Re: [Friesland-genealogy] Re: Anne (Anton) Boekema

  • Hinke
    Message 1 of 27 , May 13, 2011
      Ik heb niet alles goed gevolgd over Anne Bokma maar zag wel dat jullie
      een geboorte hebben in Doniawerstal. Hebben jullie er iets aan als ik in
      het bev.reg. van Doniawerstal kijk om te zien wat daar te vinden is over
      Anne Bokma? Ik ben waarschijnlijk dinsdag weer op het gemeentearchief in
      Joure waar ook de bev.reg. van Doniawerstal zijn.

      groet, Hinke.

    • Marjon
      Message 2 of 27 , May 14, 2011
        Cor,
        Alleen nog dat broer Siebolt (broer van Anne) met vrouw Sjouwkje naar Australie gingen.
        En wat ook een beetje merkwaardig is, is dat de familie wist te vertellen dat Anne op 19 jarige leeftijd is vertrokken en er dus een leeftijd van 22 jaar bij de records van Ellis Island staat?!
        Maar goed dat kan, misschien geheugenprobleem van deez of geen.
        Marjon.

        Message 3 of 27 , May 14, 2011
          Marjon, Cor,

          Het manifest vermeldt geen geboortedatum, maar een leeftijd. Op 25-09-1920
          was Johannes 32 jaar; in het manifest staat 22, dat lijkt dus een typefout.
          Als laatste “permanent residence” geven beide heren Langweer op, waar ze ook
          beiden geboren zijn en als “nearest relative” in NL F.J. Bokma (ongetwijfeld
          hun vader). Allebei “single, farmlaborer” en op weg naar neef H.F. Hornstra
          in Springfield, South-Dakota.

          Maar ik dacht dat de zoektocht om een Anton Bokma ging….?

          Of ben ik alwéér aan een nieuwe bril toe …….:-)?

          Met vriendelijke groet

          Nynke van den Hooven

          _____

[...]

          <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Cornelius Boekema
          <corneliusboekema@...> wrote:

> [...]
          Johannes
          > geboren op 26 December 1889 en niet op 13 Maart 1898. Iets deugt dus niet.

        • Cornelius Boekema
          Message 4 of 27 , May 14, 2011
            Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.

            Cor Boekema

          • Hinke
            Message 5 of 27 , May 14, 2011
              Ik ga dinsdag even kijken. Als ik het goed heb gaat het om een Anne
              (Anton) Bokma die rond 1900 geboren is.
              Mogelijk deze:
              Geboorteakte Doniawerstal, 1898
              Aangiftedatum 14 maart 1898, akte nr. 39
              Anne Bokma, geboren 13 maart 1898
              Zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling

              Of een Anne (Anton) die na 1902 geboren is en waar Anne (Anton) naar toe
              gegaan is.

              Ik zie wel even wat er in het bev.reg. te vinden is en eventueel de
              tienjarentafel (en zo nodig geb. akte) na 1902.

              Mocht ik het fout hebben, of iets anders moeten zoeken, laat het dan nog
              even weten.

              groet, Hinke.

              Op 15-5-2011 2:30, Cornelius Boekema schreef:
              > Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.
              >

              > Cor Boekema

            • y.zandbergen
              Message 6 of 27 , May 15, 2011
                Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is

                Tenminste diegene die ik zoek

                Jan

> [...]

                groet, Hinke.

                Op 15-5-2011 2:30, Cornelius Boekema schreef:
                > Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.

              • Marjon
                Message 7 of 27 , May 15, 2011
                  Jan,
                  Heb je hier al eens gekeken:
                  http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/0
                  Marjon

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "y.zandbergen" <y.zandbergen@...> wrote:

                  > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is
                  >
                  > Tenminste diegene die ik zoek
                  >
                  > Jan

                • Hinke
                  Message 8 of 27 , May 15, 2011
                    Jan ik ga wel even kijken of er in Doniawerstal een Anne (Anton) Bokma
                    geboren is rond die tijd.

                    groet, Hinke.

                    Op 15-5-2011 14:28, y.zandbergen schreef:
                    > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is
                    >
                    > Tenminste diegene die ik zoek
                    >
                    > Jan

                  • y.zandbergen
                    Message 9 of 27 , May 15, 2011
                      Geweldig , dank je wel

                      Jan

> [...]

                      groet, Hinke.

