 t/m 1736.

      Uit hun huwlijk zijn vijf kinderen geboren, zijnde: Ceijke; Antje; Maijke; Sas en Claaske. Allen zijn gedoopt in Janum.

      Is er iemand die mij nadere gegevens of aanwijzingen kan verstrekken die mij verder helpt om meer informatie over hun ouders en waar Rienk en Taetske zijn gehuwd.

      Dus alle gegevens over hun voorgeslacht en nageslacht zijn welkom.

      Bij voorbaat mijn dank, groetenis fan Pieke.
    • J. Woudstra
      Message 2 of 7 , May 20, 2011
        Hallo Pieke,

        Het feit dat er geen huwelijk te vinden is van Rienk en Taetske zal wel te
        wijten zijn aan de onvolledigheid van de DTB boeken. Ik vermoed dat de
        moeder van Rienk een Mayke is, want zijn zuster Grietje getrouwd met Minnold
        Nammens heeft ook een dochter Mayke. Rienk is executeut test. van Age
        Meynerts, oud dorprechter en ontvanger v. Hallum. Age heeft een broer Oeds
        Meynerts (Test. dd 28.6.1712 HvFr. 16671 f.112.)

        Vermoedelijk heeft Rienk ook nog een dochter Acke gehad, die trouwde met
        haar neef Sas Minnolds, want zij hebben ook een dr Taetske. Zie ook
        inventarisatie Ferw.dl 17.5.178? ten sterfhuize van de wed. v. Sas Minnolds,
        daarin worden de kinderen van Rienk genoemd.

        Succes verder.

        Groeten

        Joop Woudstra

        _____

[...]

        size=1 width="100%" noshade color="#a0a0a0" align=center>

        Geen virus gevonden in dit bericht.
        Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
        Versie: 10.0.1375 / Virusdatabase: 1509/3647 - datum van uitgifte: 05/19/11

      • J. Woudstra
        Message 3 of 7 , May 24, 2011
          Beste Pieke,

          Ik heb me nog even bezig gehouden met Rienk Sasses c.s. Het lijkt erop dat
          Taetske een dochter is geweest uit het eerste huwelijk van Oeds Meinerts,
          een broer van Age Meinerts waarover ik de vorige keer schreef. Oeds tr. 2e x
          Trijntje Popkes (vlgs lidm.reg.) en hieruit o.a. een dochter Sijke (ook
          Rienk heeft dr Ceijke). Oeds tr. 1e x Cornjum (1e procl.) 3.1.1669 Hylck
          Tyerx van Cornjum, hij van Wanswerd. Hylck werd gedoopt Cornjum 23.3.1649 en
          was een dr van Tyerck Edgers en Antie Romckes. Deze tr. Cornjum 18.7.1647
          beiden van Cornjum. Een broer van Antie t.s. Feddrick Romckes heeft ook een
          dr Taets, maar dat kan uiteraard toeval zijn.

          Ouders Tyerck: Aedger Tzierkcks 1621 att.Hallum en Hylck Meiledr. v .
          Cornjum

          Ouders Antie: Romcke Jans (ovl.14.5.1641 43e jr) en Tyedtie Feddricks (LWL
          93 f. 60 inv. sterfh.)

          Ouders Hylck: Meyle Hieronimus en Naenck Tiepckedr. (LWL 94 f.276 inv.
          sterfh.)

          Mogelijke ouders Tyedtie: Feddrick Reyners (1610 schoolmr Jelsum) en Taad
          Haitzes.

          Ik ben overigens geinteresseerd in de voorouders van Grietje Sasses en
          Minnold Namme(n)s.

          Met vriendelijke groet,

          Joop Woudstra

          _____

          Message 4 of 7 , May 25, 2011
            Hallo Jaap,

            Bedankt voor je nadere informatie, maar ik blijf met een raadsel zitten.
            Je zegt dat Rienk en Grietje broer en zus zijn. Maar volgens mijn gegevens is Gryttie or Griet een dochter van Siurdt Sasses en N.N.

