Re: [Friesland-genealogy] Re: Anne (Anton) Boekema

  • Hinke
    Message 1 of 27 , May 14, 2011
      Ik ga dinsdag even kijken. Als ik het goed heb gaat het om een Anne
      (Anton) Bokma die rond 1900 geboren is.
      Mogelijk deze:
      Geboorteakte Doniawerstal, 1898
      Aangiftedatum 14 maart 1898, akte nr. 39
      Anne Bokma, geboren 13 maart 1898
      Zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling

      Of een Anne (Anton) die na 1902 geboren is en waar Anne (Anton) naar toe
      gegaan is.

      Ik zie wel even wat er in het bev.reg. te vinden is en eventueel de
      tienjarentafel (en zo nodig geb. akte) na 1902.

      Mocht ik het fout hebben, of iets anders moeten zoeken, laat het dan nog
      even weten.

      groet, Hinke.

      Op 15-5-2011 2:30, Cornelius Boekema schreef:
      > Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.
      >

      > Cor Boekema

    • y.zandbergen
      Message 2 of 27 , May 15, 2011
        Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is

        Tenminste diegene die ik zoek

        Jan

> [...]

        groet, Hinke.

        Op 15-5-2011 2:30, Cornelius Boekema schreef:
        > Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.

      • Marjon
        Message 3 of 27 , May 15, 2011
          Jan,
          Heb je hier al eens gekeken:
          http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/0
          Marjon

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "y.zandbergen" <y.zandbergen@...> wrote:

          > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is
          >
          > Tenminste diegene die ik zoek
          >
          > Jan

        • Hinke
          Message 4 of 27 , May 15, 2011
            Jan ik ga wel even kijken of er in Doniawerstal een Anne (Anton) Bokma
            geboren is rond die tijd.

            groet, Hinke.

            Op 15-5-2011 14:28, y.zandbergen schreef:
            > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is
            >
            > Tenminste diegene die ik zoek
            >
            > Jan

          • y.zandbergen
            Message 5 of 27 , May 15, 2011
              Geweldig , dank je wel

              Jan

> [...]

              groet, Hinke.

              Op 15-5-2011 14:28, y.zandbergen schreef:
              > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is

            • Cornelius Boekema
              Message 6 of 27 , May 16, 2011
                Marjon, Nynke,

                Nynke, je hebt gelijk dat we zijn afgedwaald naar ‘n andere Anne Bokma, want
                waar het eerst overging, was ‘n Anton (Anne) Bokma die gewoond had in Arnhem
                en van wie Jan van Zandbergen meer wilde weten. Tot nu toe, kunnen we nog
                steeds zijn ouders niet vinden. Ik had gesuggereerd dat hij misschien ’n
                Anne Bokma was uit Doniawerstal, zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling.
                Maar we weten nu dat deze Anne emigreerde en Marjon is in contact met deze
                familie.

                Deze Anne doet ons ook nogal wat vragen stellen, want hij zou geëmigreerd
                zijn met zijn broer Johannes. De boot manifesten, te vinden via Ellis
                Island, geven voor beiden de leeftijd – dus niet de geboortedatum – van 22
                jaar. Dat zou kloppen voor Anne, en de mondelinge overlevering zou niet meer
                zuiver zijn, want die heeft het dus over 19 jaar. Maar volgens mij klopt het
                helemaal niet wat Johannes betreft, want die trouwde in 1917 en bleef in
                Nederland, voor zover ik dat kan nagaan. Tenzij hij ’n heen- en terug reis
                maakte om zijn jongere broer te begeleiden, maar dat lijkt me niet erg
                waarschijnlijk, vanwege de geldkosten en ook zijn jong gezin.

                Bedankt voor de mededeling dat Siebolt naar Australie vertrok. Wat neef H.F.
                Hornstra betreft in Springfield, Dakota, het boot manifest vermeldt hem als
                “cousin”. Zijn vader moet dus met ’n Bokma getrouwd zijn. Op Tresoar heb ik
                geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States getrouwd
                zijn?