                      Op 15-5-2011 14:28, y.zandbergen schreef:
                      > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is

                    • Cornelius Boekema
                      Message 10 of 27 , May 16, 2011
                        Marjon, Nynke,

                        Nynke, je hebt gelijk dat we zijn afgedwaald naar ‘n andere Anne Bokma, want
                        waar het eerst overging, was ‘n Anton (Anne) Bokma die gewoond had in Arnhem
                        en van wie Jan van Zandbergen meer wilde weten. Tot nu toe, kunnen we nog
                        steeds zijn ouders niet vinden. Ik had gesuggereerd dat hij misschien ’n
                        Anne Bokma was uit Doniawerstal, zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling.
                        Maar we weten nu dat deze Anne emigreerde en Marjon is in contact met deze
                        familie.

                        Deze Anne doet ons ook nogal wat vragen stellen, want hij zou geëmigreerd
                        zijn met zijn broer Johannes. De boot manifesten, te vinden via Ellis
                        Island, geven voor beiden de leeftijd – dus niet de geboortedatum – van 22
                        jaar. Dat zou kloppen voor Anne, en de mondelinge overlevering zou niet meer
                        zuiver zijn, want die heeft het dus over 19 jaar. Maar volgens mij klopt het
                        helemaal niet wat Johannes betreft, want die trouwde in 1917 en bleef in
                        Nederland, voor zover ik dat kan nagaan. Tenzij hij ’n heen- en terug reis
                        maakte om zijn jongere broer te begeleiden, maar dat lijkt me niet erg
                        waarschijnlijk, vanwege de geldkosten en ook zijn jong gezin.

                        Bedankt voor de mededeling dat Siebolt naar Australie vertrok. Wat neef H.F.
                        Hornstra betreft in Springfield, Dakota, het boot manifest vermeldt hem als
                        “cousin”. Zijn vader moet dus met ’n Bokma getrouwd zijn. Op Tresoar heb ik
                        geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States getrouwd
                        zijn?

                        Cor Boekema

                      • Hinke
                        Message 11 of 27 , May 16, 2011
                          Ik was van plan morgen in het bev.reg. van Doniawerstal te kijken naar
                          Anne Bokma. Ik kan dan het hele gezin van Freerk Bokma en Frankje
                          Regeling wel noteren, dat is misschien het handigst.
                          En als ik tijd heb zie ik ook wel even in Haskerland of daar toevallig
                          ook een Anne(Anton) Bokma van rond 1906 voorkomt.

                          groet, Hinke.

                          Message 12 of 27 , May 16, 2011
                            Cor, Marjon,

                            Ik heb nu eens verder gekeken dan mijn neus lang is en het is heel goed
                            mogelijk dat de emigrerende Johannes helemaal geen broer van Anne was.

                            Zo kwam ik ook de volgende Johannes Bokma tegen:

                            Geboorteakte Doniawerstal, 1897, akte nr
                            Johannes Bokma, geboren Langweer, 3 december 1897, zoon van Siebolt Bokma en
                            Pietje Kooitje.

                            Deze Johannes was op 25 september 1920 (datum aankomst New York) ook 22 jaar
                            oud, net als Anne. Anne en Johannes waren neven (hun vaders waren broers).

                            Op 18-11-1962 overlijdt een John Bokma in San Bernardino. Hij is (volgens de
                            California Death Index) geboren op 3-12-1899 in the Netherlands en zijn
                            moeder’s meisjesnaam is Kootje….! Dat moet dus inderdaad de zoon van Siebolt
                            Bokma en Pietje Kooitje zijn!

                            Mogelijk is hij in Nederland een echtgenote gaan “halen”, want op 23-08-1929
                            arriveert Johan Bosma, 31, farmhand, geb. Langweer, last residence Hynes,
                            California met echtgenote Lykeltje (24, geb. Bolsward, laatst woonachtig te
                            Sneek) a/b van de Nieuw Amsterdam in New York.

                            Dan is hij dezelfde als de John Bokma die in 1930 in Downey Township, Los
                            Angeles Co., California woont met zijn Hollandse echtgenote Elisabeth (24)
                            en hun 1 maand oude zoon Sam.

                            John Bokma (37, genaturaliseerd op 26-02-1932 in California), echtgenote
                            Lykeltje (30, geb. Bolsward) en zoon Sam (geb 5-3-1930, Long Beach,
                            California) zijn kennelijk in 1935 naar Nederland geweest, want ik tref ze
                            ook aan op een manifest van de Rotterdam die op 16-08-1935 in New York
                            arriveert.