            Barradeel, dopen, doopjaar 1666
            Dopeling: Griet - Gedoopt op 28 januari 1666 in Sexbierum
            Kind van Siurdt Sasses en niet genoemde moeder.

            Ik heb van hem geen huwelijk kunnen vinden, maar gezien de regels van de patroniem kan ik volgens mij Rienk niet plaatsen als een zoon van deze Siurdt (Sjoerd).
            Ik weet niet of mijn stelling klopt en of de doopakte van bovengenoemde Griet past voor de door jouw genoemde Griet.

            Ik weet ook niet op welke gronden jij Rienk en griet tot broer en zus verklaart; behalve dan dat zij beide een dochter hebben die mayke wordt genoemd.

            Jij vermeld ook dat Rienk een dochter zou hebben, genaamd Acke welke gehuwd was Sas Minnolts. Maar deze heb ik niet kunnen vinden, maar de door mij genoemde dochter Antje Rienks heb ik staan als gehuwd met Sass Minnolts in 1733. Antje werd gedoopt op 13 september 1696 in Janum.

            Sas werd gedoopt te Ferwerderadeel,
            Dopeling: Sass
            Gedoopt in 1690 in Wanswerd
            Kind van Minnout Nammes en niet genoemde moeder
            Voorheen getrouwd [1] met Antje Jillerst in 1727. Trouwde [3] op 16-4-1758 met Trijntje Popkes te Jislum.

            Ik weet niet of jij nadere gegevens hebt om een en ander nader te verklaren.

            Pieke.
          • Pieke
            Message 5 of 7 , May 25, 2011
              Hallo Joop, ik heb nog het volgende over Minnout Nammes;

              Ik heb staan voor Minnout Nammes dat hij zo rond 1670 werd geboren. Hoe en waarom ?

              Bron: Lidmatenboek Wanswerd/Jislum 1755-1850.
              Op 4 juni 1688 (pinkstermaandag) werden Minnout Nammes en Gryttie Sasses te Wanswerd tot lid aangenomen en doen belijdenis.
              Op 17 -11-1705 zijn beide nog steeds lid, en wordt zijn naam als 'Minnolt" gespeld. Tevens op 17-11-1695 en 5-8-1700.

              Stemkohier 1698 Wanswerd Stem nr. 29, aantal stemmen: 1.
              Zakelijk gerechtigden: Claeske Meinerts, eigenaar voor 1/3; Minnoldt Namens , eigenaar voor 2/3, gebruiker voor 't geheel.

              Op (Lidmaat) 10-8-1710 wordt Grietje Sasses als weduwe van Minnolt Namnes in Wanswerd genoemd; op 10-2-1715 idem en also op 3-11-1720

              Stemkohier 1728 Wanswerd Stem nr. 29, aantal stemmen: 1.
              Zakelijk gerechtigden: Minnolt Nammens weduwe en erven, eigenaar en gebruiker.

              Ik heb als ouders van Minnout: Namme Nammes en Tjietske Feikes, gehuwd op 2-5-1699 in Finkum.

              Leeuwarderadeel, huwelijken 1669
              Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 mei 1669 in Finkum
              Man : Nammen Nammens afkomstig van Hijum
              Vrouw : Tjietske Feikes afkomstig van Lekkum.

              Namme is een zn. van Namme Nammes en Geertie Alberts; gehuwd op 17-1-1640 te Stiens. Klzn. van Nanningh Mineszn en Tziam Hesseldr.; gehuwd op 24-2-1610 te Harlingen.
              Tjietske F is een dr. van Feicke Jans en Griet Pieters; geh. rond jan 1630 te Britsum. Tjitske werd geb. rond 1645 te Lekkum.
              Namme en Tjietske had ook nog een dochter, zijnde: Grietje Nammes gehuwd aan Roelof Jans, gehuwd op 23-5-1701 te Stiens. Grietje werd geboren rond 1676 te Finkum.