                Cor Boekema

              • Hinke
                Message 7 of 27 , May 16, 2011
                  Ik was van plan morgen in het bev.reg. van Doniawerstal te kijken naar
                  Anne Bokma. Ik kan dan het hele gezin van Freerk Bokma en Frankje
                  Regeling wel noteren, dat is misschien het handigst.
                  En als ik tijd heb zie ik ook wel even in Haskerland of daar toevallig
                  ook een Anne(Anton) Bokma van rond 1906 voorkomt.

                  groet, Hinke.

                  Message 8 of 27 , May 16, 2011
                    Cor, Marjon,

                    Ik heb nu eens verder gekeken dan mijn neus lang is en het is heel goed
                    mogelijk dat de emigrerende Johannes helemaal geen broer van Anne was.

                    Zo kwam ik ook de volgende Johannes Bokma tegen:

                    Geboorteakte Doniawerstal, 1897, akte nr
                    Johannes Bokma, geboren Langweer, 3 december 1897, zoon van Siebolt Bokma en
                    Pietje Kooitje.

                    Deze Johannes was op 25 september 1920 (datum aankomst New York) ook 22 jaar
                    oud, net als Anne. Anne en Johannes waren neven (hun vaders waren broers).

                    Op 18-11-1962 overlijdt een John Bokma in San Bernardino. Hij is (volgens de
                    California Death Index) geboren op 3-12-1899 in the Netherlands en zijn
                    moeder’s meisjesnaam is Kootje….! Dat moet dus inderdaad de zoon van Siebolt
                    Bokma en Pietje Kooitje zijn!

                    Mogelijk is hij in Nederland een echtgenote gaan “halen”, want op 23-08-1929
                    arriveert Johan Bosma, 31, farmhand, geb. Langweer, last residence Hynes,
                    California met echtgenote Lykeltje (24, geb. Bolsward, laatst woonachtig te
                    Sneek) a/b van de Nieuw Amsterdam in New York.

                    Dan is hij dezelfde als de John Bokma die in 1930 in Downey Township, Los
                    Angeles Co., California woont met zijn Hollandse echtgenote Elisabeth (24)
                    en hun 1 maand oude zoon Sam.

                    John Bokma (37, genaturaliseerd op 26-02-1932 in California), echtgenote
                    Lykeltje (30, geb. Bolsward) en zoon Sam (geb 5-3-1930, Long Beach,
                    California) zijn kennelijk in 1935 naar Nederland geweest, want ik tref ze
                    ook aan op een manifest van de Rotterdam die op 16-08-1935 in New York
                    arriveert.

                    In de California Marriage index vind ik vervolgens een huwelijk van een
                    Elisabet Bokma / Elisabet Vormmeer met een in 1908 geboren John Eigenhouse
                    op 20-02-1965 in Los Angeles Co. Elisabet overleed op 2 Dec 1982 in Salem,
                    Marion, Oregon. Volgens de SSDI informatie werd zij geboren op 30-04-1905.
                    Het zou mij niet verbazen als zij een dochter blijkt te zijn van Sjerp
                    Vermeer/Vormeer en Trijntje Dijkstra die in 1900 in Bolsward trouwden.
                    Sjerp’s moeder heette nl Lykeltje Nieuwenhuis.

                    Voor Siebolt Bokma, zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling vond ik het
                    volgende:

                    Birth: 02 NOV 1900 Langweer, Friesland, Netherlands

                    Death: 05 MAY 1974 Trafalgar, Victoria, Australia

                    Burial: 09 MAY 1974 Necropolis, Springvale, Victoria, Australia

                    De link tussen deze Bokma’s en H.F. Hornstra uit Springfield, Bon Homme Co.,
                    South Dakota heb ik nog steeds niet kunnen leggen.

