Saekjen Peling of Peting + mogelijke banden met Onno Zwier van Haren

  • Frits Hunneman
    Message 1 of 1 , May 18, 2011
      Ik was op zoek naar de ouders en voorouders van het volgende echtpaar:

      David Chrisstof Jitsen (ook genoemd Geerts of Gertz) is getrouwd op 5 juli
      1750 te Wolvega met Saekjen Peling of Peting.
      Vermelding dat zij beide van Wolvega afkomstig zijn.

      Zij hebben tot en met 1763 de volgende kinderen gekregen:

      Uit dit huwelijk 7 kinderen:

      1. *Sara*, ged. te Wolvega op 28 mrt 1752.

      2. *Onno Zwier*, ged. te Wolvega op 1 okt 1752.

      3. *Doekje (Geerts)*, geb. te Slijkenburg op 8 dec 1754, ovl.
      (65 jaar oud) te Meppel op 3 nov 1820.

      4. *Onno*, ged. te Scherpenzeel op 14 sep 1755.

      5. *Regina Penina*, ged. te Scherpenzeel op 18 sep 1757,

      6. *Jantje Davidts*, ged. te Scherpenzeel op 25 nov 1759, ovl.
      (ongeveer 41 jaar oud) circa 1801, .

      7. *Johan David*, ged. te Scherpenzeel op 23 okt 1763.

      Volgens bepaalde kringen verwijst de naam Onno Zwier naar grietman Onno
      Zwier van Haren, in die tijd grietman van Weststellingwerf.
      Misschien een aanknopingspunt.
      Andere kinderen zoals Sara kan verwijzen naar Sara de vrouw van Onno zwier.
      Doekje zou kunnen verwijzen naar Duco de broer van Onno Zwier

      Inmiddels heb ik berichten ontvangen dat Saekje Peting een dochter zou zijn
      van Johannes Andries Peting. Zij zou dan geboren zijn in St Annaparochie in
      1725. Toevalligerwijs(?) is ook Onno Zwier van Haren geboren in St
      Annaparochie. Zou er toch mogelijk een (familie)relatie zijn tussen de
      familie Peting en van Haren. De moeder van Saakjen is niet bekend. De vader
      trouwt nog een keer in 1726 te St Annaparochie, maar de vrouw is zeer
      waarschijnljik niet de moeder van Saakjen.
      Verder heb ik ook kinderen van Johannes Peting gevonden in Heerenveen en
      Wolvega, vanaf 1720. Tweemaal komt de naam Arijaantje voor, mogeljik de
      moeder van Johannes Peting. Volgens enkele genealogische sites is Johannes
      geboren rond 1665 en afkomstig uit Utrecht.
      Verder heeft ook Johannes Peting een zoon Onno genoemd. Zou dit toch duiden
      op een of andere familieverbintenis.

      Van David Chrisstof is verder nog niets bekend. Zou hij een bediende/hulp of
      vriend van Onno Zwier zijn geweest? Waarom anders 2 of 3 kinderen vernoemen?

      Wie weet hier meer van?

      Wie kan mij verder helpen?

      Alvast bedankt.

      Frits