Jan Johannes Hulsinga

  • Frits Hunneman
    Message 1 of 2 , May 11, 2011
      Ik ben nog steeds op zoek naar de voorouders van Jan Johannes Hulsinga.

      Hij is getrouwd op 28 mei 1771 te Oldeholtpade (Wolvega) met Grietje Jans.

      Zij kregen in ieder geval 5 kinderen: Jan, Hendrik, Roelof en 2x Maartje

      De namen van Jan en Maartje (moeder van Grietje Jans) zijn te verklaren, de
      namen van Hendrik en Roelof niet direct. Mogelijk heette de moeder van Jan
      Hendrikje of Roelofje.

      Volgens zijn overlijdensbericht zou zijn 79 jaar oud zijn geworden in 1819,
      dus geboren in 1740. Dit kun je zeker met een bepaalde marge nemen, omdat
      men de leeftijden niet altijd precies wist.

      Kan onderstaande aankondiging de geboorte zijn van bovengenoemde Jan? Zo
      niet wie kan mij dan verder helpen met deze zoektocht?

      Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1743, doopjaar 1743Dopeling:
      JantjeGeboren op 26 september 1743 in NoordwoldeGedoopt op 6 oktober
      1743 in Noordwolde en BoylKind van Jan Janzen en Hendrikjen
      JacobsGestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):Dopeling :
      JENTJE of JANKEVader : JAN JANSMoeder : HENDRIKJE JAKOBS

      Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

      Groeten

      Frits

    • Egbert
      Message 2 of 2 , May 13, 2011
        Ik neem aan dat je Johannes Jans Hulsinga (Hulzinga) bedoeld. Hij zou een broer kunnen zijn van Jakobje Jans Hulzinga die volgens haar overlijdensakte in Oldeholtpade is geboren.
        Johannes Jans wordt in de Speciekohieren voor het eerst genoemd in 1772 op Ter Idzard nr. 10; in 1775 is hij verhuisd naar Makkinga.
        Op deze plaats staat tussen 1768 en 1771 Jan Roelofs Beenen als bewoner. Hij en zijn vrouw Antje Jentjes deden in 1770 belijdenis in de kerk te Oldeholtpade en in 1774 woonden ze in Oudehorne.
        Dit echtpaar trouwde in 1740 te Nieuwehorne, liet daar in 1741 een dochter Trijntje dopen en vinden we in 1749 als inwoners van Oldeholtpade (3 volwassenen; 2 kinderen beneden de twaalf jaar). In dat jaar en in 1750 woonden ze op Oldeholtpade nr. 19. In 1751 is hij vertrokken naar Oudehorne. Misschien zijn dit de ouders. De naam Antje komt echter niet voor tussen de kinderen van Jannes Jans en Jakobje Jans (tr. 1763 Harmen Jans Schipper te Noordwolde). Maar ook in de 18e eeuw werden nog levende ouders soms niet vernoemd, dus dit hoeft niet alles te zeggen.
        M vr gr,
        Egbert Lantinga
        Wageningen