                    Wel heb ik inmiddels gevonden dat de in 1824 geboren Jan Kornelis Hornstra
                    en zijn borer, de in 1829 geboren Fedde Kornelis Hornstra beiden naar
                    Amerika zijn geëmigreerd en daar in Bon Homme Co., South Dakota
                    terechtkwamen. Misschien is H.F. een nazaat van één van hen? Want de
                    aanduiding “cousin” kan waarschijnlijk heel ruim worden opgevat…..

                    Met vriendelijke groet

                    Nynke van den Hooven

                    _____

                    Message 9 of 27 , May 17, 2011
                      Cor, Nynke, Jan,
                      Langzamerhand vallen puzzelstukjes weer op zijn plaats, mbt de "Regeling" Bokma. Leuk.
                      Nu las ik iets op het stamboomforum over de connectie Hornstra Bokma,
                      dit zou oa in de memorie van successie te vinden zijn: hornstra bokma geven daar wel resultaten.
                      Verder staat daar nog van alles en nog wat aan namen en Bokma's ook dat er broers naar Amerika zijn gegaan, maar het duizelt mij een beetje.
                      http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/1
                      Voor de liefhebber misschien? En misschien dat Jan hier wat aan heeft.
                      Met vriendelijke groet,
                      Marjon Root

                      Message 10 of 27 , May 17, 2011
                        Cor, Marjon,

                        Voorzover ik daar kon ontdekken ligt die cnnectie in het begin van de 19de
                        eeuw. Beetje ver weg om iemand dan nog "cousin" te noemen. Hoewel op het
                        manifest eerste "father" lijkt te hebben gestaan. Dus misschien is er
                        eigenlijk sprake van een cousin van vaders Siebolt en Freerk?

                        Ik vond wel een H.F. Hornstra die in 1906 in Charles Mix, Platte, South
                        Dakota een stuk grond in bezit had.

                        Volgens mij was Jan op zoek naar een Anton Boekema die ca 1904 werd geboren.
                        Misschien heeft Hinke vandaag wat kunnen vinden..?

                        Met vriendelijke groet

                        Nynke van den Hooven

                        _____

> [...]
                        http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/1
                        Voor de liefhebber misschien? En misschien dat Jan hier wat aan heeft.

                      • y.zandbergen
                        Message 11 of 27 , May 17, 2011
                          Marjon , ik had reeds gekeken op het forum maar kon niet vinden wat ik zocht

                          Met vriendelijke groet

                          Jan v Zandbergen

[...]

                          <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                          <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                          ik
                          > geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States

                        • y.zandbergen
                          Message 12 of 27 , May 17, 2011
                            Wat ik wel heb gevonden op de site van andries stienstra is een overlijdens
                            advertentie uit de leeuwarder courant van wk.52 , 20-12-2004

                            Overleden Rinske Kooistra ,overleden 18-12-2004 Noordbergum , crematie
                            23-12-2004 goutum geb.23-02-1917 Warga , leeftijd 87 jr partner Anne Bokma
                            overl.09-08-1993 , is hiermee iets te vinden

                            Met vriendelijke groet

                            Jan v Zandbergen

                            <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                            ik
                            > geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States

                          • Hinke
                            Message 13 of 27 , May 17, 2011
                              En het leek zo simpel, 'even' het bev.reg. van Doniawerstal raadplegen.
                              Normaal kijk ik in de klapper en dan via het bladnummer vind je het wel.
                              Helaas is er bij het klapperen en of noteren van nummers van het
                              bev.reg. iets mis gegaan want wat ik in de klapper vind is niet te
                              vinden op de fiches die we dachten dat er bij zouden moeten horen. Dat
                              we is dan de archiefmedewerker en ik. Ik kon niet ontdekken hoe het
                              systeem nu in elkaar zat, de klapper van de jaren 1900-1910
                              correspondeerden niet met de fiches van die jaren en de
                              archiefmedewerker wist ook niet hoe het zat, het komt er dus op neer dat
                              ik niets heb gevonden. Er staan Anne Bokma's in de klapper maar waar in
                              het bev.reg. is een raadsel.