              Ik hoop dat je iets aan deze gegevens hebt en er iets mee kan.

              Groetenis út Reduzum fan Pieke.
            • J. Woudstra
              Message 6 of 7 , May 25, 2011
                Goedenavond Pieke,

                Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je wat kon met mijn gegevens en
                veronderstellingen m.b.t. Taetske Oedses.Vandaag heb ik nog gevonden dat de
                moeder van Hylck Meiledr Nanenck Tiepkedr heette, ze was de 3e vrouw van
                Meile Hieronimus (LWL 94 f.276 inv. Sterfh. M.H.)

                Dan naar Wanswerd/Jislum: als er in een klein gat als Jislum op een bepaalde
                tijd 2 personen met hetzelfde weinig voorkomend patroniem Sasses rondlopen
                en ze hebben ook nog beiden een dochter Mayke dan mogen we m.i. toch uitgaan
                van een nauwe familierelatie tussen deze twee. Bij de inventarisatie v.h.
                sterfhuis van de weduwe van Sas Minnolds dd. 17.5.178? (Ferw.dl 50 ± 1784/5)
                wordt beschreven een akte van scheiding dd. 8.6.1747 tussen Sijke Rienks
                wed. Dirk Jans (met een dr Taetske) te Jislum, Antje Rienks huisvr.v. Wybren
                Jaspers te Hogebeintum, Maaijke Rienks, Johannes Lijkles te Birdaard en Akke
                Rienks huisvr. v. Sas Minnolts.

                Ik ben overigens niet zo overtuigd van de ouders van Minnolt Nammens.
                Toevallig zijn Nammen Nammens en Tjitske Feikes voorouders van mij en ik heb
                nooit een relatie met Minnolt of Wanswerd/Jislum kunnen ontdekken. NB ze
                trouwden in 1669 en niet in 1699 zoals je schrijft, een slip v.d. computer
                denk ik)

                Wel heb ik gevonden in hyp.bk LWL 181 f.143 dat Nammen Nammens en Pitie
                Wytses te Hijum schuldig zijn aan Aene Siucks. Zowel Pitie als Aene zijn
                wrsch. Brongersma’s. De ouders van Tjitske had ik gevonden via internet.

                Mede.eigenaresse Claaske Meinerts van stem nr 29 zou een zuster kunnen zijn
                van Age en Oeds Meinerts. Age had vlgs zijn testament 4 zusters t.w.
                Claaske, Trijntie, Wytske en Aecke en een broer Oeds (test H.v.Fr.16671
                f.112)

                Hoe is trouwens de verbinding met Harlingen inzake de ouders van Nammen
                Nammens?

                Groeten,

                Joop Woudstra

                _____

[...]

                Versie: 10.0.1375 / Virusdatabase: 1509/3660 - datum van uitgifte: 05/25/11

              • J. Woudstra
                Message 7 of 7 , May 26, 2011
                  Pieke, nog even een kleine aanvulling en verbetering op mijn mail.

                  Naneck Tiepkedr moet uiteraard Naenck zijn.

                  De datum bij hyp.bk LWL inz Nammen Nammens is1652.

                  Wat betreft de vader van Minnold Nammens voel ik meer voor Nammen of Namne
                  Pieters in 1671 en 1685 te Genum., Minnold heeft ook een zoon Pieter. FER
                  recesbk 12 f. 96 18.1.1671: N.P. wordt vermeld als dorprechter wrsch te
                  Genum . In recesbk 14 f.38 dd 18.6.1684 wordt Minnold Nammens genoemd,
                  gesterkt met zijn vader en in hetzelfde boek f. 55 dd 21.1.1685 Nammen
                  Pyters te Genum inz. opzegging landhuur.

                  Dat was het weer.

                  Joop W.

                  _____