                            In de California Marriage index vind ik vervolgens een huwelijk van een
                            Elisabet Bokma / Elisabet Vormmeer met een in 1908 geboren John Eigenhouse
                            op 20-02-1965 in Los Angeles Co. Elisabet overleed op 2 Dec 1982 in Salem,
                            Marion, Oregon. Volgens de SSDI informatie werd zij geboren op 30-04-1905.
                            Het zou mij niet verbazen als zij een dochter blijkt te zijn van Sjerp
                            Vermeer/Vormeer en Trijntje Dijkstra die in 1900 in Bolsward trouwden.
                            Sjerp’s moeder heette nl Lykeltje Nieuwenhuis.

                            Voor Siebolt Bokma, zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling vond ik het
                            volgende:

                            Birth: 02 NOV 1900 Langweer, Friesland, Netherlands

                            Death: 05 MAY 1974 Trafalgar, Victoria, Australia

                            Burial: 09 MAY 1974 Necropolis, Springvale, Victoria, Australia

                            De link tussen deze Bokma’s en H.F. Hornstra uit Springfield, Bon Homme Co.,
                            South Dakota heb ik nog steeds niet kunnen leggen.

                            Wel heb ik inmiddels gevonden dat de in 1824 geboren Jan Kornelis Hornstra
                            en zijn borer, de in 1829 geboren Fedde Kornelis Hornstra beiden naar
                            Amerika zijn geëmigreerd en daar in Bon Homme Co., South Dakota
                            terechtkwamen. Misschien is H.F. een nazaat van één van hen? Want de
                            aanduiding “cousin” kan waarschijnlijk heel ruim worden opgevat…..

                            Met vriendelijke groet

                            Nynke van den Hooven

                            _____

                            Message 13 of 27 , May 17, 2011
                              Cor, Nynke, Jan,
                              Langzamerhand vallen puzzelstukjes weer op zijn plaats, mbt de "Regeling" Bokma. Leuk.
                              Nu las ik iets op het stamboomforum over de connectie Hornstra Bokma,
                              dit zou oa in de memorie van successie te vinden zijn: hornstra bokma geven daar wel resultaten.
                              Verder staat daar nog van alles en nog wat aan namen en Bokma's ook dat er broers naar Amerika zijn gegaan, maar het duizelt mij een beetje.
                              http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/1
                              Voor de liefhebber misschien? En misschien dat Jan hier wat aan heeft.
                              Met vriendelijke groet,
                              Marjon Root

                              Message 14 of 27 , May 17, 2011
                                Cor, Marjon,

                                Voorzover ik daar kon ontdekken ligt die cnnectie in het begin van de 19de
                                eeuw. Beetje ver weg om iemand dan nog "cousin" te noemen. Hoewel op het
                                manifest eerste "father" lijkt te hebben gestaan. Dus misschien is er
                                eigenlijk sprake van een cousin van vaders Siebolt en Freerk?

                                Ik vond wel een H.F. Hornstra die in 1906 in Charles Mix, Platte, South
                                Dakota een stuk grond in bezit had.

                                Volgens mij was Jan op zoek naar een Anton Boekema die ca 1904 werd geboren.
                                Misschien heeft Hinke vandaag wat kunnen vinden..?

                                Met vriendelijke groet

                                Nynke van den Hooven

                                _____

> [...]
                                http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/1
                                Voor de liefhebber misschien? En misschien dat Jan hier wat aan heeft.

                              • y.zandbergen
                                Message 15 of 27 , May 17, 2011
                                  Marjon , ik had reeds gekeken op het forum maar kon niet vinden wat ik zocht

                                  Met vriendelijke groet

                                  Jan v Zandbergen

[...]

                                  <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                                  <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                  ik
                                  > geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States

                                • y.zandbergen
                                  Message 16 of 27 , May 17, 2011
                                    Wat ik wel heb gevonden op de site van andries stienstra is een overlijdens
                                    advertentie uit de leeuwarder courant van wk.52 , 20-12-2004

                                    Overleden Rinske Kooistra ,overleden 18-12-2004 Noordbergum , crematie
                                    23-12-2004 goutum geb.23-02-1917 Warga , leeftijd 87 jr partner Anne Bokma
                                    overl.09-08-1993 , is hiermee iets te vinden

                                    Met vriendelijke groet

                                    Jan v Zandbergen

                                    <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                    ik
                                    > geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States