                              Ik heb nog wel even in de tienjarentafel van Doniaw. gekeken (1903-1908)
                              in die periode vind ik alleen een Saakje Bokma aktedatum 29-02-1904.

                              groet, Hinke.

                              Message 14 of 27 , May 17, 2011
                                Jan,

                                Daarmee vind je in op www.archiefleeuwardercourant.nl
                                <http://www.archiefleeuwardercourant.nl/> (de krant van toen) de
                                overlijdensadvertentie van Anne Bokma die op 09-08-1993 in St.
                                Jacobiparochie overleed op de leeftijd van 79 jaar (m.a.w. geb. ca 1914).
                                Hij was 50 jaar getrouwd met Rinske Kooistra en had kinderen Jan, Auke,
                                Jippe en Douwe.

                                Uit een overlijdensadvertentie van 16-02-1959 (van Aafke van Dijk) blijkt
                                dat Rinske een dochter was van Auke D(ouwes). Kooistra en Aafke van Dijk.
                                Anne staat in de advertentie vermeld als A.J. Bokma. Het lijkt aannemelijk
                                dat Anne Bokma's vader dan een Jan (of misschien Johannes). Ik vond een
                                huwelijk in 1917 van Jan (Jippes) Bokma met Grietje Zoutsma. Dat lijkt niet
                                correct, maar dat zijn inderdaad Anne's ouders. In de huwelijksakte staat
                                het volgende: "De echtgenoten verklaarden bij deze te erkennen een kind
                                genaamd Anne, geboren te Hallum de 11-03-1914."

                                Ook weer opgelost :-)

                                Met vriendelijke groet

                                Nynke van den Hooven

                                _____

[...]

                                Jan v Zandbergen<knip>

                              • y.zandbergen
                                Message 15 of 27 , May 17, 2011
                                  Nynke , bedankt voor de informatie.

                                  De Anne Bokma die ik zoek had minimaal 2 zonen waarvan er 1 Ton werd
                                  genoemd.

                                  Volgens mij was hij ook eerder geboren.

                                  Maar alles is een zoektocht waard

                                  Om zekerheid te hebben moet ik weten of hij in Arnhem heeft gewoond.

                                  Ik zal eens gaan zoeken in de telefoongids en gaan rondbellen of ik een link
                                  kan vinden.

                                  Groet , Jan

                                  Message 16 of 27 , May 18, 2011
                                    Nynke , ben wezen rondbellen en de zoon van Anne Bokma geeft aan dat zijn
                                    vader nooit buiten friesland heeft gewoond.

                                    Helaas is dit dus een andere Anne Bokma

                                    Jan

                                    Message 17 of 27 , May 18, 2011
                                      Nynke, Jan, Marjon,

                                      Prachtig zoekwerk, Nynke, betreffende de Johannes Siebolts Bokma, welke ik
                                      nog niet in mijn bestand had. Dat lost dus de moeilijkheid op die ik had met
                                      de Johannes welke Anne Freerks vergezelde naar de USA in 1920. De emigratie
                                      van Siebolt Freerks werd dus ook bevestigd.

                                      De Anne Bokma die Jan vermeldde, kan ik via de gevonden gegevens van Nynke
                                      en Graftombe.nl thuisbrengen in mijn bestand betreffende de Bokmas uit het
                                      Noorden van Friesland (Het Bildt, enz.) en die me brengen naar 'n Jeppe
                                      Alberts, getrouwd te Stiens met Sijke Rochus op 13 Maart 1681. Maar die
                                      Anton (Anne) blijft dus nog steeds zoek.

                                      De gegevens van het Stamboom Forum heb ik destijds al nagekeken, Marjon, en
                                      verwerkt in mijn bestanden.