                                  • Hinke
                                    Message 17 of 27 , May 17, 2011
                                      En het leek zo simpel, 'even' het bev.reg. van Doniawerstal raadplegen.
                                      Normaal kijk ik in de klapper en dan via het bladnummer vind je het wel.
                                      Helaas is er bij het klapperen en of noteren van nummers van het
                                      bev.reg. iets mis gegaan want wat ik in de klapper vind is niet te
                                      vinden op de fiches die we dachten dat er bij zouden moeten horen. Dat
                                      we is dan de archiefmedewerker en ik. Ik kon niet ontdekken hoe het
                                      systeem nu in elkaar zat, de klapper van de jaren 1900-1910
                                      correspondeerden niet met de fiches van die jaren en de
                                      archiefmedewerker wist ook niet hoe het zat, het komt er dus op neer dat
                                      ik niets heb gevonden. Er staan Anne Bokma's in de klapper maar waar in
                                      het bev.reg. is een raadsel.

                                      Ik heb nog wel even in de tienjarentafel van Doniaw. gekeken (1903-1908)
                                      in die periode vind ik alleen een Saakje Bokma aktedatum 29-02-1904.

                                      groet, Hinke.

                                      Message 18 of 27 , May 17, 2011
                                        Jan,

                                        Daarmee vind je in op www.archiefleeuwardercourant.nl
                                        <http://www.archiefleeuwardercourant.nl/> (de krant van toen) de
                                        overlijdensadvertentie van Anne Bokma die op 09-08-1993 in St.
                                        Jacobiparochie overleed op de leeftijd van 79 jaar (m.a.w. geb. ca 1914).
                                        Hij was 50 jaar getrouwd met Rinske Kooistra en had kinderen Jan, Auke,
                                        Jippe en Douwe.

                                        Uit een overlijdensadvertentie van 16-02-1959 (van Aafke van Dijk) blijkt
                                        dat Rinske een dochter was van Auke D(ouwes). Kooistra en Aafke van Dijk.
                                        Anne staat in de advertentie vermeld als A.J. Bokma. Het lijkt aannemelijk
                                        dat Anne Bokma's vader dan een Jan (of misschien Johannes). Ik vond een
                                        huwelijk in 1917 van Jan (Jippes) Bokma met Grietje Zoutsma. Dat lijkt niet
                                        correct, maar dat zijn inderdaad Anne's ouders. In de huwelijksakte staat
                                        het volgende: "De echtgenoten verklaarden bij deze te erkennen een kind
                                        genaamd Anne, geboren te Hallum de 11-03-1914."

                                        Ook weer opgelost :-)

                                        Met vriendelijke groet

                                        Nynke van den Hooven

                                        _____

[...]

                                        Jan v Zandbergen<knip>

                                      • y.zandbergen
                                        Message 19 of 27 , May 17, 2011
                                          Nynke , bedankt voor de informatie.

                                          De Anne Bokma die ik zoek had minimaal 2 zonen waarvan er 1 Ton werd
                                          genoemd.

                                          Volgens mij was hij ook eerder geboren.

                                          Maar alles is een zoektocht waard

                                          Om zekerheid te hebben moet ik weten of hij in Arnhem heeft gewoond.

                                          Ik zal eens gaan zoeken in de telefoongids en gaan rondbellen of ik een link
                                          kan vinden.

                                          Groet , Jan

                                          Message 20 of 27 , May 18, 2011
                                            Nynke , ben wezen rondbellen en de zoon van Anne Bokma geeft aan dat zijn
                                            vader nooit buiten friesland heeft gewoond.

                                            Helaas is dit dus een andere Anne Bokma

                                            Jan

                                            Message 21 of 27 , May 18, 2011
                                              Nynke, Jan, Marjon,

                                              Prachtig zoekwerk, Nynke, betreffende de Johannes Siebolts Bokma, welke ik
                                              nog niet in mijn bestand had. Dat lost dus de moeilijkheid op die ik had met
                                              de Johannes welke Anne Freerks vergezelde naar de USA in 1920. De emigratie
                                              van Siebolt Freerks werd dus ook bevestigd.

                                              De Anne Bokma die Jan vermeldde, kan ik via de gevonden gegevens van Nynke
                                              en Graftombe.nl thuisbrengen in mijn bestand betreffende de Bokmas uit het
                                              Noorden van Friesland (Het Bildt, enz.) en die me brengen naar 'n Jeppe
                                              Alberts, getrouwd te Stiens met Sijke Rochus op 13 Maart 1681. Maar die
                                              Anton (Anne) blijft dus nog steeds zoek.

                                              De gegevens van het Stamboom Forum heb ik destijds al nagekeken, Marjon, en
                                              verwerkt in mijn bestanden.